عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مردم و دست اندرکاران انتخابات به اصول و قوانین و رعایت اخلاق پایبند باشند

رئیس هیأت بازرسی انتخابات استان خواستار شد:

مردم و دست اندرکاران انتخابات به اصول و قوانین و رعایت اخلاق پایبند باشند

 رئیس هیأت بازرسی انتخابات استان پایبندی به تمام اصول و قوانین انتخابات و رعایت اخلاق انتخاباتی را از همه مردم و دست اندرکاران امر انتخابات خواستار شد.

 سید ناصر باقری رئیس هیأت بازرسی انتخابات استان درخصوص مصادیق جرائم انتخاباتی گفت : با توجه به ماده 33 قانون انتخابات ریاست جمهوری موارد ذیل جرم محسوب می شود:

1.خرید و فروش رأي

2.تقلب و تزویر در اوراق تعرفه یا برگ رأي در صورتجلسات

3.تهدید یا تطمیع در امر انتخابات

4.رأي دادن با شناسنامه جعلی

5.رأي دادن با شناسنامه دیگري

6.رأي دادن بیش از یک بار

7.اخلال در امر انتخابات

8.کم و زیاد کردن آراء یا تعرفه ها

9.تقلب در رأي گیري و شمارش آراء

10. رأي گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد.

11.توصیه به انتخاب کاندیداي معین از طرف اعضاي شعبه اخذ رأي اعم از مجریان یا ناظران یا هر فرد دیگر محل صندوق رأي به رأي دهنده

12.تغییر و تبدیل یا جعل و یا ربودن و یا معدوم نمودن اوراق و اسناد انتخاباتی از قبیل تعرفه و برگ رأي و صورتجلسات و تلکس و تلفنگرامها و تلگرافها

13.بازکردن و یا شکستن قفل محل نگهداري و لاك و مهر صندوقهاي رأي بدون مجوز قانونی

14.جابجایی، دخل و تصرف و یا معدوم نمودن اسناد انتخاباتی بدون مجوز قانونی

15.دخالت در امر انتخابات با سند مجعول

16.ایجاد رعب و وحشت براي رأي دهندگان یا اعضاي شعب ثبت نام و اخذ رأي با اسلحه یا بدون اسلحه در امر انتخابات

17.دخالت در امر انتخابات با سمت مجعول و یا به هر نحو غیرقانونی

باقری افزود :برابر تبصره 1 ماده مذکور ، چنانچه وقوع جرایم مندرج در ماده فوق موجب گردد که جریان انتخابات در یک یا چند شعبه ثبت نام و اخذ رأي از مسیر قانونی خود خارج شود و در نتیجه کلی انتخابات مؤثر باشد مراتب به وسیله وزارت کشور به منظور طرح در شوراي نگهبان به هیأت مرکزي نظارت اعلام می گردد. همچنین طبق تبصره 2 هیأتهاي اجرایی و نظارت موظفند در صورت اطلاع از ارتکاب هریک از جرائم فوق، موضوع را براي رسیدگی به مرجع قضائی ذیصلاح اعلام نمایند. موضوع باید بلافاصله توسط دادستان حوزه مربوطه رسیدگی شود.

وی همچنین با اشاره به ماده 68 قانون انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد : انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهاي ریاست جمهوري از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگري که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداري و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه ها و ادارات ، شرکتهاي دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار ) استفاده می کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب ، مجرم شناخته می شود .

باقری در ادامه خاطرنشان ساخت : برابر تبصره1 این ماده مؤسسات و نهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است ، همانند بنیاد مستضعفان ،مشمول ماده فوق میباشند .همچنین در تبصره 2 آن آمده است ادارات و سازمانها و ارگانهاي دولتی و نهادها و اعضاي آنها با ذکر سمت خود حق ندارند له یا علیه هیچیک از نامزدهاي انتخاباتی اعلامیه ، اطلاعیه ، پلاکارد بدهند.

رئیس هیأت بازرسی انتخابات استان در پایان پایبندی به تمام اصول و قوانین انتخابات و رعایت اخلاق انتخاباتی را از همه مردم و دست اندرکاران امر انتخابات خواستار شد و اظهار امیدواری کرد که با عمل به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درخصوص عمل به مر قانون و حضور و مشارکت پرشور مردم شریف و همیشه در صحنه بار دیگر شاهد حماسه ای بزرگ در عرصه سیاسی ایران اسلامی باشیم.

 


تأیید کننده خبر : mahboobeh
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : بازرسی
  • بازدید : 484
  • کد خبر : 33436