عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » بيش از 50 درصد جان باختگان سوانح جاده اي، موتورسواران و عابرين هستند

مديركل دفتر فني استانداري گلستان:

بيش از 50 درصد جان باختگان سوانح جاده اي، موتورسواران و عابرين هستند

بيش از 50 درصد جان باختگان سوانح جاده اي، موتورسواران و عابرين هستند

مديركل دفتر فني استانداري گلستان با ارائه آماري از جان باختگان سوانح جاده اي در استان، گفت: بيش از 50 درصد جان باختگان اين سوانح را، موتور وسواران و عابرين پياده تشكيل مي دهند.

 به گزارش اداره روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان، "رسول حسام" در همايش يادبود قربانيان حوادث رانندگي كه به مناسبت دهه ايمني راه ها در سالن محيط زيست استان برگزار شد، افزود: در شش ماهه اول امسال 195 نفر بر اثر سوانح رانندگي درون شهري و برون شهري در استان جان باختند كه 54 نفر موتورسوار و 31 نفر عابر پياده بودند.

وي با اشاره به اين كه آمار جان باختگان ناشي از سوانح جاده اي نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش داشته است، ادامه داد: بهترين روش براي كاهش آمار سوانح جاده اي و ارتقاي فرهنگ ايمني، اصلاح ساختار فردي و خانوادگي است.

حسام اظهارداشت: اقداماتي ديگر نظير اعمال و نظارت بر اجراي قوانين و برنامه هاي جامع حمل و نقل، لازم است از سوي دستگاههاي متولي اجرا شود تا شاهد كاهش سوانح جاده اي باشيم.

به اعتقاد وي، مهمترين اين اقدامات، آموزش و اصلاح فرهنگ ترافيكي است كه بايد در لايه هاي مختلف جامعه صورت گيرد.

حسام با تاكيد بر اين كه آموزش و اصلاح فرهنگ ترافيكي نيازمند بسيج همگاني است، گفت: براي تحقق اين هدف به ياري صدا و سيما، مطبوعات و جرايد و برگزاري همايش هايي از اين قبيل، نيازمنديم.

اين مقام مسوول در استانداري گلستان گفت: در يك دهه گذشته، دستگاههاي اجرايي متولي ايمني در استان اعم از ناجا، اداره كل راه و شهرسازي و حمل و نقل و پايانه ها، هلال احمر، اورژانس و غيره، در راستاي وظيفه مندي خود، پررنگ تر از قبل براي آموزش و فرهنگ سازي عمومي اقدام كردند.

به گفته وي، فرمانداران، شوراي ترافيك و كميسيون ايمني راه هاي استان نيز، بدنبال آن هستند كه از دست اندركاران ايمن سازي جاده ها، حمايت هاي لازم را به عمل آورند.

حسام گفت: سال گذشته از محل ماده 23 جرائم بيش از 40 ميليارد ريال براي ايمن سازي محدوده هاي شهري، برون شهري و روستايي در اختيار استان قرار گرفت تا در كاهش خسارت هاي ناشي از سوانح رانندگي اثر گذار باشد.

وي افزود: امسال نيز مطابق برنامه ريزي هاي سنوات گذشته، برنامه هاي ايمن سازي جاده هاي استان تداوم خواهد يافت.

عضو هيئت علمي دانشگاه جامع گلستان نيز، پيرامون اثرگذاري اجتماعي سوانح رانندگي و عوامل انساني موثر بر تصادفات درون شهري و برون شهري، گفت: 75 درصد كشته شدگان حوادث رانندگي مردان هستند كه از دست دادن نيروهاي فعال جامعه، صدمات جبران ناپذيري را بر پيكره اقتصادي جامعه و خانواده وارد مي كند.

دكتر"سيد رسول داوودي" اظهارداشت: با رعايت قوانيني كه مورد تاكيد همه ارگان هاست از جمله استفاده از كمربند و كلاه ايمني، عدم استفاده از مواد مخدر و تلفن همراه، رعايت سرعت مجاز، استفاده از صندلي كودكان و موارد ديگر مي توانيم ميزان شدت حادثه و جراحات را كاهش دهيم.

وي يادآورشد: وسايل نقليه مزاياي فراواني را براي زندگي انسان فراهم كرده اما تلفات انساني ناشي از آن را نتوانستيم كنترل كنيم.

در اين همايش از دست اندركاران ارتقاي فرهنگ ايمني در استان از جمله مدير راهداري اداره كل راه و شهرسازي و رئيس اداره راه و شهرسازي شهرستان علي آباد كتول با اهداي لوح سپاس تقدير به عمل آمد.

همچنين در پايان، موتورسواران حاضر در همايش، كلاه ايمني هديه گرفتند و به صورت نمادين در طول مسير رژه رفتند.

کمیسیون ایمنی راه های کشور امسال براي اولين بار، 14 تا 25 آبان ماه را با هدف آگاهی بخشی کاربران جاده ها به مقوله ایمني و اجرای مقرارت و قوانین رانندگی و کاهش تصادفات و سوانح رانندگی به عنوان "دهه ايمني راه ها و مسووليت هاي ما" نامگذاري كرده است.

روزهای اين دهه با عناوینی از جمله فرهنگ عمومی و ایمنی ، امداد و نجات در راه ، آموزه های دینی و ایمنی، سفر سالم با وسایل حمل و نقل عمومی، راه و خودرو ایمن ، دانش آموزان و ایمنی ، مشارکت مدنی ، عابران پیاده و ایمنی ، موتور سیکلت سواری ایمن ، خانواده و ایمنی ، بهداشت جسم و روان و ایمنی و یادمان قربانیان سوانح رانندگی نام گذاری شده است.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .