عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » آتش در جزیره آشوراده مهار شد

جانشین ستاد مدیریت بحران استان گلستان:

آتش در جزیره آشوراده مهار شد

 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و جانشین ستاد مدیریت بحران استان گلستان از مهار آتش در جزیره آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر خبر داد.

'رضا مروتی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: با تلاش مردمی و نیروهای اطفاء حریق این آتش سوزی در کوتاه ترین زمان ممکن خاموش شد و هم اکنون منطقه تحت کنترل است.

 

وی اضافه کرد: آتش سوزی در جزیره آشوراده که براثر سهل انگاری رخ داده مشکلی خاصی را ایجاد نکرد و در حد یک حادثه کوچک در کمترین زمان ممکن مدیریت شد.

 

معاون امور عمرانی استاندار گلستان وسعت آتش سوزی در جزیره آشوراده را بین شش تا 10 کیلومتر اعلام کرد.

 

وی علت آتش سوزی در جزیره آشوراده را ناشی از سهل انگاری برخی از عوامل استفاده کننده از این منطقه دانست و اظهار کرد: به دلیل خشکسالی و خشک شدن بخشی از نیزارها و گرمای شدید چند روز اخیر وقوع آتش سوزی دور از انتظار نبوده است.

 

مروتی افزود: برخی بزرگنمایی و حاشیه سازی غیر واقعی در مورد آتش سوزی در گلستان موجب شده تا حساسیت ها نسبت به آتش سوزی در این استان افزایش یابد و این در حالیست که با افزایش میزان گرما احتمال آتش سوزی در منابع طبیعی و مراتع تمام استان های کشور و جهان وجود دارد و کارها نیز طبق روال برای حفاظت از اراضی منابع طبیعی در دست انجام است.

 

معاون استاندار گلستان اضافه کرد: آتش سوزی در جزیره آشوراده وسعت زیادی نداشته و در این بخش نیز همانند گذشته بدون شناخت موقعیت بحران از سوی برخی مدیران، وضعیت بحرانی اعلام شده بود که واقعیت بیرونی نداشته و این کارها باید مدیریت شود.

 

بامداد امروز /سه شنبه/ جزیره آشوراده در استان گلستان دچار آتش سوزی شد.

 

آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله و در حاشیه ساحل بندرترکمن از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه ای باریک موسوم به ˈچپق اوغلیˈ و از غرب به کانال طبیعی خزینی و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می شود.

 

در برخی منابع تاریخی از این منطقه به عنوان مجمع الجزایر آشوراده متشکل از سه جزیره یاد شده است؛ گفته می شود با بالا آمدن سطح آب دریای خزر دو جزیره کوچک انتهای آشوراده در آب فرو رفتند و اینک تنها یک جزیره از آن باقی مانده است.

 

جزیره آشوراده با آب و هوای معتدل در غرب بندرترکمن قرار دارد و تا سال ها قبل با امکاناتی چون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند، اما با وقوع سیل در سال 1372 این جزیره خالی از سکنه شد.

 

پوشش گیاهی جزیره بوته های تمشک، نوعی خار خودرو و درخت انارترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره و ماهی در سواحل آن زندگی می کنند.

 

در زمان حاضر بیشترین کاربری آشوراده گردشگری است و روزانه گردشگران زیادی به وسیله قایق از آن دیدن می کنند.


تأیید کننده خبر : مصدق
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 2040
  • کد خبر : 2135