عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » جاذبه تاریخی و مذهبی شهرستان کردکوی


جاذبه تاریخی و مذهبی شهرستان کردکوی

 

نمایی از میل راکان

 

موقعیت شهرستان : شهرستان كردكوي در غرب استان گلستان و در فاصله 25 کیلوکتری گرگان واقع شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان بندر ترکمن، از جنوب به رشته کوههای البرز شرقی و استان سمنان، از شرق به شهرستان گرگان و از غرب به شهرستان بندر گز محدود می باشد.

 

موقعیت جاذبه : برج رادکان در 45 کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی و 2 کیلومتری شرق روستای رادکان قرار دارد .

 

 شرح جاذبه : این برج با گنبد مخروطی ساخته شده است که در محل "قلعه گبری" نامیده می شود. ارتفاع این برج 35 متر و قطر 15 متر بوده و مدفن یکی از اسپهبدان خاندان باوند طبرستان (اسپهبد ابوجعفر بن وندر بن باوند) است که در اوائل قرن پنجم هجری توسط معمار احمد بن عمر ساخته شد. در زیر مخروط برج دو ردیف کتیبه به زبان پهلوي و کوفی دیده می شود. وجود خط پهلوي در بعضی از برج هاي ایران، دلیل روشنی است بر تداوم فرهنگ باستانی مردمان نقاط شمالی ایران که هنوز همگی فرهنگ قوم مهاجر را پذیرا نشده و براي نمایاندن شاخص هاي فرهنگی خود کوشش داشته و بدین ترتیب استقلال فرهنگی خویش را تا اندازه اي حفظ می کرده اند. مخروط برج را برخی تقلیدي از برج قابوس دانسته اند و آجر هاي آن نیز از جهت پختگی و رنگ شبیه آجرهاي به کار رفته در برج قابوس است. اما تفاوت آن با قابوس در جاي روزنه است که در برج قابوس این روزنه در بدنه مخروط قرار دارد در حالی که در برج رادکان در بدنه مدور برج دیده می شود، به لحاظ گچبري نیز برج رادکان بر گنبد قابوس برتري دارد. با توجه به اهمیت و شاخصه های تاریخی وهنری این اثر، به شماره ثبت 145 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

وجه تسمیه : قرار گرفتن در حوزه روستای رادکان 


راه دسترسی : آسفالت و شوسه


بهترین فصل بازدید:اواسط بهار ، تابستان و اویل پاییز


ملزومات ضروری گردشگر: البسه گرم، خودروی مجهز و مناسب برای  جاده های کوهستانی



 

 

 

نمایی از خرابه های شهر تاریخی تمیشه

 

موقعیت شهرستان: شهرستان كردكوي در غرب استان گلستان و در فاصله 25 کیلوکتری گرگان واقع شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان بندر ترکمن، از جنوب به رشته کوههای البرز شرقی و استان سمنان، از شرق به شهرستان گرگان و از غرب به شهرستان بندر گز محدود می باشد .

 

زیر ساختهای گردشگری: جاده دسترسی – اب – برق – گاز – تلفن در روستا و در مجاورت شهر تمیشه


موقعیت جاذبه : کردکوی، 10 کیلومتری جنوب غربی کردکوی، شمال غرب سرکلاته


شرح جاذبه : این شهر متعلق به دوره ساسانی و اسلامی بوده است و از مهمترین شهر های ایران در اوایل اسلام بوده که با حمله اعراب تخریب شده است

 

امکانات گردشگری : تالار پذیرایی در روستا و مجاورت شهر تمیشه

 

راه دسترسی : آسفالته و شوسه


بهترین فصل بازدید : تمام فصول

 

 

نماهایی از جاده شاه عباسی
جاده و پل شاه عباسی : درسراسرممالک تحت امراحیاء واحداث شد دردوره صفویه به دستورشاه عباسی وجهت دسترسی سریع وراحت کاروانیان جاده های ارتباط این جاده سنگفرش معروف به جاده شاه عباسی است که استان گیلان ومازندران رابه مرکز شاهی یعنی اصفهان  متصل میکرد.هرگاه ازشهرکردکوی امروزین وکردمحله مذکوردرتاریخ به سمت جنوب حرکت میکنیم نرسیده به کوهستان البرزوتقریبا درقسمت انتهای جلگه به این جاده میرسیم که درگذشته به خیابان معروف بوده است .دراثرگذشت زمان بخشی ازاین جاده معروف ازبین رفت که درشهرستان کردکوی بفایای ان درحدفاصل روستاهای سرکلاته / سالیکنده / کردمحله /بالاجادهدیده میشودکه ان راباقلوه سنگ .گل .اهک بازسازی کرده اند.

 


 

 

مدرسه نظامیه کردکوی


این بنا مربوط به دوره رضا شاه پهلوی است که در سال 1317 احداث شده است ومتعلق به سازمان اموزش وپرورش است . مدیریت این مدرسه به عهده حبیب الله خان مشیری شاهرودی الاصل بوده است وکلاسهای درس هم به وسیله ایشان وبرادرش برگزار میشد .

این بنا درشهرکردکوی ودرخیابان شهید بهشتی قرارگرفته است ودرسال 1386 به عنوان یکی ازاثارملی ایران ثبت شده است. درورودی ساختمان 2 ستون مدوردرابتدای سالن قرارگرفته است که نمای خاصی به عمارت داده است وسالن اصلی بنادردو سوی این ستونها به شکل متقارن قرارگرفته است. اصلی بنادردو سوی این ستونها به شکل متقارن قرارگرفته است.

درزیر عمارت ودرقسمت تحتانی کرسی چینی ان گربه روهایی ایجاد شده که تابه کمک ان بنا را از رطوبت درامان نگه داردوبه خشک ماندن ان کمک کند..
 

 

 

امام زاده مجید: در این مکان دو امامزاده به نام های مجید وعلی قرار دارند که از نوادگان امام کاظم هستند
 

 

امامزاده ابراهیم النگ



 

 

  

 

نمایی ازامامزاده چهارکوه:

 امامزاده در دامنه کوه و جنگل قرار داردبنا متعلق به اواخر دوره قاجاریه می باشد .داری پلانهای مربع و مستطیل شکل و به صورت کنده سری و بدنه و ستونهای آن از آجر و سقف آن از سفال است.

 

 

 

نمایی ازامامزاده قاسم سرکلاته : 

بنای این امامزاده محل دفن امامزاده قاسم پسر امام موسی کاظم (ع) است . کتیبه ای بردر امامزاده وجود داردکه نشان میدهد این بنا به امر محمد قلی پیک و تحت نظارت شیخ استاد نیارک نجا تعمیر شده است. 



تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : sepideh
  • بازدید : 5572
  • کد خبر : 43697