عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » تشکیل کمیته پیشگیری و کمیته مقابله باساخت و سازهای غیرمجاز در گلستان

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار در برنامه زنده تلویزیونی رودررو خبر داد:

تشکیل کمیته پیشگیری و کمیته مقابله باساخت و سازهای غیرمجاز در گلستان

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با بیان اینکه برخورد های مقطعی و کوتاه مدت با ساخت و سازهای غیرمجاز در گذشته جواب نداده عنوان کرد: در جلسه ای که با دادستان مرکز استان داشتیم مقرر شد دو کمیته پیشگیری و صیانت و کمیته حفاظت و مقابله باساخت وسازهای غیر مجاز در استان تشکیل شود.

رضا مروتی سه شنبه شب 23 دی ماه در برنامه زنده رودررو که از شبکه گلستان پخش می شد، گفت: مقام معظم رهبری در نشست اخیر خود با دولت با بیان این جمله که" نابودی منابع طبیعی و محیط زیست خسارتی جبران ناپذیر است" عملا راه آینده ما را مشخص کردند و تکلیف با این دستور مشخص است .

مروتی با اشاره به اینکه در این بخش کسری قانون نداریم عنوان کرد: در بدو کار با دستور استاندار گلستان و با رعایت حقوق مردم با مبنای حفظ محیط زیست با مشارکت بزرگان استان کمیته ای تشکیل شد که خدمت آیت الله نورمفیدی و همچنین دادستان مرکز استان رسیدیم .

عوامل هجوم مردم به سمت طبیعت

وی افزود: همچنین عوامل زیادی در بحث تصرفات غیر مجاز و زمین خواری شناسایی شد که مشکلات فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی از آن جمله بود و همچنین ساختار نامناسب کلانشهرها که توجهی به بحث طبیعت دوستی مردم ندارد و لذا این خلا درشهرها باعث شده تا مردم به عرصه های دیگر طبیعی توجه کنند .

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این عوامل در کنار هم باعث هجوم مردم به منابع طبیعی شد و همچنین پیشی گرفتن از ناظرین دولتی و صرفه اقتصادی فعالیتهای ساخت وساز باعث پدیده ساخت وساز غیر مجاز شد و ما همه این تجربه های گذشته را بررسی کردیم .

تشکیل دو کمیته برای مبارزه با ساخت وسازهای غیر مجاز

معاون عمرانی استاندار گلستان با بیان اینکه برخورد های مقطعی و کوتاه مدت گذشته جواب نداده عنوان کرد: با دادستان مرکز استان جلسه گرفتیم و نتیجه این جلسه این شد که دو کمیته تشکیل شود؛ یکی کمیته پیشگیری و صیانت و دیگری کمیته حفاظت و مقابله باساخت وسازهای غیر مجاز که در این راستا جلسات متعددی نیز برگزار شد.

رضا مروتی بیان کرد: همچنین گروههای نظارتی زیادی اعم از نیروهای دولتی و مردمی شامل بسیج و معتمدین در کنار هم به بحث اطلاع رسانی و جلوگیری در نقطه ابتدایی کمک می کنند .

مروتی گفت : عدم توجه به بخش کشاورزی و نداشتن بازدهی و سود برای کشاورزان باعث شد تا بخش های دیگر چون ساخت وساز مورد استقبال قرار بگیرد و این خاصیت احساسی برای دستگاه ها بوجود آمد و برخی افراد ذی نفوذ هم کمک کردند و به آنها آب و برق دادند .

وی با اشاره به مشکلات دامدارانی که از عرصه خارج می شوند عنوان داشت: در کمیته پیشگیری راجع به این موارد بحث های زیادی شد و نتیجه این شد که ما باید برای آن دامدار فضای بهتری فراهم کنیم تا دیگر تجربه گذشته را تکرار نکند .

برخورد با سه دسته متخلف

معاون استاندار تاکید کرد: سه دسته متخلف و متعرض به عرصه منابع طبیعی وجود دارد که نحوه مواجهه ما و مراجع قضایی نیز بسته به این سه دسته متفاوت است :

دسته اول متخلفین و متجاوزین به عرصه های طبیعی و محیط زیست هستند که با سوزاندن و خشک کردن جنگل آن را تصرف می کنند مثل زیارت ، شصت کلاته و جهان نما که با این افراد به شدت برخورد می شود.

دسته دوم زمین های کشاورزی است که تغییر کاربری غیر مجاز می دهند و قانون هم در این مورد یک استثنائاتی دارد ولی در شرایط عادی باز هم تخلف به شمار می رود.

دسته سوم نیز کسانی هستند که زمین ملکی داشته و مال خودشان هست و برای خوشدان ساخت وساز کرده اندبدون اینکه مجوزها را دریافت کنند . با اینها هم بسته به نوع جرم برخورد لازم خواهد شد.


ارسال کننده خبر : معاونت هماهنگی امور عمرانی
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : omrani
  • بازدید : 1120
  • کد خبر : 4965