عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » باید کمیته حقیقت یاب با حضور ایران برای بررسی فاجعه منا تشکیل شود

سخنگوی وزارت کشور:

باید کمیته حقیقت یاب با حضور ایران برای بررسی فاجعه منا تشکیل شود

 حسنعلی امیری با تأکید بر اینکه دولت سعودی مسوول حادثه منا است و باید پاسخگو باشد کمیته حقیقت یاب نیز بایستی با حضور ایران تشکیل شود، از آغاز به کار ستادهای رسیدگی به حادثه منا در استان ها خبر داد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ حسنعلی امیری قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و استان ها ضمن عرض تسلیت به بازماندگان حادثه غم انگیز منا و ابراز همدردی با آنان گفت : مدیریت اجتماعات در هر کشوری از نظر قانونی و بین المللی بر عهده کشور میزبان است.

وی با بیان اینکه هنگامی که مقامات عربستانی اقدام به صدور روادید برای حجاج می کنند در عمل تمامی مسوولیت های ناشی از حضور حجاج در کشور عربستان به عهده آنان است تاکید کرد: برای دولت جمهوری اسلامی و نیز برای بازماندگان جان باختگان حادثه منا حق رجوع به دادگاه ها و مراجع بین المللی محفوظ است.

امیری همچنین در پاسخ به سوالی درمورد اظهارات سخنگوی وزارت کشور عربستان مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت یاب در منا تصریح کرد: کمیته حقیقت یاب مورد نظر سخنگوی وزارت کشور عربستان یک مرجع ملی برای آنها محسوب می شود و از جهت حقوق بین الملل مخدوش است، چرا که در این حادثه تعداد قابل توجهی از حجاج کشورهای مختلف از جمله نیجریه - مصر- پاکستان - اندونزی و ایران جان باخته اند.

وی تاکید کرد: اگر بنا است کمیته حقیقت یاب در منا تشکیل شود باید این کمیته بین المللی باشد که در آن، کشورهایی که بیشترین آسیب ها را دیده اند از جمله ایران و نیجریه حضور داشته باشند.

سخنگوی وزارت کشور با ابراز تعجب از این اظهارات سخنگوی وزارت کشور عربستان که گفته است «این حادثه و جان باختن حجاح قضا و قدر بوده است»، افزود: این اظهارات برای ما موجب حیرت و تعجب شد.

 

ستادهای رسیدگی به حادثه منا در استان های کشور تشکیل شد

امیری همچنین از تشکیل ستاد رسیدگی به حادثه منا در دولت و وزارت کشور خبرداد و گفت: نخستین جلسه این ستاد روز جمعه تشکیل شد و متعاقب تصمیم دولت و نیز وزیر کشور به همه استانداران روز گذشته اعلام شد که ستادی در هر استان به ریاست استاندار تشکیل شود.

وی افزود: همچنین مقرر شد تا دستگاه ها و مراجع ذی ربط درباره مراسم تشیع و ترحیم حجاج جان باخته برنامه ریزی های لازم را با خانواده های داغدار داشته باشند و آمادگی لازم را برای اعزام مجروحین احتمالی و مداوا به عمل آورند.

امیری اظهار داشت:براساس دستور وزیر کشور مقرر شد استانداران در جهت تسکین آلام مجروحان این حادثه و بازماندگان برنامه ریزی کنند و گزارش ها را روزانه به وزارت کشور گزارش دهند.

وی همچنین مسوولیت اطلاع رسانی حادثه منا را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد.

هیأت وزیران عصر جمعه به منظور مدیریت کل جریان مرتبط با حادثه منا، ستادی را به ریاست وزیر کشور و با عضویت وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اطلاعات، راه و شهرسازی، امور خارجه و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان های حج و زیارت، جمعیت هلال احمر و سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل داد و دیگر ستادهای تشکیل شده در دستگاه های اجرایی را موظف به هماهنگی با این ستاد کرد که اولین نشست این ستاد بلافاصله پس از جلسه دولت تشکیل شد.

براساس اعلام سازمان حج و زیارت، شمار جان باختگان ایرانی فاجعه منا از 133 به 144 نفر افزایش یافته است. شمار مجروحان ایرانی این فاجعه نیز از 99 به 102 نفر افزایش پیدا کرده است.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 1261
  • کد خبر : 13038