عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » احداث ایستگاه لرزه‌نگاری باند پهن در علی‌آبادکتول/ گلستان استانی لرزه‎خیز با گسل‎های فراوان و فعال

سرپرست مدیریت بحران گلستان خبر داد:

احداث ایستگاه لرزه‌نگاری باند پهن در علی‌آبادکتول/ گلستان استانی لرزه‎خیز با گسل‎های فراوان و فعال

مجتبی جمالی در نشست مرتضی بسطامی رئیس پروژه‎های عمرانی و امور فنی پژوهشکده بین‎المللی زلزله‎شناسی و مهندسی زلزله اظهار کرد: با توجه به مطالعات امکان‎سنجی و مکان‎یابی احداث ایستگاه لرزه‎نگاری باند پهن در استان توسط پژوهشکده بین‎المللی زلزله‎شناسی و مهندسی زلزله کشور، احداث ایستگاه در شهرستان علی‎آبادکتول تعیین و مصوب شد.

وی تصریح کرد: در صورتی تامین زیرساخت‎های ایستگاه (واگذاری زمین، احداث ابنیه مورد نیاز و ...) توسط استان پژوهشگاه متعهد شد نسبت به تجهیز ایستگاه با اعتباری به مبلغ ۳ میلیارد ریال را انجام دهد.

*گلستان متعهد  به پیگیری جذب اعتبار برای احداث زیرساخت‎ها احداث ایستگاه لرزه‎نگاری باند پهن در علی‎آبادکتول شد.

سرپرست مدیریت بحران استان گلستان گفت: استان گلستان متعهد شد اعتبار لازم برای احداث زیرساخت‎ها را پیگیری و در سال‎جاری محقق کند.

جمالی خاطرنشان کرد: همکاری و تبادل اطلاعات در زمینه زلزله همچون گذشته انجام و به طور جدی‎تر پیگیری و اقدام شود.

گفتنی است پیش از این ایستگاه باند پهن در شهرستان مراوه‎تپه احداث و این ایستگاه  دومین باند پهن استان خواهد بود.

استان گلستان در منتهی الیه خاوری رشته‌کوه‌های البرز و مرز «باختری کپه‎داغ» قرار گرفته است.

قرارگیری این استان در محدوده‎های زمین‎ساختی البرز (خاوری) و کپه‌داغ باعث ایجاد ویژگی‎های خاصی در لرزه‎زمین ساخت و لرزه‎خیزی این ناحیه شده است.

به طوری با توجه به پیچیدگی خاص تکتونیکی در نوار کوهزایی آلپی و فشردگی‎هایی از جنوب‌باختری در اثر حرکت صفحه عربی به فلات ایران وارد می‎شود، کشور ما یکی از مناطق لرزه‎خیز جهان محسوب می‎شود.

تعداد ۱۰ زمین‎لرزه تاریخی مخرب، ۵۸۰ زمین‎لرزه دستگاهی و وجود گسل‎های فراوان و فعال در این استان و مناطق همجوار آن نشان‎دهنده لرزه‎خیز بودن استان گلستان و پیرامون آن است.

رئیس پروژه‎های عمرانی و امور فنی پژوهشکده بین‎المللی زلزله‎شناسی و مهندسی زلزله نیز در این جلسه گفت: این استان در گستره زمین‎ساختی (خاوری) و کپه‎داغ از نظر لرزه‎خیز این است که دارای زمین‎لرزه‎های مخرب و بزرگ با دوره بازگشت بلند هستند.

*وجود گسل‎های فراوان و فعال در گلستان زنگ خطری برای زمین لرزه‎های آتی است

مرتضی بسطامی اظهار کرد: همچنین وجود گسل‎های فراوان و فعال در این استان و مناطق همجوار آن زنگ خطری برای زمین لرزه‎های آتی است، شهرهای گرگان، بندرگز، کردکوی، علی‎آبادکتول، آق‎قلا، آزادشهر، گنبدکاووس از شهرهای لرزه‎خیز استان است که با افزایش ایستگاه‎های لرزه‎نگاری باند پهن باید مورد رصد و بررسی بیشتر قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: بهره‎برداری از ایستگاه‎های لرزه‎نگاری باند پهن موجود و توسعه به سایر نقاط استان امری ضروری و اجتناب‎ناپذیر است.

رئیس پروژه‎های عمرانی و امور فنی پژوهشکده بین‎المللی زلزله‎شناسی و مهندسی زلزله گفت: علاوه بر آن نصب و راه‎اندازی شبکه‎های لرزه‎نگاری موقت متراکم در گستره‎ سدها، زون‎های لرزه‎خیز و گسل‎های مهم استان به منظور بررسی دقیق‎تر وضعیت لرزه‎خیزی منطقه توصیه می‎شود.

ایران به عنوان یکی از لرزه‌ترین مناطق جهان که بر روی کمربند جهانی زلزله نیز قرار دارد محل وقوع رویداد زمین لرزه‌های مخرب در طول تاریخ بوده است. 

در بدو تاسیس پژوهشکده بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله که مقارن با وقوع زمین‌لرزه مخرب روبار در شمال کشور بود، مسوولان یکی از اهداف مهم و کلیدی پژوهشگاه در کشور طرح شبکه ملی لرزه‌نگاری باند پهن قرار دادند.

 

در همین راستا و به جهت تحقق برنامه کاهش خطرات زمین‌لرزه در کشور طرح شبکه ملی لرزه‌نگاری باند پهن در دستور کار قرار گرفت.

* طراحی ۴۸ ایستگاه لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری از سوی شبکه ملی لرزه‌نگاری باند پهن کشور

 

رئیس پروژه‎های عمرانی و امور فنی پژوهشکده بین‎المللی زلزله‎شناسی و مهندسی زلزله گفت: شبکه ملی لرزه‌نگاری باند پهن کشور در شکل نهایی و براساس طرح ارائه شده شامل ۴۸ ایستگاه لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری خواهد بود که توسط سیستم مخابراتی ماهواره‌ای به مرکز شبکه مرتبط می‌شود.

بسطامی یادآور شد: این شبکه با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته لرزه‌نگاری باند پهن و امکان ارتباط مستقیم مخابراتی تعیین محل دقیق و میزان بزرگی زلزله را در مدت زمان کوتاهی پس از وقوع میسر می‌سازد.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در راستای شناسایی مناطق اصلی زلزله‌خیز و ساز و کارهای مربوطه دست به طراحی و راه‌اندازی شبکه لرزه‌نگاری باند پهن در کشور اقدام کرده که اهداف مهمی را دنبال می‌کند، تاکید کرد: تهیه بانک اطلاعاتی زمین‌لرزه فلات ایران، پوشش کامل کشور به کمک ایستگاه‌های لرزه‌‌نگاری به منظور تعیین اطلاعات لازم در رابطه با لرزه‌خیزی مناطق مختلف کشور، مطالعه ماهیت لرزه‌خیزی کشور، اعلام و گزارش زمین‌لرزه‌ها در کمترین زمان ممکن، ثبت زمین‌لرزه‌های دور و نزدیک در گستره وسیعی از فرکانس و دامنه با استفاده از لرزه‌نگارهای باند پهن از مهم‌ترین اهداف است.

گفتنی است ایستگاه لرزه‌نگاری مراوه‌تپه در 22 فروردین ماه 1385 افتتاح شده است، این ایستگاه در روستای اسلام‌آباد مراوه‌تپه قرار دارد.

با عنایت به اهمیت توسعه پایدار استان گلستان که تاسیسات مهم و استراتژیک کشور را در خود جای داده است، توسعه و تجهیزات ایستگاه‌های لرزه‌نگاری باند پهن برای فرابینی لرزه‌ای و رصد وقوع زمین‌لرزه‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

 

 


 


ارسال کننده خبر : معاونت هماهنگی امور عمرانی
تأیید کننده خبر : کارشناس3
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : omrani
  • بازدید : 489
  • کد خبر : 47354