عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » جاذبه های میراث فرهنگی شهرستان ترکمن


جاذبه های میراث فرهنگی شهرستان ترکمن

 

 زیارتگاه آقامام 

          بقعه این امامزاده در خارج از روستاى قراقاشلى، در میان قبرستان عمومى روستا واقع شده که چشم انداز بسیار زیبایى دارد و به«آقامام قراقاشلی»معروف است.

          ساختمان بقعه، بنایى چهار ضلعى و مسجدى متّصل به آن میباشد. چهار گوشواره در بالاى چهار کنج بنا قرار دارد و بقعه را به هشت ضلعى و سپس به دایره تبدیل کرده و گنبدى نوک تیز بر بالاى این دایره زده‏اند. در حرم امامزاده، صندوق بزرگى به ابعاد ۳×۲ مرقد را پوشاندهاست. این صندوق داراى کنده‏کارى‏هاى ظریف بود که دو بدنه شمالى و جنوبى آن به سرقت رفته و بر حاشیه کلّه شمالى صندوق، آیاتى از کلام اللَّه مجید و بر کلّه دیگر آن « ناد علیاً مظهر العجایب تا آخر » حک شدهاست.

          اتاق مرقد به ابعاد ۶×۶ و ارتفاع آن چهار متر میباشد که بالاى آن گنبدى شبیه به کلّه قند به قطر شش و ارتفاع پنج متر قرار دارد. دو پنجره در غرب و شرق تعبیه شده و مدخل اصلى آن از مسجدى که در جنوب و به ابعاد ۴×۱۰ متر است، راه مى‏یابد و بام آن شیروانى میباشد.

          اطراف بقعه، گورستان قدیمى شیعى است و سنگ‏هاى قبور سنگ لت سیاه رنگ میباشد. نوشته‏هاى سنگ‏ها نقر بوده و بر اثر ورقه شدن، سنگ از میان رفته است. پشت سنگ‏ها نقش‏هاى هندسى فراوان و زیبا وجود دارد. سنگ‏هاى این گورستان شباهت زیاد به سنگ‏هاى گورستان سفیدچاه کنار رودخانه نکا دارد. جنس سنگ و نقش‏هاى هندسى پشت آن همانند است.

          بناى امامزاده بر روى تپّه‏اى باستانى قرار دارد و آثار سفال فراوان در آن دیده مى‏شود. گورستان بقعه تحت شماره ۱۳۰۷ به ثبت میراث فرهنگى رسیدهاست. 

راه دسترسی آسفالت

نحوه دسترسی خودرو

بهترین فصول: بهار تابستان

دسترسی به آب وجود ندارد.


زیارتگاه آق امام پیش از مرمت

 .

زیارتگاه آقامام پس از مرمت

قدمگاه خواجه بهاءالدین نقشبندی 

          در10 کیلومتری شرقی بندرترکمن، در نزدیکی روستای خوجهلر، این قدمگاه قرار دارد. بنا به روایات، بهاءالدین نقشبندی مرتاضی قدیس گونه بوده که پیروان او هنوز در هند، چین و ایران زندگی میکنند. ظاهراً این شخص مدتی در این مکان اقامت داشته که اکنون تبدیل به این مکان مقدس شدهاست.

          وی در سال 791 ه. ق. فوت کرده و صومعه وی در بهاءالدین بخارا هنوز فعال است. این محل مورد توجه زنان نازا است و گفته میشود نذر برای این بارگاه حاجت کسانی را که برای بچه دار شدن مراجعه می کنند را برآورده میکند.

دارای سرویس بهداشتی- واحد اقامتی - دسترسی به آب وجود دارد.

راه دسترسی آسفالت

نحوه دسترسی با خودرو



تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : kord
  • بازدید : 4992
  • کد خبر : 43666