عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » یکی از اهداف انتخابات ارتقای امنیت،انسجام ملی و پیام های ملی و بین المللی است

امیری :

یکی از اهداف انتخابات ارتقای امنیت،انسجام ملی و پیام های ملی و بین المللی است

 قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس با تاکید بر نقش و جایگاه رسانه در ارتقای امنیت ملی اظهارداشت: وحدت ، همدلی و همراهی در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب تحت عنوان همدلی و همزبانی، دولت و ملت نامگذاری شد از ضروریات غیرقابل اجتناب نظام جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور به نقل از خبرگزاری ایرنا، حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و سخنگوی وزارت کشور روز سه شنبه در شانزدهمین نشست روسای مراکز خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) افزود: شورای نگهبان نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را شب گذشته به وزارت کشور ارسال کرده است.

 قائم مقام وزیر کشور در این نشست با تاکید بر اهمیت انتخابات پیش رو و ضرورت وحدت و همدلی گفت: معمولا در هر انتخاباتی گسست هایی ایجاد می شود، گاهی رقابت ها با رفاقت ها فاصله می گیرد و دوستی ها تبدیل به نفاق و در بعضی موارد انشقاق می شود.

امیری با تاکید بر نقش و جایگاه رسانه در ارتقای امنیت ملی اظهارداشت: وحدت ، همدلی و همراهی در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب تحت عنوان همدلی و همزبانی، دولت و ملت نامگذاری شد از ضروریات غیرقابل اجتناب نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: در انتخابات سال 88 گسست هایی ایجاد و خساراتی بر کشور وارد شد که یادآوری آنها بسیار غم انگیز و ناراحت کننده است.

سخنگوی وزارت کشور همچنین گفت: انتخابات که از آن به عنوان تنفس اجتماعی یاد می شود برای آن است که هر کس در طول دوره حاکمیت دولتی نمی تواند حرف و نظر خود را بزند، حرفش را با صندوق رای بزند که یک تنفس سیاسی و اجتماعی ایجاد می شود.

امیری افزود: عمدتا در نظام های حقوقی که مبتنی بر مردم سالاری است و انتخابات یکی از مهم ترین مظاهر آن محسوب می شود، یکی از اهداف ما نیز در هر انتخاباتی ارتقای امنیت و انسجام ملی، وحدت ملی، پیام های ملی و بین المللی و ابراز مشروعیت و مقبولیت سیاسی نظام سیاسی است.

وی ادامه داد: اما با کمال تاسف در انتخابات سال 88 دیدیم که مشکلاتی فراهم شد و البته در انتخابات سال 92 ریاست جمهوری به ویژه با فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حق الناس بودن رای مردم، همه پای صندوق های رای آمدند و خوشبختانه نیز منجر به یک انتخاب درست شد.

قائم مقام وزیر کشور تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی از رای مردم به عنوان موضوع حق الناس یاد کردند که هرچند حق الناس یک واژه است اما از جهت فقهی و حقوقی در پس این واژه مطلب زیادی وجود دارد.

امیری افزود: از مسوولیت های دنیوی تا مسوولیت های اخروی، در پس تضییع موضوع حق الناس وجود دارد و فرمایش رهبر معظم انقلاب در سال 92 معجزه کرد و همه را پای صندوق های رای آورد و خوشبختانه منجر به یک انتخاب درست شد و دکتر روحانی با رای قاطع مردم به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و بعد از تنفیذ حکم رهبر معظم انقلاب رسما اداره امور کشور را به عهده گرفت.

وی ادامه داد: در این بخش نیز جای بحث های حقوقی و فقهی زیادی وجود دارد هم از جهت این که بحث حق الناسی که رهبری در موضوع انتخابات فرمودند یک موضوع سیاسی است اما از جهت فقهی به چه شکلی قابل توجیه ،توضیح و تفسیر است.

مسوول هماهنگی اموراستان های وزارت کشور گفت: آنچه در هر انتخاباتی ضرورت دارد قاعدتا باید همه ابزار، وسایل، امکانات، عوامل در جهتی حرکت کند که هر انتخابات یک گام به طرف عقلانیت، فاصله گرفتن از حرکت های پوپولیستی، منطقی کردن تبلیغات و رفتارهای سیاسی، رفتارهای انتخاباتی و منطقی کردن توقعات مردم باشد.

سخنگوی وزارت کشور افزود: پیشرفت علم و تغییر ماهیت اطلاعات تا آنجا رسیده است که اگر یک رویداد در هر جایی از دنیا در دورترین نقاط رخ دهد چند لحظه بعد همه ما می توانیم از اخبار و اطلاعات جزییات، عوامل و دلایل آن مطلع شویم.

امیری خاطرنشان کرد: امروز همانند گذشته نیست که انتقال اخبار به کندی صورت بگیرد؛ در این سرعت است که اهمیت رسانه و تاثیر بسزایی که انواع آنها به ویژه روزنامه ها و شبکه های خبری، ماهواره ای و اینترنتی بر سیاستگذاری دولت ها دارند و این موضوع موجب شده که به عنوان یک چالش جدید در حوزه حاکمیتی از این پدیده به عنوان انفجار اطلاعات استفاده کنند و بهره بگیرند یا این که متاثر شوند.

قائم مقام وزیر کشور خاطرنشان کرد: سرعت فوق العاده ای که در امر اطلاع رسانی امروز همه ما با آن مواجه هستیم همواره دولت ها را با فشار افکارعمومی و حساسیت های آنها نسبت به مسایل مختلف روبرو کرده است.

امیری یادآور شد: از طرفی جریان بین المللی اطلاعات و اخبار به صورت جریانی نامتوازن و نابرابر در قالب رسانه های متعدد خود تبدیل به یک تهدید بالقوه برای همه دولت ها و کشورها شده است.

وی ادامه داد: کشورهای درحال توسعه که ما نیز جزو این کشورها هستیم به رغم کمبودها، کاستی ها، مشکلات و محدودیت هایی که داریم به ویژه ایران که در سال های اخیر سایه تحریم های ظالمانه بر ما سنگینی می کرد در صورتی که یک نظام اطلاع رسانی بومی و داخلی که متکی و مقید به بازشناسی و بازآفرینی ارزش ها و باورهای دینی، اخلاقی و باورهای انقلابی باشد باید ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: اگر چنین شرایطی را در نظام اطلاع رسانی ایجاد کردیم، می توانیم بر بحران هایی که امروز در دنیا ناشی از موضوع انفجار اطلاعات و تاثیر رسانه های بیگانه به ویژه بر افکار عمومی کشورهای درحال توسعه که ما نیز جزو این کشورها هستیم موثر باشد.

قائم مقام وزیر کشور همچنین گفت: اگر ما این عصر را عصر سلطه اطلاعات نام بگذاریم حرف گزاف و بی موردی نگفته ایم؛ بی گمان درباره همه مسایل جهان بزرگ ترین رسالت اطلاع رسانی بر دوش رسانه ها است.

امیری افزود: امروز رسانه در یک موقعیت ممتازی در کل دنیا قرار گرفته است و عمده آگاهی های مردم از طریق رسانه ها است.

وی ادامه داد: گاهی تاثیرگذاری رسانه های جمعی به حدی است که «شقاق و نقار» و از هم گسیختگی، مشکلات و بهم خوردن ارتباطات بین دولی و بین المللی ناشی از همین تاثیر اخبار و رسانه ها و مطالبی است که مطبوعات منتشر می کنند.

سخنگوی وزارت کشور یادآور شد: حتی بعضی از جنگ هایی که بین دول یا ملل صورت می گیرد ابتدای آن از جنگ های رسانه ای شروع می شود از این رو نقش رسانه در مقوله اطلاع رسانی بسیار اساسی و تعیین کننده است.

امیری افزود: در قرن 19 و 20 اختراعاتی شکل گرفت و شیوه های مختلف ارتباط شامل گفتاری، ایمائی ،نوشتاری ،چاپی در قالب رادیو، تلفن، روزنامه، سینما و تلگراف میان انسان ها را تسهیل کرد که براساس نوع ارتباط به یک طرفه و دو طرفه دسته بندی می شوند و در بحث های عملیاتی و استراتژی به رسانه های تند و رسانه های کند تقسیم بندی می شوند.

وی ادامه داد: رسانه های همگانی که خبرگزاری ها جزو این دسته محسوب می شوند از جمله رسانه های تندی هستند که از عوامل اساسی شکل دادن به افکار عمومی هستند.

قائم مقام وزیر کشور خاطرنشان کرد: در کشور ما یکی از رسانه ها که همواره از نفوذ فوق العاده ای برخوردار بوده رادیو است.

امیری یادآور شد: با درنظر گرفتن جمعیت بی سوادان و کودکان مخاطباتی که رادیو در دنیا دارد بسیار مهم و تعیین کننده است.

وی افزود: امروزه هزاران فرستنده رادیویی در دنیا مشغول شکل دادن به افکار عمومی هستند و در بین کشورهای دنیا کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و روسیه که ما به آنها در گذشته استعمارگر می گفتیم و امروز به آنها کشورهای توسعه یافته می گوییم، بیشترین پخش را در برنامه های رادیویی دنیا دارند و بیشترین امواج رادیویی در اختیار این کشورها است.

وی ادامه داد: البته برنامه های برون مرزی این کشورها نیز دقیقا با نظر وزارت امورخارجه آن کشورها و همچنین سرویس های اطلاعاتی آن کشورها تنظیم می شود.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد جالب است بگویم که آمریکا و انگلیس با داشتن 10 درصد جمعیت دنیا 90 درصد امواج رادیویی بین المللی را در اختیار دارند و در برنامه های تلویزیونی نیز وضع در کشورهای آمریکا و انگلیس به همین شکل است.

امیری افزود: آمریکا 200 هزار ساعت برنامه تلویزیونی دارد که در مقام اول است و انگلیس نیز با بیش از 30 هزار ساعت مقام دوم را دارد و بعد از این دو کشور فرانسه و ژاپن هستند.

 

**وظیفه رسانه ها بر حفظ و تحکیم وفاق ملی بسیار مهم است

وی خاطرنشان کرد: عمده شکل دهی افکار و اندیشه های جهانی که از طریق رسانه های بزرگ پخش می شود، حاصل کار علمی، تحقیقی و پژوهشی دقیق است.

سخنگوی وزارت کشور همچنین اظهارداشت: امروز چهار خبرگزاری غربی به عنوان بزرگ ترین بنگاه های اطلاع رسانی جهانی یعنی آسوشیتدپرس، رویترز، یونایتدپرس و فرانس پرس روزانه 40 میلیون کلمه خبر به سراسر دنیا مخابره می کنند و 90 درصد اخبار خارجی روزنامه ها و سایر وسایل ارتباط جمعی از این چهار منبع خبری است.

امیری افزود: سلطه رسانه ای و خبری قدرت های جهانی توانسته است که چالش جدی در زمینه امنیت ملی سایر کشورهای جهان به خصوص کشورهایی که با آنها همسو و هم سیاست نیستند، ایفا کند.

وی ادامه داد: در حوادث سال 88 بخشی از برنامه ریزی ها و بخشی از شکل دهی های خیانت کارانه رسانه ای از طریق رسانه های بیگانه صورت می گرفت.

قائم مقام وزیر کشور یادآور شد: باید این واقعیت را بپذیریم که نقش و تاثیر بسزایی که بنگاه های اطلاع رسانی بر اذهان عمومی و بر مردم به ویژه در کشورهای درحال توسعه دارند، قابل چشم پوشی نیست.

امیری افزود: مشاهده کرده ایم همین فکر دهی، جهت دهی و تصمیم سازی برای افکار عمومی منجر به راه انداختن قیام ها در بسیاری از کشورها شده است و در خیلی جاها از وجود چالش های اجتماعی، سیاسی، امنیتی جلوگیری کرده است.

وی ادامه داد: نقش اطلاع رسانی در امنیت ملی یک موضوع مهم و اساسی است.

سخنگوی وزارت کشور خاطرنشان کرد: امنیت ملی به عنوان یک مفهوم تعمیم یافته به تمام وجوه اجتماعی دارای ابعاد مختلفی است و فراتر از موضوع توان نظامی در موضوع مدیریت استراتژیک به آن پرداخته می شود.

امیری یادآور شد: امروز بی شک نقش رسانه ها در تامین امنیت ملی یا اختلال در امنیت ملی یک امر غیرقابل انکار است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته برای فروپاشی امپراتوری عثمانی، فروپاشی آلمان ، پرتغال، انگلیس و فرانسه نیاز به جنگ داشتند و دو جنگ جهانی بزرگ برای فروپاشی این امپراتوری ها شکل گرفت در حالی که فروپاشی شوروی بدون هیچ جنگی اتفاق افتاد و این تاثیر شبکه های رادیویی، کامپیوتری و ویدیویی بود.

قائم مقام وزیر کشور گفت: بین ارتباطات و امنیت ملی یک رابطه دوسویه وجود دارد و به قول فلاسفه ارتباط بین امنیت و رسانه یک ارتباط دیالکتیکی است بنابراین تامین امنیت در گروه تناسب نظام اطلاع رسانی با نیازهای ملی و تهدیدهای بین المللی است.

امیری افزود: رسانه دو چهره دارد که یکی چهره ویرانگر و یکی چهره سازنده است و در روند پاسخگویی به نیازهای ملی و تهدیدهای بین الملی این دو چهره خودشان را نشان می دهند.

وی ادامه داد: چهره ویرانگر آن است که اکنون زده کردن جامعه را القا می کند و گذشته و آینده و تاریخ را نمی بیند در حالی که رسانه می تواند به عنوان یک پل ارتباط بین گذشته با حال و آینده را برقرار کند به ویژه در کشور ما که ما از رسانه ها توقع داریم به عنوان عامل ربط تاریخی بین گذشته، امروز و آینده از منفعل ساختن افکارعمومی جلوگیری کنند و جلوی تحریف واقعیت ها را بگیرند و مانع تولید بی امان رویاها شوند.

سخنگوی وزارت کشور گفت: ما در موقعیتی قرار داریم که نیاز است رسانه ها امنیت استوار و پایدار را از طریق بازشناسی و بازسازی ارزش های اسلامی و ملی، اعتقاد مردم و فرهنگ بومی و اسلامی - ایرانی در جامعه القا کنند و این موضوع بسیار مهمی است که در وفاق ملی که انسجام و همبستگی جامعه را پدیدار می کند، موثر است.

امیری افزود: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که دارای تنوع قومی، قبیله ای، زبانی و مذهبی هستیم و در این شرایط نقش رسانه در ایجاد و ارتقای امنیت و وحدت ملی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: نمی خواهیم بگوییم امنیت ملی به معنی همسانی، یکسانی و رفتارهای مکانیکی شبیه است، مهم این است که ما در عین کثرت وحدت داشته باشم و نقش رسانه در ایجاد وحدت در عین کثرت ها بسیار مهم و اساسی است.

قائم مقام وزیر کشور تصریح کرد: در مجموع کار رسانه ها بر حفظ و تحکیم وفاق ملی به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری و بالابردن توان انتخاب مردم بسیار مهم است.


تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 1514
  • کد خبر : 16810