عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » »  گزارش مشروح از نشست جوانان بندرترکمن به مناسبت روز دولت، جوانگرایی و پیشرفت


 گزارش مشروح از نشست جوانان بندرترکمن به مناسبت روز دولت، جوانگرایی و پیشرفت

 گزارش مشروح از نشست جوانان بندرترکمن به مناسبت روز دولت، جوانگرایی و پیشرفت

روز گذشته فرمانداری و مدیران شهرستان بندر ترکمن میزبان فعالان و نخبگان جوان این شهرستان بودند. نشست صمیمی نخبگان جوان شهرستان بندرترکمن با مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی این شهرستان در چهارمین روز از هفته دولت که به نام دولت، جوانگرایی و پیشرفت نام گذاری شده بود به همت حوزه مشاور جوان فرمانداری بندرترکمن و با حضور قریب به دهها نفر از جوانان و فعالان عرصه های مختلف شهرستان در محل سالن اجتماعات فرمانداری بندرترکمن برگزار شد.

 در ابتدای این دیدار علی نصیبی مشاور استاندار گلستان در امور جوانان با اشاره به اهم فعالیت های در دست اقدام در این حوزه تصریح کرد: ما در حال برنامه ریزی و تشکیل شورای مشاوران جوان ادارات، مجمع مشورتی جوانان در هر شهرستان و نیز تهیه بانک اطلاعاتی جوانان هستیم.

نصیبی افزود: ملاک عمل ما در حوزه جوانان، قانون، سیاست های دولت تدبیر و امید، برنامه پنجم توسعه و سند جامع استان است. با توجه به تاکیدات استاندار محترم و شرح وظایف تدوین شده، ایجاد زمینه لازم برای استفاده از ایده های کاربردی جوانان در مسیر توسعه و افزایش شور و نشاط و همگرایی در میان جوانان گلستانی از اهداف اصلی ما می باشد.

 گزارش مشروح از نشست جوانان بندرترکمن به مناسبت روز دولت، جوانگرایی و پیشرفت

وی خاطرنشان کرد: مسئولان می بایست زمینه برگزاری جلسات و نشست های دوسویه با جوانان صاحبنظر به جهت استفاده از نقدها و راهکارهای آنان در جهت بهبود مدیریت را فراهم کرده و از آن سو جوانان نیز با منطقی کردن مطالبات خود باید یاور مسئولان در جهت توسعه استان باشند.

مشاور جوان استاندار در بخش دیگری از سخنانش طرح اشتغال دانش بنیان را که با پیگیری استاندار گلستان به عنوان پایلوت در حال اجراست تشریح کرد.

سپس مشاور جوان فرماندار بندر ترکمن به ایراد سخن پرداخت. یاسر کر به ارائه گزارشی از عملکرد سه ماهه این حوزه پرداخت.

اجرای طرح پاک سازی سواحل آشوراده به همت جوانان، تشکل های غیردولتی و فعالان زیست محیطی به جهت ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست و توجه بر نظافت محیط پیرامونی که با استقبال گسترده نیز مواجه شد؛ نشست جوانان با اهالی فرهنگ و قلم، شعرا، نویسندگان و ... که با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان ترکمن انجام شد؛ تور عفاف و حجاب که با هدف گسترش این فرهنگ و مبازه با تهاجم فرهنگی به صورت بسیار متفاوتی اجرا شد. همچنین نشست جوانان این شهرستان با مرجان نازقلچی، فرماندار این شهرستان به مناسبت عید فطر از اهم موارد این گزارش بود.

بازدید از برنامه اوقات فراغت سازمان ها، بازدید از اداره فنی و حرفه ای. هماهنگی با مدیر اداره ورزش و جوانان این شهرستان، همچنین برگزاری تور رسانه ای یک روزه به منظور بازدید از بخش های مختلف شهرستان بندر ترکمن، معرفی پتانسیل های موجود و ارائه دستاوردهای مسئولان به همت فرمانداری از دیگر فعالیت های انجام شده به همت فرمانداری و حوزه جوانان این اداره بود که برای حضار در جلسه تشریح شد.

کُر جوانان حاضر در جلسه را تعمت بزرگ و ظرفیتی عظیم شهرستان دانست زیرا که هم نخبه هستند و هم تحصیلکرده و صاحب ایده. وی در این باره گفت: مگر دغدغه ما توسعه شهر و استان نیست؟ به جرات می گویم موتورمحرکه توسعه شهر و استان همین جوانان حاضر در نشست هستند. ولیکن این موتور محرکه توسعه نیازمند توجه هست و می توان از پتانسیل موجود در جوانان به صورت نظری یا عملی و یا با ایجاد زمینه های حضورشان استفاده نمود.

یاسر کُر تصریح کرد: مهمترین پیام نامگذاری امسال برای ما، که از سوی مقام معظم رهبری انجام شد استفاده از پتانسیل و ظرفیت موجود در جوانان این شهرستان و توجه به آنان است.

در ادامه آرخی، بخشدار مرکزی ترکمن طی سخنانی ابتدا هفته دولت را تبریک گفت و تصریح کرد: هر دولتی که شکل می یابد، وفادارترین بخش ان جوانانی هستند که انتخاب می کنند. انتخابات و مسائل سیاسی نیاز به شادابی و نشاط اجتماعی دارد که شما پدیداورنده آن هستید بخش عمده مجامع علمی، سازمان های مردم نهاد و نیز بسیاری از ادارات به حوزه های مختلف حضور شما مربوط می شود که امید است از این ظرفیت هابه خوبی استفاده کنید، شما افتخار آفرینان کشور هستید.

وی سپس از مدیران خواست تا در مواردی مانند تخصیص بودجه در حوزه جوانان، تحقق بودجه هایی که در سازمان ها به مباحث مرتبط با جوانان مانند بودجه های فرهنگی و ... وجود دارد و نیز بکار گیری جوانان در امور بیش از پیش کوشا باشند.

منوچهر رادکانی بخشدار سیجوال نیز با اشاره به اینکه طرح ها و ایده های جوانان با ظرفیت شهرستان همخوانی داشته باشند، گفت: طرح ها و برنامه ها امکان اجرایی شدن داشته باشند. برخی برنامه ها برای شهرهای بزرگ عملی می باشد و برای شهرستان ترکمن قابلیت اجرایی ندارد.

وی خطاب به جوانان افزود: با دقت و اشراف بیشتری برنامه هایتان را پیشنهاد دهید تا برای شهرستان مثمرثمر باشد.

 گزارش مشروح از نشست جوانان بندرترکمن به مناسبت روز دولت، جوانگرایی و پیشرفت

در ادامه جلسه علی نصیبی در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه گفت: بسیاری تصور می کنند که وظایف ما در این حوزه، مباحث اشتغال، ازدواج و آسیب های اجتماعی جوانان است، در صورتی که وظایف و تعاریف که در چارت این حوزه ارائه شده در بحث مشاور جوان مدیران و نیز ارتباط جوانان و حوزه های مدیریتی است. اما بنابر مذاکراتی که داشته ایم تلاش داریم تا حضور جوانان را در عرصه های غیر اداری و غیر مشاور جوان فعالتر کنیم. حدود 40 درصد جمعیت استان را جوانان تشکیل می دهند که مشارکت آنان در عرصه های مختلف نیز گسترده است. به عنوان نمونه در همین شهرستان ما به اندازه بسیاری از استان های دیگر در بخش علم، ورزش و فرهنگ استعداد داریم.

مشاور جوان استاندار اظهار داشت: ما از نگاه کلیشه ای و رایج موجود رنج می بریم. یک ریال اعتبار نداریم و با این حال باید حداکثر استفاده را از حداقل امکانات ببریم. ما بدنبال این هستیم که در تمامی ادارات شهرستان بحث مشاور جوان را برای مدیران جا بیندازیم و این موضوع را شبکه سازی کنیم. 14 کمیته در هر شهرستان در حوزه مشاور جوان تعریف کرده ایم و چهار هدف کلی را دنبال می کنیم که عبارتند از استفاده از ایده های کاربردی جوانان در توسعه شهرستان و استان، توانمندسازی جوانان، پیگیری بحث اشتغال به عنوان مهمترین دغدغه جوانان و نیز گسترش تعامل دولت و جوانان.

مشاور استاندار در امور جوانان ادامه داد: مشکل ما در حال حاضر اشتغال است. بسیاری از ادارات انبوهی از نیروهای مازاد و ناکارآمد را در خود جای داده اند که این مساله گریبان گیر همه شده است. الحمدلله با پیگیری طرح مشاغل دانش بنیان، افزایش مهارت افراد در سطح 5000 نفر را در استان داریم و استان ما در این زمینه در کشور پایلوت قرار گرفته است. همچنین سند جامع مشاوران جوان در حال تدوین است. از سی استان کشور تا کنون در ده استان مشاوران جوان انتصاب شده اند که استان ما در این زمینه هم پیشرو است و طی شش ماه اینده با پیگیری مسئولان و تلاش های انجام شده خبرهای بسیار خوبی خواهیم داشت. این شهرستان متعلق به شماست، نقد سازنده به همراه حمایت از دولت را در دستور کارتان قرار دهید و خودتان استان را به سمت توسعه ببرید. نصیبی همچنین در این جلسه از وبلاگ وزین یادداشت های یک مزرعه دار و همچنین از مدیران اداراتی که در این نشست حاضر شدند تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه این نشست، رجب پور رئیس شورای شهر بندرترکمن به ارائه گزارشی از وضعیت شهرداری در سال جاری ارائه کرد و گفت: بودجه سال 93 ما شش و نیم میلیارد تومان است که 5/2 میلیارد آن از محل فروش اموال غیرمنقول شهرداری است، البته تا این لحظه نسبت به همین پیش بینی نیز دچار کسری هستیم و شهر بی پول است.

رجب پور همچنین تصریح کرد: رتبه مشاور جوان در بندر ترکمن بسیار خوب است، اما من می خواهم که در بحث اشتغال نیز در رتبه اول باشیم. جوانان توان آن را دارند که شهر با استفاده از توانایی انان پیشرفت کند، اما اولین نیاز جوان اشتغال و امنیت شغلی است. از مشاور جوان تقاضا دارم تا به استاندار بگوید که بندرترکمن کمبود دارد، مدیران بالا دستی را اشباع کرده اند که بندر ترکمن در اولویت نیست. ما به صورت مکتوب و اولویت بندی شده مسائل را به مدیران و نیز نمایندگان مجلس گوشزد کرده ایم و نامه نوشته ایم.

عضو شورای شهر بندرترکمن افزود: از جوانان نیز می خواهیم امید داشته باشند و البته امید هایشان عملی باشد و نه دست نیافتنی. از جوانان می خواهم در وبلاگ ها و سایت های خود مشکلات را به مردم بگویند و از مدیران نیز گلایه کنند اما این گله را از سایت ها دارم که به مسائل منفی می پردازند. مردم را نا امید نکنید. همه پایبند به قانون باشیم، قانون برای سعادت ماست. ما را وادار به اعمال غیر قانونی نکنید، قانون تلخ است اما پیامدهای شیرینی دارد مانند دارو برای سلامتی.

پس از سخنان مدیران شهرستان، جوانان حاضر در جلسه به بیان نقطه نظرات خویش پرداختند.

علی نصیبی مشاور دکتر حسن صادقلو در امور جوانان در جمع بندی پایانی با تاکید بر استمرار جلسات خواستار دیدار و گفتگو میان جوانان و دیگر مدیران شهرستان به صورت رودر رو و صمیمی شد. وی از جوانان نیز خواست تنها به قله ها و اهداف به صورت آرمانی نگاه نکنند و این جلسات را بسیار ارزشمند شمارند. وی با اشاره به اینکه این جلسه اولین از سری نشست ها خواهد بود گفت: فضای جلسه صمیمی، نقدها مثبت و خوب بود. وی همچنین از زحمات یاسر کر مشاور جوان این فرمانداری به خاطر برگزاری این برنامه و دیگر فعالیت ها تقدیر کرد.

وی افزود: بحث اشتغال که مورد تاکید همه حاضران در جلسه نیز بود یک موضوع چند وجهی است. در همین راستا تفاهمنامه همکاری میان حوزه مشاور جوان استانداری و سازمان فنی و حرفه ای برای آموزش و ارتقاء مهارت های جوانان مد نظر است.

نصیبی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات ما عدم تناسب رشته های دانشگاهی با بازار کار است که ارتباط چندانی ندارند و در این راستا فعالیت هایی در حال انجام است. همچنین بحث شهرداران جوان نیز در دست اقدام است تا به صورت نظام مند و قانون مند جوانان در بحث توسعه شهری دخیل باشند. در راستای استفاده از ایده های جوانان. بحث شوراهای مشورتی نیز در شهرستان های استان در دست تکمیل است و همچنین کارگروه فرهنگ و هنر در استا و شهرستان ها در حال شکل گیری است.

نصیبی با اشاره به کیفیت نظرات جوانان و سطح بالای این جلسه از مدیرانی که حضور یافتند تقدیر و تشکر کرد و گفت امید است با استمرار جلسات جوانان با حضور فرماندار و دیگر مدیران شهرستانی زمینه استفاده شایسته از نظرات جوانان در روند توسعه شهرستان فراهم شود.


ارسال کننده خبر : مشاوران جوان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : javan
  • بازدید : 1128
  • کد خبر : 1861