عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » طرح جابه جایی روستاها عمدتا موفق نبوده است

مدیر کل مدیریت بحران گلستان:

طرح جابه جایی روستاها عمدتا موفق نبوده است

طرح جابه جایی روستاها عمدتا موفق نبوده است

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان گفت: دربرخی مناطق شهرستان مراوه‎تپه با وجود جابه‎جایی روستاها به شهر فراغی، هنوز زندگی در روستاهای تخلیه شده جریان دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی مدیریت بحران گلستان، صادق‎علی مقدم در حاشیه بازدید از روستاهای بخش گلیداغ اظهار کرد: این موضوع نشان می‎دهد سیاست جابه‎جایی روستاهای در معرض خطر که طی سال‎های گذشته انجام شد، عمدتا نتایج مطلوبی نداشته است.

وی با اشاره به بازدید از مناطق در معرض خطر سیل مراوه‎تپه ادامه داد: در این بازدید که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و فرماندار شهرستان مراوه‎تپه نیز حضور داشت، قرار شد بر اساس بازنگری مطالعات در مناطق مورد نظر تمهیدات لازم برای تسریع در تعیین تکلیف این مناطق انجام پذیرد.

مقدم یادآور شد: در این برنامه از روستاهای «چشمه‎لی»، «کورک»، «آق توقای»، «خوجه لر»، «قزل اتاق»، «قپان‎علیا» و «قپان سفلی» بخش گلیداغ که در طرح ایمن‎سازی و کوچ قرار دارند، بازدید به عمل آمد.

وی با اشاره به تاریخچه جابه‎جایی روستاهای شهرستان مراوه‎تپه اذعان کرد: بعد از سیل 1384 در منطقه گلیداغ و پیشکمر یک سری روستاها به طور کامل جابه‎جا شدند و برخی روستاها هم دارای طرح ایمن‎سازی بودند که بخشی از ایمن‎سازی انجام شد.

 دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان یادآور شد: سیاست فعلی ما، ایجاد شرایط سازگاری با مناطق است و بر این اساس به دنبال ماندگاری ساکنان روستاها با تمهیداتی همچون، اقدامات پیشگیرانه و تقویت پیش‎آگاهی هستیم.

مقدم خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده ماندگاری برای حفظ اقتصاد خانوار و هویت اجتماعی افراد ساکن در این نقاط و پیشگیری از مشکلات اجتماعی ناشی از جابه‎جایی راه حل مناسبی است.

وی با اشاره به آسیب‎پذیری شرق استان در مواجهه با سیل بیان کرد: شهرستان‎های کلاله و مراوه‎تپه در موضوع سیل آسیب‎پذیری بیشتری به نسبت دیگر شهرستان‎های استان دارند و ما در این مسیر تلاش کردیم با بازدیدهای میدانی میزان خطرات احتمالی را بررسی کنیم .

مقدم با اشاره به همجواری روستاها با رودخانه‎های این دو شهرستان متذکر شد: اکثر روستاهای شهرستان در جوار مجاری و حاشیه رودخانه ها هستند که پس از سیل 84 تعداد زیادی از این روستاها جابجا شدند.

وی با اشاره به بازدید از روستای در معرض خطر «چشمه‎لی» بیان کرد: با توجه به شرایط این روستا، دستور مطالعه داده شد که براساس خروجی مطالعه پهنه بندی خط روستا تعیین شد و مقرر شد موضوع نتیجه مطالعات در بازنگری طرح هادی روستا لحاظ شود.

مقدم تصریح کرد: بر این اساس مقررشد، مناطقی که بر اساس مطالعات، در معرض خطر حفره‎هیا ایجاد شده هستند از کاربری مسکونی حذف و مناطقی که دارای قابلیت ساخت و ساز هستند به طرح هادی اضافه شوند.

وی ادامه داد: با توجه به حضور شخص معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان در این بازدید یک‎روزه از دستور وی مبنی بر تسریع در تعیین تکلیف این مناطق خبر داد.

 طرح جابه جایی روستاها عمدتا موفق نبوده است

 

طرح جابه جایی روستاها عمدتا موفق نبوده است


ارسال کننده خبر : اداره کل مدیریت بحران
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : havades
  • بازدید : 2861
  • کد خبر : 26676