عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » نجات خلیج گرگان نیازمند نگاهی بین‌‬‏المللی است

مدیر کل مدیریت بحران گلستان:

نجات خلیج گرگان نیازمند نگاهی بین‌‬‏المللی است

 نجات خلیج گرگان نیازمند نگاهی بین‌‬‏المللی است

 مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: نجات خلیج گرگان نیازمند نگاهی بین‌‏المللی است و باید کشورهای حاشیه خزر را در این مسیر همراه ساخت.

صادقعلی مقدم صبح امروز در گفت‌‏و‏گو با پایگاه اطلاع‌رسانی مدیریت بحران استان گلستان افزود: باید کشورهای دیگر را نسبت به حل معضل خلیج گرگان  متقاعد کرد و با تنظیم پروتکل‌‏های مرتبط آنان را موظف به همراهی برای نجات خلیج گرگان کرد.

به گفته وی: مشکل کنونی خلیج گرگان، یک موضوع منطقه‌‏ای نیست، بلکه فرا‌منطقه‏‌ای و بین‌‏‏المللی است و باید جامعه جهانی را نسبت به این موضوع حساس کرد.

مقدم خاطرنشان کرد: طی سال‌‏‌های اخیر، تاثیرات اقلیمی جهانی، منطقه‌‌‏ای و همچنین سیاست‌‏گذاری کشورهای همسایه خزر، وضعیت خلیج گرگان را بسیار مبهم و شکننده کرده است.

وی ادامه داد: باید این واقعیت را پذیرفت که بخش عمده‏‌‏‏ای از راه حل این موضوع در قالب تنظیم یک سری پروتکل بین کشورهای حاشیه دریای خزر قابل پیگیری است، چرا که تاثیرگذاری این کشورها بر «تراز» آب دریای خزر بسیاراساسی است.

دبیر شورای هماهنگی مدیرت بحران استان گلستان  یادآور شد: علاج‏‌بخشی این موضوع تنها در استان نیست و جمع‏‌بندی مطالعات هم نشان خواهد داد که دیگر کشورها چه اقداماتی می‏‌توانند انجام دهند.

مقدم بااشاره به مطالعات انجام گرفته در این حوزه افزود: مطالعات بسیاری هم در این حوزه انجام شده که باید این مطالعات جمع‏‌بندی  و خروجی آن به مراجع بین‏‌المللی هم منعکس شود.

مقدم ادامه داد: هر چند در گام اول، با توجه به اهمیت موضوع خلیج گرگان، اعتقاد داریم که این مبحث یک موضوع فراملی است و وضعیت حساس آن باید به مقامات عالی کشور منتقل شود، تا تدابیر لازم انجام گیرد.

وی تصریح کرد: سیاست‌‏گذاری سطح ملی در خصوص نگرانی‌‏های موجود درباره خلیج گرگان و تعیین دستگاه متولی برای پیگیری و اجرای برنامه‏‌‌های اتخاذ شده در قدم نخستین ضروری است.

 به گفته مقدم: یک تصمیم صحیح، منطقی و اثربخش زمانی روی می‏‌دهد که ما یک طرح مطالعاتی جامعی را برای وضعیت فعلی و پیش‏‌رو داشته باشیم و براساس آن اقدامات مورد نیاز را برای علاج‌‏بخشی آن به کار گیریم.

وی با اشاره به برخی راه‏‌حلهای پیشنهادی برای حل مشکل کم آبی خلیج گرگان اذعان کرد: در نگاه ابتدایی برای احیای دوباره خلیج به نظر می‏‌رسد، لایروبی کانال اصلی و یا کانال «خزین» بتواند بخشی از مشکلات فعلی خلیج را مرتفع سازد، اما بسیاری از صاحب‏‌نظران موضوع را بسیار فراتر از آن می‏‌دانند و اعتقاد دارند در صورت لایروبی، بخش عمده‌ای از آب خلیج به دریای اصلی منتقل می‏‌شود که همین موضوع مشکلات این بخش را دوچندان می‏‌سازد.

نجات خلیج گرگان نیازمند نگاهی بین‌‬‏المللی است

 


ارسال کننده خبر : اداره کل مدیریت بحران
تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : havades
  • بازدید : 5487
  • کد خبر : 16016