عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مدیریت به موقع حادثه سیل مانع از فاجعه انسانی در روستای زیارت گرگان شد

مدیرکل مدیریت بحران گلستان:

مدیریت به موقع حادثه سیل مانع از فاجعه انسانی در روستای زیارت گرگان شد

مدیریت به موقع حادثه سیل مانع از فاجعه انسانی در روستای زیارت گرگان شد

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: خوشبختانه مدیریت به موقع حادثه سیل در روستای "زیارت گرگان" مانع از یک فاجعه بزرگ انسانی شد اما این کار بزرگ و موثر کمتر مورد توجه قرار می‎گیرد.

مهندس "صادق علی  مقدم" صبح امروز یکشنبه در گفت وگو با پایگاه اطلاع‎رسانی مدیریت بحران استان گلستان اظهار کرد: متاسفانه هنوز در بسیاری از اوقات تا تلفات انسانی در حادثه‎ای طبیعی روی ندهد، بزرگی یک حادثه توسط بخش‎های متعدد تصمیم‎گیری درک نمی‎شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی تلفاتی در یک حادثه طبیعی نداشته باشیم، بدان معنی نیست که حادثه بزرگی نبوده بلکه موید اقدام موثری بوده که مانع از چنین فاجعه‎ای شده است.

 مقدم متذکر شد: با تمام تلاش‎هایی که انجام شد و این همه خسارتی که داشتیم، کمتر کسی ابعاد فاجعه زیارت رادرک می‎کند اما چنانچه یک نفر تلفات انسانی داشتیم، الان دنیا متوجه می‎شد که چه اتفاقی در این حوزه روی داده است.

وی خاطرنشان کرد: کشته ندادن در یک حادثه طبیعی چیزی از عظمت یک حادثه و تهدید طبیعی کم نمی‎کند، چنانچه شواهد و آمار باران سیل‎آسای مسیر بلوار ناهارخوران گرگان به روستای «زیارت» نشان می‎دهد که این حادثه تا چه میزان بزرگ بوده است.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استام گلستان با انتقاد از نگرش بزرگی حادثه بر اساس تلفات انسانی در کشور اذعان کرد: چنانچه در جایی با هوشیاری و اقدام به موقع و تدابیر سریع جلوی تلفات انسانی گرفته شود، این به منزله کوچکی حادثه نیست.

مقدم ادامه داد: یک حادثه باید بر مبنای میزان ارقام و اطلاعات، شامل مقدار بارش و دبی رودخانه‎ها ارزیابی شود و همه این شاخص‎ها می‎تواند مبین بزرگی یک حادثه طبیعی باشد.

مقدم یادآور شد: این موضوع در سیل خرداد ماه سال 1393 نیز وجود داشت که مدیریت به موقع حادثه در «دهنه محمدآباد» و زیارت در آن سال با وجود خسارات به برخی مواصل ارتباطی و پل‎ها، هیچ تلفات انسانی نداشت.

 وی متذکر شد: حادثه یاد شده در یک مسیر ییلاقی آن هم در عصر گرم روز پنج‎شنبه اتفاق افتاد، و در حالی که این هنگام بسیاری از شهروندان گلستانی عازم خانه‎های ویلایی خود و آشنایانشان در این مناطق بودند، به حول قوه الهی با همراهی دستگاه‎های عملیاتی و انتظامی توانستیم ضمن اطلاع‎رسانی به موقع و انسداد مسیر از بروز هر فاجعه انسانی جلوگیری کنیم.

مقدم اضافه کرد: این موضوع حتی در گزارش نمایندگان اعزامی کشور از دستگاه‎های نظارتی به گلستان نیز به عنوان یک نکته مثبت مورد توجه قرار گرفت و از آن به عنوان بهترین فرآیند مدیریت حادثه نام برده شده بود.    

وی اضافه کرد: رویکردها در نوع ارزیابی حوادث باید تغییر یابد و بزرگی تلاش‎های انجام گرفته استان یا دیگر مناطق کشور در مدیریت بحران استان می‎تواند به کیفیت برخورد با حادثه و پیشگیری از یک بحران انسانی نیز معطوف شود.


ارسال کننده خبر : اداره کل مدیریت بحران
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : havades
  • بازدید : 3511
  • کد خبر : 19773