عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » سلام بر ماه رسول خدا/ به مناسبت آغاز ماه مبارک شعبان


سلام بر ماه رسول خدا/ به مناسبت آغاز ماه مبارک شعبان

 

سلام بر ماه رسول خدا/  به مناسبت آغاز ماه مبارک شعبان

 

در حديث آمد رسول موتمن/ گفت باشد ماه شعبان ماه من

حاملان عرش اکرامش کنند/ چون رسد در عرش اعلامش کنند

هرکه در اين مه بگردد روزه دار/ ياري من کرده، باشد رستگار

در مه شعبان بهشت آذين شود/ ازدياد رزق اهل دين شود

ماه شعبان موسم بخشايش است/ روح مومن در پي پالايش است

ماه شعبان ماه شادي وسرور / ماه ميلاد شريف پنج نور

روز سوم خانه ي مولا علي(ع)/ گشت از نور حسيني منجلي

پنجمين معصوم وهم سوم امام/ بر شهيدان اسوه ي ناب وتمام

روز چارم زاده ي ام البنين/ ماه زيباي علي روي زمين

آمد وحس بوي عطر ياس شد/ نامش از سوي پدر عباس شد

او ابوالفضل وبسان حيدر است/ روز عاشورا اميد لشگر است

روز پنجم روز شادي حسين(ع)/ چون خدا داده به او نور دو عين

سيدي باشد براي ساجدين/ زينت اهل عبادت اهل دين

چونکه روز يازده از ماه شد/ يوسف ليلا برون از چاه شد

او شبيه جد خود پيغمبر است/ نام زيبايش علي اکبر است

نيمه ي شعبان به بيت عسگري/ آمده دنيا يگانه گوهري

عرشيان وفرشيان گرم سجود/ يوسف زهرا بيامد در وجود

نام او همنام جد اطهرش/ مهدي ودست خدايي ياورش

او يگانه منجي عالم بود/ بر امامان آخر وخاتم بود

اين گل نرگس حي وحاضر است/ کارهاي پيروان را ناظر است

آتش هجرش شرر بر جان ما/ کاش گردد لحظه اي مهمان ما

در دعا خواهيم از پروردگار/ ماه ما گردد عيان در روزگار**

 

فرارسيدن ماه مبارک شعبان، ماه رسول اعظم اسلام (ص)، ماهي که ثواب روزه‌اش واجب شدن بهشت و يکي از بهترين اعمالش استغفار مي‌باشد بر تمامي مسلمانان جهان و شما کاربران گرامي آخرين خبر مبارک باد.

 

فضيلت ماه شعبان

 

شعبان ماه بسيار شريفى است و به حضرت سيد انبياء صَلَّى اللهِ عَلِيهِ وَ آله منسوب است و آن حضرت اين ماه را روزه مى‌گرفت و به ماه رمضان وصل مى‌کرد و مى‌فرمود شعبان، ماه من است هر که يک روز از ماه مرا روزه بگيرد بهشت براي او واجب مي‌شود و از حضرت صادق عليه السلام روايت شده است که چون ماه شعبان فرا مي‌رسيد امام زين العابدين عليه السلام اصحاب خود را جمع مى‌نمود و مى‌فرمود اى اصحاب من مى‌دانيد اين چه ماهى است؟ اين ماه شعبان است و حضرت رسول صلى الله عليه و آله مى‌فرمود شعبان ماه من است پس در اين ماه براى جلب محبت پيغمبر خود و براى تقرّب به سوى پروردگار خود روزه بداريد. به حقّ آن خدايى که جان علىّ بن الحسين به دست قدرت اوست سوگند ياد مى‌کنم که از پدرم حسين بن على عليهماالسلام شنيدم که فرمود شنيدم از اميرالمؤمنين عليه السلام که هر که روزه بگيرد در ماه شعبان براى جلب محبّت پيغمبر خدا و تقرّب به سوى خدا؛ خداوند او را دوست مي‌دارد و در روز قيامت کرامت خود را نصيب او مي‌گرداند و بهشت را براى او واجب مي‌کند.

شيخ از صفوان جمال روايت کرده که گفت : حضرت صادق عليه السلام به من فرمود کسانى را که در اطراف تو هستند را بر روزه گرفتن در ماه شعبان ترغيب کن. گفتم فدايت شوم مگر در فضيلت آن چيزى هست؟ فرمود بله همانا که رسول خدا صلى الله عليه و آله هر گاه هلال ماه شعبان را مى‌ديد به مُناديى امر مى‌فرمود که در مدينه ندا مى‌کرد: اى اهل مدينه من رسولم از جانب رسول خدا صلى الله عليه و آله به سوى شما. ايشان مى‌فرمايد آگاه باشيد همانا شعبان ماه من است پس خدا رحمت کند کسى را که يارى کند مرا بر ماه من يعنى روزه در آن ماه روزه بگيرد.

سپس از حضرت صادق عليه السلام و ايشان از اميرالمؤمنين عليه السلام نقل کرد که مى‌فرمود: از زمانى که شنيدم منادى رسول خدا صلى الله عليه و آله ندا کرد در ماه شعبان، ترک نشد از من روزه شعبان و ترک نخواهد شد از من تا مدتى که حيات دارم ان شاء الله تعالى.

سپس مى‌فرمود که روزه دو ماه شعبان و رمضان توبه و مغفرت از خدا است.

 

اعمال ماه شعبان

 

1-مناجات شعبانيه، مناجات معروفي است و اهلش به خاطر آن با ماه شعبان مانوس شده و به همين جهت منتظر و مشتاق اين ماه هستند. سزاوار است که اين مناجات در تمام ماه خوانده شود

 

2-از اعمال مهم در اين ماه، روزه است؛ به اندازه‌اي که با حال انسان مناسب باشد. امام صادق (ع) فرمود: (کسي که روز اول ماه را روزه بگيرد، حتما وارد بهشت مي‌شود و کسي که دو روز را روزه بگيرد، خداوند در هر شب و روزي (به چشم رحمت) به او مي‌نگرد و در بهشت نيز به اين نگاه ادامه مي‌دهد؛ کسي که سه روز روزه بگيرد، با خداوند در عرش و بهشت او ديدار مي‌کند.)

همچنين روايت شده که در هر روز پنج‌شنبه ماه شعبان آسمان‌ها را زينت مي‌کنند. پس ملائکه عرض مي‌کنند خداوندا بيامرز روزه‌داران اين روز را و دعاي ايشان را مستجاب گردان و در روايت نبوي آمده است که هر که روز دوشنبه و پنج‌شنبه شعبان را روزه بگيرد حقّ‌تعالي 20 حاجت از حوائج دنيا و 20 حاجت از حاجت‌هاي آخرت او را برآورد.

 

3-در هر روز از شعبان در هنگام ظهر و در شب نيمه آن صلوات هر روز شعبان که از امام سجاد عليه‌السلام روايت شده، خوانده شود که به شرح ذيل است:

اَللّهُمََّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلاَّئِکَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ اَهْلِ بَيْتِ الْوَحْيِ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْکِ الْجارِيَةِ فِي اللُّجَجِ الْغامِرَةِ يَامَنُ مَنْ رَکِبَها وَ يَغْرَقُ مَنْ تَرَکَهَا الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْکَهْفِ الْحَصينِ وَ غِياثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَکينِ وَ مَلْجَاءِ الْهارِبينَ وَ عِصْمَةِ الْمُعْتَصِمينَ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ صَلوةً کَثيرَةً تَکُونُ لَهُمْ رِضاً وَ لِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَداَّءً وَ قَضاَّءً بِحَوْلٍ مِنْکَ وَ قُوَّةٍ يا رَبَّ الْعالَمينَ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّيِّبينَ الاْبْرارِ الاْخْيارِ الَّذينَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ وَ فَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَ وِلايَتَهُمْ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاعْمُرْ قَلْبي بِطاعَتِکَ وَلا تُخْزِني بِمَعْصِيَتِکَ وَارْزُقْني مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَيْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِما وَسَّعْتَ عَلَيَّ مِنْ فَضْلِکَ وَ نَشَرْتَ عَلَيَّ مِنْ عَدْلِکَ وَ اَحْيَيْتَني تَحْتَ ظِلِّکَ وَ هذا شَهْرُ نَبِيِّکَ سَيِّدِ رُسُلِکَ شَعْبانُ الَّذي حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ الَّذي کانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِه وَ سَلَّمَ يَدْاَبُ في صِيامِهِ وَ قِيامِهِ في لَياليهِ وَ اَيّامِهِ بُخُوعاً لَکَ في اِکْرامِهِ وَاِعْظامِهِ اِلي مَحَلِّ حِمامِهِ. اَللّهُمَّ فَاَعِنّا عَلَي الاِْسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فيهِ وَ نَيْلِ الشَّفاعَةِ لَدَيْهِ اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لي شَفيعاً مُشَفَّعاً وَ طَريقاً اِلَيْکَ مَهيَعاً وَاجْعَلْني لَهُ مُتَّبِعاً حَتّي اَلْقاکَ يَوْمَ الْقِيمَةِ عَنّي راضِياً وَ عَنْ ذُنُوبي غاضِياً قَدْ اَوْجَبْتَ لي مِنْکَ الرَّحْمَةَ وَالرِّضْوانَ وَ اَنْزَلْتَني دارَ الْقَرارِ وَ مَحَلَّ الاْخْيارِ.

 

4-هر روز 70 مرتبه ذکر «اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ» گفته شود و همچنين در اين ماه صلوات بسيار فرستاده شود

 

5- از اعمال مهم اين ماه، عمل کردن به روايت اميرالمؤمنين (ع) است که فرمودند:

(در هر پنج‌شنبه از ماه شعبان، آسمان‌ها زينت شده و آنگاه فرشتگان عرض مي‌کنند: خداي ما! روزه داران شعبان را ببخش و بيامرز و دعايشان را اجابت فرما!)

بنابراين کسي که دو رکعت نماز به جا آورد که در هر رکعت سوره فاتحه را يک بار و توحيد را 100 بار بخواند و بعد از سلام دادن، 100 بار نيز صلوات بفرستد، خداوند تمام خواسته‌هاي ديني و دنيايي او را برآورده مي‌فرمايد و کسي که يک روز از آن را روزه بگيرد، خداوند بدن او را بر آتش حرام مي‌کند.

 

6-هر روز 70 مرتبه ذکر « اَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذي لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ الْحَيُّ الْقَيّوُمُ وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ» گفته شود. و در بعضي روايات "الْحَيُّ الْقَيُّومُ" پيش از "الرَّحْمنُ الرَّحيمُ" است و عمل به هر دو خوبست و از روايات استفاده مي‌شود که بهترين دعاها و ذکرها در اين ماه استغفار است و هر کس هر روز در اين ماه 70 مرتبه استغفار کند مثل آن است که 70 هزار مرتبه در ماه‌هاي ديگر استغفار کند.

 

7-صدقه دادن در اين ماه اگرچه به اندازه نصف دانه خرمايي باشد، خوب است و خداوند بدن صدقه دهنده را بر آتش جهنم حرام مي‌کند.

از حضرت صادق عليه السلام نقل شده است که آن حضرت در باب فضيلت روزه رجب فرمود چرا غافليد از روزه شعبان؟ راوي عرض کرد يابن رسول الله چه ثوابي دارد کسي که يک روز از شعبان را روزه بگيرد؟

حضرت فرمود به خدا قسم بهشت ثواب اوست.

عرض کرد يابن رسول الله بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ فرمود: صدقه دادن و استغفار. هر کس در ماه شعبان صدقه دهد، خداوند آن صدقه را رشد دهد همچنان که يکي از شما شتر تازه متولد شده‌اي را تربيت مي‌کند تا آن که در روز قيامت به صدقه دهنده برسد در حالتي که به اندازه کوه اُحُد شده باشد.

 

8-در کل اين ماه هزار بار ذکر « لا اِلهَ اِلا اللهُ وَلا نَعْبُدُ اِلاّ اِيّاهُ مُخْلِصينَ لَهُ الدّينَ وَ لَوُ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ » را که ثواب بسيار دارد؛ گفته شود. از جمله آن که عبادت هزار ساله در نامه عملش نوشته شود(1)

 

اعياد ماه

 

سوم، چهارم و پنجم شعبان، به ترتيب روز ولادت حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد(ع) است. در اين ايام مبارک سه نور از انوار مقدس الهي و سه وجود عرشي در فرش حاضر شدند تا زمينيان از نور وجودشان بهره برند، تا فرشيان عرشي شوند، تا رهجويان، راهبر و راهنما را بشناسند و به هدف عالي عبوديت و قرب برسند.

روز نيمه شعبان نيز روز تولّد منجي بشر، يگانه سکّان دار کشتي هدايت، حضرت حجت ابن الصادق(ع) است. روز ولادت قلب تپنده عالم وجود، ثمره ولايت و امامت و کشتي نجات امّت از ضلالت است و چه مولودي مبارک تر از مولود اين روز.

 

پيامک به مناسبت حلول ماه مبارک شعبان

 

الهي! رجب گذشت و ما از خود نگذشتيم. الهي تو از ما بگذر.

*******

سلام بر شعبان و اعيادش ، سلام بر حسين و عباسش ، سلام بر سجاد و سجودش ، سلام بر نيمه شعبان و ظهور مولودش. آغاز ماه رسول خدا ، ماه شادي آل الله مبارک باد.

*******

استشمام عطر خوشبوي رمضان از پنجره ملکوتي شعبان گواراي وجود پاکتان

*******

شعبان و شد و پيک عشق از راه آمد

عطر نفس بقية الله آمد

با جلوه سجاد، ابوالفضل و حسين

يک ماه و سه خورشيد در اين ماه آمد

********

شعبان که مه سرور هر مرد و زن است

تابان ز وجود جلوه چهار تن است

هم مولد سجاد و اباالفضل و حسين

هم مولد پاک حجت بن الحسن است

 

منابع :

1)مفاتيح الجنان نويسنده شيخ عباس قمي(1)

**شاعر : اسماعيل تقوايي

 


تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .