عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » بايد بستر لازم براي تجاري‌سازي محصولات دانش‌بنيان به وجود آيد

وطني:

بايد بستر لازم براي تجاري‌سازي محصولات دانش‌بنيان به وجود آيد

بايد بستر لازم براي تجاري‌سازي محصولات دانش‌بنيان به وجود آيد

معاون توسعه فناوري معاونت علمي و فناوري رياست ‌جمهوري با انتقاد از انقطاع علمي كه در كشور به وجود آمده تأكيد كرد : بايد بستر لازم براي ايجاد شغل و تجاري‌سازي محصولات دانش‌بنيان به وجود آيد .

دكتر "علي وطني" صبح امروز در همايش ملي استان مجازي در بستر شبكه ملي اطلاعات در گرگان اظهار داشت: مي توانيم با تشكيل شركت‌هاي دانش‌بنيان نسبت به ايجاد شغل مولد و صادرات كالاهاي دانش‌بنيان كه هم ارزآوري و هم عزت‌آوري داشته باشد مبادرت كنيم.
وي با بيان اينكه نبايد كالاي خارجي غيراستاندارد وارد كشور شود تصريح كرد: با اينكه شعار كشور ما استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي است اما هنوز در استقلال علمي، فرهنگي و اقتصادي رشد خوبي نكرده‌ايم.
عدالت علمي در كشور رعايت شده است
معاون توسعه فناوري معاونت علمي و فناوري رياست ‌جمهوري گفت: در توليد علم در كشور عدالت رعايت شده اما در فناوري بسيار ضعيف هستيم اما اين مسئله به معناي اين نيست كه در بخش فناوري دستاوردي وجود نداشته است.
وطني اظهار كرد : فناوري‌ها بايد به سمتي پيش برود كه بتواند مشكلات همان استان را مرتفع كند.
وي از تشكيل دفتر امور فناوري استان‌ها خبر داد و افزود: شبكه‌سازي و توسعه تعاملات بخش‌هاي فناوري با بنگاه‌هاي استان از طريق ارائه خدمات حمايتي، تسهيل‌گري و بهينه‌كاوي، جهت‌دهي فناوري و نوآوري به سمت مشكلات استان‌ها از جمله مواردي است كه اين دفتر پيگيري خواهد كرد.
معاون توسعه فناوري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري ادامه داد: ارتقا رويكرد آمايش سرزميني به نظام ملي فناوري و نوآوري، توانمندي بخش غيردولتي در راستاي توسعه نظام فناوري استان‌ها، افزايش سهم وقف در حمايت از فناوري استان و ساماندهي فن‌بازارهاي عمومي و تخصصي از ديگر مواردي است كه دفتر امور فناوري استان‌ها مورد پيگيري قرار خواهند داد.
وي تصريح كرد : در حال حاضر اين معاونت 17 ستاد فناوري و راهبردي را تأسيس كرده است كه يكي از آنها ستاد فاوا بوده و در راستاي فراهم كردن دسترسي مناسب همه اقشار جامعه به فناوري اطلاعات و آموزش فراگير همچنين تربيت منابع انساني متخصص براي به كارگيري در همه ابعاد زندگي اقدام خواهد كرد.
اين مسئول ايجاد فضاي رقابتي خلاق براي سازماندهي جامعه شبكه‌اي و هوشمند را يك ضرورت مهم خواند و تاكيد كرد: اين رويكرد موجب تغيير الگوي روند توسعه ملي از منابع پايه به دانش پايه و شهروندان مسئوليت‌پذير بالنده در تحصيل ارزش براي رفع شكاف ديجيتالي ملي با جامعه جهاني حركت خواهد كرد.
وي با تاكيد بر تلاش مضاعف و برخورداري گلستان از مزيت‌هاي خدادادي تصريح كرد: گلستان جزو استان‌هاي ساحلي كشور است كه داراي مزيت‌هاي نسبي فراواني بوده و برخي نعمت‌ها نيز به صورت ناشناخته باقي مانده‌اند كه بايد در اين استان خلق مزيت كنيم.
وطني ادامه داد: گلستان بعد از استان‌هاي خوزستان و بوشهر بزرگترين ميادين نفت و گاز را در كشور دارد كه اگر از اين منابع در آينده به خوبي استفاده نشود زمينه تخريب استان را به خاطر رشد بي‌رويه تكنولوژي شاهد خواهيم بود.
معاون توسعه فناوري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري با بيان اينكه 160 هزار بيكار در بخش كشاورزي وجود دارد خاطرنشان كرد: كشاورزان سنتي امنيت غذايي مردم را تامين مي‌كنند و محور توسعه، بر مبناي كشاورزي قرار گرفته بود اما چون فناوري به خدمت گرفته نشد مشكلاتي در اين زمينه به وجود آمده است.
به گفته وي امسال براي نخستين‌بار دولت اعلام كرد كه واردات ميوه نخواهيم داشت.
در تعريف نخبه دچار اشكال هستيم
اين مسئول با تاكيد بر اينكه نخبگان بايد براي افراد غيرنخبه ايجاد شغل كنند متذكر شد: برخي نخبگان در كشور انتظار دارند كه افراد غيرنخبه براي آنها اشتغال ايجاد كنند كه اين امر نشان مي‌دهد ما در تعريف نخبه دچار اشكال هستيم.
معاون توسعه فناوري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري با بيان اينكه اگر از علم و فناوري استفاده بهينه نشود روش‌هاي سنتي پاسخگوي نياز بشر و جهان نيست اظهار داشت: رشد و توسعه پايدار يك كشور از طريق فناوري اطلاعات و ارتباطات باعث شتاب يافتن دقت، صحت، پايداري و امنيت مي‌شود لذا اگر از امكانات استفاده نشود نبايد انتظار داشته باشيم كه با شاخص‌هاي جهاني فاصله‌اي وجود نداشته باشد.
وي خاطرنشان كرد: ما بايد همه فناوري‌ها را با حفظ فرهنگ و هويت اسلامي خودمان به كارگيري كنيم لذا اگر خروجي ما با شاخص‌هاي بين‌المللي همخواني نداشته باشد مطلوب ما نيست.


تأیید کننده خبر : ghaeni
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : admin
  • بازدید : 1332
  • کد خبر : 380