عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » اشتغال و کارآفرینی دختران و بانوان جوان در گلستان، ظرفیت ها و موانع

با برنامه ریزی حوزه مشاوران جوان استانداری به بحث گذاشته شد

اشتغال و کارآفرینی دختران و بانوان جوان در گلستان، ظرفیت ها و موانع

اشتغال و کارآفرینی دختران و بانوان جوان در گلستان، ظرفیت ها و موانع

با برنامه ریزی حوزه مشاوران جوان استانداری، نشست کمیته دختران و بانوان آن حوزه با موضوع اشتغال و کارآفرینی برگزار شد.

مشاور جوان استاندار در نشست مذکور گفت: بر اساس چشم انداز سال ۹۵ که برای کمیته دختران و بانوان تعریف کرده ایم بحث اشتغال و کارآفرینی را به عنوان یکی از اولویت ها در دستور کار قرار دادیم و با کمک اعضای اتاق فکر برنامه های ابتدایی سال را روی این موضوع متمرکزکرده ایم.

علی نصیبی در این نشست که با حضور غفاری مدیرکل بانوان و خانواده استانداری، تیرانداز مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای،  دنکوب مسئول اعتبارات صندوق کارآفرینی امید، جمعی از بانوان کارآفرین، و اعضای کمیته برگزار شد، اظهار داشت: بحث اشتغال و ظرفیت های اشتغال در استان فقط محدود به دو یا سه اداره کل نیست، ادارات مختلفی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در بحث اشتغال در سطح استان فعالیت می کنند؛ مانند تعاون و کار و امور اجتماعی، صنعت و معدن و تجارت، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی، پارک علم و فناوری و ... که سعی داریم به تناوب زمینه برگزاری نشست های مشترک با آنها را فراهم کنیم.

مسئول حوزه مشاوران جوان استان گلستان گفت: ما در سال ۹۵ بر اساس شعار سال که "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل است" نیاز استان دیده ایم که در بحث اشتغال ورود ویژه ای داشته باشیم و در جلسات بعدی به تناوب بازدید از پروژه های بانوان کار آفرین و نمونه را جهت معرفی و الگوسازی در دستور کار قرار داده و سپس در نشست های بعدی با حضور سایر ادارات مرتبط، در صدد معرفی ظرفیت ها و اقدامات آن نهادها برمی آییم.

علی نصیبی افزود: مسلما نمی توانیم با برگزاری نشستی دو ساعته، افرادی کارآفرین را بسازیم، اما جرقه های ذهنی را در ذهن مخاطبان ایجاد و با معرفی ظرفیت ها، افراد علاقه مند را به پیگیری ترغیب می کنیم.

مشاور جوان استانداری گلستان اظهار داشت: از برگزاری این نشست ها چند هدف کلی را دنبال می کنیم که هم افزایی بانوان صاحبنظر با مسئولان در جهت استفاده افزونتر از ظرفیت ها، ایجاد زمینه برای استفاده از راهکارهای کاربردی بانوان در این راستا، افزایش حساسیت در مسئولان ذیربط و نیز معرفی ظرفیت ها توسط اعضای کمیته به شبکه گسترده زیرمجموعه خود از آن جمله است.

علی نصیبی گفت: در این نشست به عنوان گام نخست سعی کرده ایم علاوه بر ترسیم وضعیت اشتغال دختران و بانوان توسط مدیرکل بانوان و خانواده استانداری، یک ظرفیت حمایت بخش دولتی که همانا آموزش مهارت های لازم و اخذ مشاوره های کاربردی در آموزش فنی و حرفه ای و سپس حمایت های مالی از واجدین شرایط دارای مهارت توسط صندوق کارآفرینی امید است معرفی نمائیم.

وی همچنین از تداوم نشست ها در چهارچوب این موضوع از زوایای مختلف طی برنامه های آتی خبر داد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان نیز در این نشست، گفت: طبق آمار ارائه شده توسط کارشناسان، سهم اشتغال بانوان در استان گلستان زیر ۲۰ درصد و حدود ۱۸.۹ درصد است.

کلثوم غفاری در نشست کمیته دختران و بانوان حوزه مشاوران جوان استانداری گلستان که با موضوع اشتغال و کارآفرینی برگزار شد، گفت: در استان گلستان فعالیت حوزه اشتغال بانوان همچون سراسر کشور وضعیت مطلوبی ندارد و طبق آمار ارائه شده توسط کارشناسان سهم اشتغال بانوان استان زیر ۲۰ درصد و حدود ۱۸.۹ درصد است.

غفاری افزود: با توجه به اینکه بانوان بیش از نیمی از جمعیت ما را تشکیل می دهند و از این میزان حدود ۵۴ هزار زن سرپرست خانوار داریم، این سهم اشتغال بسیار ناچیز است.

وی به موارد آسیب شناسی شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: پراکندگی اشتغال در حوزه های مختلف مانند قالیبافی یکی از این موارد است و حدود ۷۰ هزار بانو در ۱۷۴ تعاونی مشغول به کار هستند و سیاست دولت تدبیر و امید حمایت از طرح های مشارکتی است تا تقسیم ثروت و سرمایه در کشور انجام شود.

مدیرکل اموربانوان استانداری گلستان تصریح کرد: بانوان در صنایع مختلفی مشغول به کار هستند و  یکی از مشکلات آن‌ها نداشتن آگاهی و اطلاعات لازم از کاری که می خواهند انجام دهند، است.

غفاری به چند نمونه از فعالیت بانوان در استان اشاره کرد و افزود: بانوان استان در زمینه های تولید گلیم، جاجیم، پوشاک، نساجی، پرورش قارچ، میگو، زنبورداری و کشاورزی در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: دفتر بانوان استانداری برای بحث اشتغال و کارآفرینی بانوان پنج جلسه با ۱۶ مصوبه داشته است و ۱۰ جلسه در زیر گروه‌های کاری با سازمان های اجرایی مانند اداره تعاون، اداره کار، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، فنی حرفه ای، جهادکشاورزی و کمیته امداد داشته ایم.

مدیرکل امور بانوان استانداری گلستان با بیان اینکه زندگی چیزی جز جهاد در راه عقیده نیست، گفت: به تشکیل تعاونی ها تاکید می کنم تا از این فرصت ها استفاده کنیم.

غفاری افزود: استان گلستان در ثبت تعاونی بانوان در کشور رتبه اول را داراست، اما متاسفانه به فعالیت که می رسد چون بانوان آموزش لازم را ندیده اند در نحوه فعالیت ضعیف عمل می کنند.

وی به بحث نوغان داری اشاره کرد وگفت: بانوان را به انجام این کار تشویق می کنم  که به شکل رایگان آموزش داده می شوند و لوازم مورد نیاز آن از رطوبت سنج و سایر امکانات در اختیارشان قرار می گیرد، چون با سرعت بیشتری به نتیجه می رسد.

مدير كل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گلستان نیز در این نشست با بیان اینکه باید رویکردهای کسب و کار تغییر کند، گفت: باید شیوه کار را تغییر داد و برای موفقیت رو به سوی اقتصاد خلاق کرد.

ابوالفضل تیرانداز گفت: برای پیشرفت در حوزه کسب و کار باید رویکردهای آن تغییر کند؛ اگر به هزینه اشتغال دقت کنیم در حوزه تعاون ۵۵ میلیون تومان، در حوزه غیر تعاون ۲۰۰میلیون تومان و مشاغل خانگی ۲۰ میلیون تومان برای هر شخصی هزینه دارد.

ابوالفضل تیرانداز با بیان اینکه به طور متوسط برای ایجاد یک شغل بین ۲۰ تا ۷۰ میلیون باید هزینه کنیم، اظهار کرد: باید به سوی مشاغل مبتنی بر وب برویم و با مراجعه به اقتصاد خلاق که شامل هنرهای جدید است مانند هنرهای دستی، بازی های رایانه ای و ... سعی در ایجاد مشاغل جدید کنیم.

مديركل آموزش فنی و حرفه ای استان گلستان اظهار کرد: در سال ۲۰۱۷، ۷.۳ تریلیون دلار سهم مشاغل مبتنی بر وب (IUT) دردنیا خواهد بود و ما هم باید سعی کنیم با حرکت به سمت این مشاغل سهم بازار خود را مشخص کنیم.

وی بیان کرد: چه عیبی دارد فردی که در دانشگاه یک رشته دانشگاهی را فرا گرفته به سراغ دیگر مهارت ها نیز برود؛ در دانشگاه های ما دانش انجام یک کار به ما ارائه می شود و این خود ما هستیم که باید به دنبال فراگیری مهارت ها باشیم.

مسئول اعتبارات صندوق کارآفرینی امید نیز در این جلسه گفت: صندوق کارآفرینی امید به عنوان متولی کسب و کارهای کوچک و بزرگ در کشور عمل می کند.

دنکوب افزود: بهترین اقشار کارآفرین بانوان هستند که با روحیه تلاشکر خود با مبالغ اندک و حداقل ها به موقعیت های خوبی رسیده اند.

وی تصریح کرد: صندوق کارآفرینی امید با دستگاه هی مختلفی از جمله جهاد کشاورزی، صندوق اعتباری هنر، فنی حرفه ای و  ... برای اشتغال تفاهم نامه هایی را امضا کرده است.

مسئول اعتبارات صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴ از محل اعتبارات صندوق بیش از دو هزار شغل ایجاد شده که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به بانوان است، گفت: در بخش مشاغل خانگی تا سقف ۱۰ میلیون تومان، در بخش خود اشتغالی ۳۰ میلیون تومان و در بخش کار فرمایی تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات در اختیار افراد قرار می دهیم.

دنکوب افزود: این تسهیلات با بازپرداخت چهاردرصد دراختیار کارآفرینان قرار می گیرد و ما به دنبال طرح های زود بازده هستیم تا هزینه تسهیلات سریع تر به صندوق باز گردد و توقع داریم افراد به دنبال کارهای مشارکتی و جمعی بروند.

در ادامه این نشست برخی از بانوان موفق در حوزه اشتغال و کارآفرینی به بیان فعالیت های خود و سیر موفقیت کسب شده پرداختند.

سپس اعضای کمیته به بیان راهکارها، نقدها و پرسش های خود در زمینه اشتغال و کارآفرینی دختران و بانوان پرداختند و سپس در پارت دوم مسئولان حاضر نکته نظرات خود را در زمینه راهکارهای ارائه شده توسط آنان ارائه کردند.

در پایان این نشست مقرر شد حاضران ضمن بازدید از فعالیت های موفق بانوان کارآفرین، جلسه بعدی را نیز با این موضوع و با حضور مسئولان مرتبط در بحث اشتغال دختران و بانوان برگزار کنند.

اشتغال و کارآفرینی دختران و بانوان جوان در گلستان، ظرفیت ها و موانع

 

اشتغال و کارآفرینی دختران و بانوان جوان در گلستان، ظرفیت ها و موانع

 

اشتغال و کارآفرینی دختران و بانوان جوان در گلستان، ظرفیت ها و موانع

 

اشتغال و کارآفرینی دختران و بانوان جوان در گلستان، ظرفیت ها و موانع

 

اشتغال و کارآفرینی دختران و بانوان جوان در گلستان، ظرفیت ها و موانع

 


تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : javan
  • بازدید : 1272
  • کد خبر : 20188