عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » دولت و مجلس رويكرد محيط زيستي دارند

معاون رييس جمهور:

دولت و مجلس رويكرد محيط زيستي دارند

معاون رييس جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: در بين همه اعضاي دولت و اكثر نمايندگان مجلس اراده كلي در نحوه تغيير رويكرد دولت به محيط زيست وجود دارد.

دكتر "معصومه ابتكار" پنجشنبه شب در نشستي خبري در گرگان افزود: البته اين نگاه نشات گرفته از رييس جمهور مي باشد كه به دكتر "معصومه ابتكار" پنجشنبه شب در نشستي خبري در گرگان افزود: البته اين نگاه نشات گرفته از رييس جمهور مي باشد كه به مسايل محيط زيست توجه جدي دارند و در بيشتر نشست ها بر اين مساله و مهم تاكيد دارند.
به گفته وي، از سوي ديگر تلاش هايي براي ارائه گزارش به قوه قضائيه و مراجع ديگر براي سياستگذاري ها ادامه دارد، اما اگر موانع ذهني هم وجود داشته باشد و برخي افراد اهميت و ابعاد محيط زيست را توجه نكنند، رويكردها در دولت در اين زمينه جدي شده است.
وي تصريح كرد: حساس شدن بر مساله محيط زيست، مورد توجه مسئولان قرار گرفته و فكر نمي كنم در اين مسير با اين اراده و پشتكار، راه چندان دشواري در مسير تغيير و تحول داشته باشيم.
ابتكار در خصوص احداث جاده ابر در گلستان گفت: نظر ما اين است كه هر جاده ‎اي كه بخواهد در عرصه سرزميني تاسيس شود، در مقطع تصميم‎ گيري براي آن پروژه بايد يك سري مطالعات توجيهي انجام گيرد.
معاون رييس جمهور افزود: در اين مطالعات بايد توجيه زيست ‎محيطي بر اساس آنچه در قانون آمده، رعايت شود و ارزيابي زيست‎محيطي شكل گيرد.
به گفته ابتكار، در موضوع جاده ابر در اين استان نيز به دليل اينكه در زيستگاه بسيار ارزشمندي قرار گرفته، بايد مطالعه كافي صورت گيرد و اكنون نيز فعاليت ‎ها و تخريب‎ هايي كه براي ساخت اين جاده شكل گرفته بر اساس مطالعات نبوده است.
وي اظهار كرد: آنچه روشن است، در مكان ‎هايي كه جاده موازي زيادي وجود داشته باشد و جاهايي كه بورس خريد و فروش زمين به دليل وجود جاده ‎ها سبب شود كه عرصه ‎هاي طبيعي تغيير كاربري پيدا كند سازمان حفاظت از محيط زيست ملاحظات زيادي را به خرج خواهد داد.
وي يادآور شد: تلاش ما بر اين است كه در تمام عرصه ‎ها كارها مبتني بر كارشناسي انجام شود تا تصميم درستي در آن زمينه اتخاذ گردد.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست كشور در پاسخ به سئوال خبرنگاري مبني بر اين كه اگر شما در ابتداي ساخت پتروشيمي گلستان قرار داشتيد اجازه ساخت اين مجموعه را مي‎داديد يا خير؟ گفت: اكنون قضاوت كردن در اين شرايط دشوار است زيرا بسياري از كارهاي اين مجموعه انجام شده و با توجه به اينكه سهام اين مجموعه نيز به نتايجي رسيده قضاوت خاصيتي ندارد.
ابتكار افزود: تاكيد ما بر اين است كه مجموعه حفاظت از محيط زيست در استان و شخص مدير كل بايد تمام سختگيري‎ هاي لازم را براي اجرا و احداث اين مجموعه و بهره‎برداري از آن به كار گيرند و اين بهترين راه حل در شرايط فعلي است.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر در خصوص مبارزه با ويژه ‎خواري گفت: اگر در جايي موضوعي وجود داشته باشد كه خارج از چهارچوب و مقررات فرد يا افرادي بخواهند سوء استفاده كنند سازمان حفاظت محيط زيست با جديت با آنها برخورد خواهد كرد.
وي در خصوص راهكارهاي آينده درباره موضوع آلودگي هوا در تهران و كلان ‎شهرها، گفت: مطالعات و بررسي‎ هايي در اين حوزه انجام شده و به نتايجي هم رسيده ‎ايم كه نتيجه آن را در روزهاي آينده در جلسه شوراي حفاظت از محيط زيست اعلام خواهيم كرد.
ابتكار در خصوص آخرين وضعيت جزيره آشوراده گفت: براي اين مكان طرحي وجود ندارد و در جلسه هفته هاي گذشته با حضور معاون اول رييس جمهور، بنا شد تا مشاوري انتخاب و با توجه به شرح خدمات سازمان حفاظت محيط زيست در اين منطقه طرح گردشگري تهيه نمايد.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: اين منطقه در واقع پناهگاه حيات وحش مي باشد و واگذاري زمين هاي اين منطقه به غير معنايي ندارد و اكنون در شرايط مطالعه است و طرحي نيز وجود ندارد و تنها يك تفاهم نامه و يك ابلاغ از سوي معاون رييس جمهور امضاء شده است.
به گفته ابتكار، قرار نيست هيچ واگذاري به غير در اين منطقه صورت گيرد و اگر بهره برداري قرار است صورت پذيرد، اولويت اول ما جوامع و مردم محلي آن منطقه مي باشد.


تأیید کننده خبر : shirangi
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : admin
  • بازدید : 4224
  • کد خبر : 395