عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مدیریت بحران دیگر کشورها الگوی مناسبی برای ما نیست

مدیر کل مدیریت بحران گلستان:

مدیریت بحران دیگر کشورها الگوی مناسبی برای ما نیست

مدیریت بحران دیگر کشورها الگوی مناسبی برای ما نیست

مدیر‌کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: کپی و الگوبرداری کامل برنامه‎های دیگر کشورها در فرآیند مدیریت بحران برای کشور نمی‎تواند سود چندانی داشته باشد.

صادق‎علی مقدم صبح امروز در کارگاه برنامه پاسخ ملی نظام سلامت در بلایا و فوریت‎ها در محل مرکز بهداشت استان گلستان اظهار کرد: برخی از عملکرد این کشورها در این حوزه قابل‌الگوبرداری است، اما باید پذیرفت شرایط کشورها با هم تفاوت دارد و استفاده از آن بدون توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی نمی‎تواند دستاورد چندانی برای مدیریت این بخش داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: جدا از امکانات، توانمندی‎ و شرایط اقلیمی خاص، هر کشوری در موضوع مدیریت بحران شرایط فرهنگی، اجتماعی و عملکردی خاص خود را دارد و نمی‎توان نسخه عملکردی یک کشور را در این بخش برای دیگر کشورها پیچید.

مقدم با تاکید بر عملکرد کارگروه های تخصصی در سال 1393 اذعان کرد: در سال گذشته چند کارگروه به عنوان فعال‎ترین کارگروه‎ تخصصی عملکرد مناسبی داشته‎اند که کارگروه بهداشت و درمان، ذیل شورای هماهنگی مدیریت بحران، به ریاست دانشگاه علوم پزشکی گلستان یکی از این کار‎گروه‎های فعال محسوب می‎شود.

کارگروه بهداشت و درمان یکی از فعال‎ترین گارگروه‎های مدیریت بحران گلستان

وی تصریح کرد: این کارگروه تخصصی به عنوان یکی از فعال‎ترین کارگروه‎های استانی، علاوه بر برگزاری مرتب و موثر جلسات استانی، تاکنون دو طرح مصوب خود را پس از بررسی و تصویب در کارگروه به شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ارجاع داده است.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به فعالیت‎های مشترک مدیرت بحران استان با دانشگاه علوم پزشکی و جمعیت هلال احمر استان در سالیان گذشته افزود: از جمله این برنامه‎ها می‎توان به پروژه توانمندسازی محلات در استان با همکاری UN و همراهی دستگاه‎ها عملیاتی و تشکل‎های مردم نهاد اشاره کرد.

مقدم یادآور شد: این پروژه جامعه‎محور مبتنی بر توانمندسازی محلات، توسط سازمان ملل متحد در دو استان گلستان و کرمان پی‎ریزی شده بود که مستندات نشان از موفقیت این دوره آموزشی کاربردی داشت.

وی متذکر شد: انتخاب دو استان یاد شده برای برگزاری این پروژه، مطمئنا بر اساس یک کار علمی و پژوهشی انجام گرفته بود و اهمیت حوادث طبیعی همچون زلزله و حادثه‎خیزی این دو استان را نمایان می‎سازد.

به گفته مقدم: تداوم و استمرار این برنامه می‎توانست نتایج مناسبی را در پی داشته باشد، و خروجی مناسبی را عاید استان سازد اما به دلیل مشکلاتی متوقف شد.

وی با تاکید بر کار علمی و لزوم مشارکت مردمی در برنامه‎‎های آموزشی مرتبط با زلزله تصریح کرد: تصحیح رفتار جامعه در برابر چنین حادثه‎ مهمی نیازمند تمرین و تکرار است و باید با برنامه‎های متعدد فرهنگی و آموزشی محله محور و اطلاع‎رسانی از رسانه پر مخاطبی چون صدا و سیما به این مهم دست یافت.

به گفته مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان: آموختن مهارت زندگی در کنار پدیده‎های طبیعی همچون دیگر مهارت‎های زندگی ضروری است، باید برای آن ارزش قایل شد و انتظار می‎رود مردم بخشی از اوقات زندگی خود را برای افزایش ایمنی خود و خانواده به آن اختصاص دهند.

*احتمال تغییرات در قانون مدیریت بحران

مقدم همچنین با اشاره به بازنگری و تغییرات در قانون مدیریت بحران کشور گفت: اجرای آزمایشی قانون مدیریت بحران وارد هفتمین سال فعالیت خود شده و اکنون با تغییراتی منتظر تثبیت و یا تمدید اجرای دوره آزمایشی است.

وی خاطرنشان کرد: در تغییرات جدید عنوان مدیریت بحران به مدیریت حوادث غیرمترقبه تغییر یافته و مراحل چهارگانه پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی به پنج مرحله افزایش یافته و پیش‌بینی به آن اضافه شده است.

مقدم همچنین با اشاره به همکاری مناسب مدیرت بحران استان با دستگاه‎های عملیاتی عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، بیان کرد: رویکرد تعاملی با سایر دستگاه‎های عضو شورای هماهنگی استان به عنوان یک اصل در اولویت کاری این اداره کل است.

گزارش تصویری مرتبط:

مدیریت بحران دیگر کشورها الگوی مناسبی برای ما نیست

 

مدیریت بحران دیگر کشورها الگوی مناسبی برای ما نیست

 

مدیریت بحران دیگر کشورها الگوی مناسبی برای ما نیست

 

مدیریت بحران دیگر کشورها الگوی مناسبی برای ما نیست

 


ارسال کننده خبر : اداره کل مدیریت بحران
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : havades
  • بازدید : 2548
  • کد خبر : 9088