عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » ربیعی: قزاقستان و ایران دارای مناسبات مستحکم از نظر اقتصادی، فرهنگی و تاریخی هستند

نشست هیات تجاری استان قزل اوردای جمهوری قزاقستان با فعالان اقتصادی استان؛

ربیعی: قزاقستان و ایران دارای مناسبات مستحکم از نظر اقتصادی، فرهنگی و تاریخی هستند

ربیعی: قزاقستان و ایران دارای مناسبات مستحکم از نظر اقتصادی، فرهنگی و تاریخی هستند

 معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان در نشست هیات تجاری استان قزل اوردای جمهوری قزاقستان با فعالان اقتصادی استان گلستان اظهار کرد: کشورهای قزاقستان و ایران دارای مناسبات بسیار مستحکم از نظر اقتصادی، فرهنگی و تاریخی هستند و در شهر گرگان سالهاست که هزاران نفر از شهروندان قزاق را بعنوان همشهری خود داریم.
به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان، محمود ربیعی در این نشست که با حضور استاندار قزل اوردای کشور قزاقستان، سفیر جمهوری قزاقستان در جمهوری اسلامی ایران و جمعی از تجار و بازرگانان استان قزل اوردای این کشور و فعالان اقتصادی گلستان در محل هتل شهاب گرگان برگزار گردید، گفت: نشست های سالانه همکاری بین دو کشور باعث شده تا استانهای مختلف ایران من جمله استان گلستان بیشترین حجم روابط تجاری را با قزاق ها داشته باشند .
وی میزان صادرات استان گلستان به کشور قزاقستان در سال گذشته را بیش از 9 میلیون دلار و در شش ماهه اول امسال بیش از 5/3 میلیون دلار عنوان نمود .
به گفته ربیعی، مقدمات ایجاد و انعقاد قرارداد رفت و آمد بین مقامات دو کشور و هم تجار و بازرگانان دو کشور فراهم است و ان شاء ا... پس از بازدید هیات تجاری قزاقی از توانمندیهای استان گلستان تفاهم نامه هایی بین استانداران دو استان گلستان ایران و قزل اوردای قزاقستان، اتاق های بازرگانی و تجار و بازرگانان دو استان منعقد خواهد شد .
معاون استاندار گلستان گفت: شرایط آب و هوایی، اقلیم و نیازمندیهای دو طرف طوری است که هم ما می توانیم از توانمندیهای قزل اوردا در زمینه تامین گوشت قرمز و دام زنده بهره ببریم و هم طرف قزاقی از توانمندیهای گلستان در زمینه میوه و تره بار، مصالح ساختمانی و سایر نیازمندیهایش بهره بردارد.
ربیعی گفت : در ابتدای سالجاری شمسی تفاهم نامه ای بین مدیران کل کشاورزی منگستائو و گلستان و قزل اوردا و گلستان انجام شد که امیدواریم در ادامه شاهد اجرایی شدن آن تفاهم نامه ها باشیم .
وی افزود : در مباحث گردشگری بطور عموم و گردشگری سلامت آمادگی داریم که مراکز درمانی و پزشکی خود را در اختیار گردشگران سلامت استان قزل اوردا قرار دهیم .
ربیعی خاطرنشان کرد: در مورد کشت های فرا سرزمینی و خدمات فنی مهندسی بین دو استان این آمادگی وجود دارد که کشاورزان ما و شما به تقویت حوزه کشاورزی دو استان کمک نمایند .
بنا به اظهار ربیعی ، سند تجاری بین دو اتاق بازرگانی گلستان و قزل اوردا می تواند به ایجاد یک مرکز برای  حل و فصل مشکلات و موارد اداری تجار و بازرگانان دو کشور و دو استان کمک نماید .
 استاندار قزل اوردای کشور جمهوری قزاقستان نیز گفت: ما با نیت دوستی و توسعه مراودات تجاری به استان گلستان آمده ایم .
کریم بیگ کوشربایف افزود: استان قزل اوردا از لحاظ حمل و نقل شرایط بسیار خوبی دارد .
وی افزود : استان ما به دریای خزر نزدیک است و از طرفی به خط ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران نیز نزدیک بوده و می توانیم محصولات خود را در کوتاهترین زمان ممکن به ایران و استان گلستان صادر نماییم .
کوشربایف گفت : ما نفت و گاز داریم و معادن بسیار زیاد و فلزات زیادی در استان ما وجود دارد ، که زمینه توسعه روابط در این زمینه ها فراهم است .
به گفته وی ، در زمینه همکاری های کشاورزی توانمندیهای بالقوه زیادی در استان قزل اوردا وجود دارد .
وی اظهار داشت : ما با همکاری شما کشت برنج طارم هاشمی را در استان خود آغاز نموده ایم و با توجه به واردات سالانه 3 میلیون تنی برنج توسط ایران، ما می توانیم سالانه یک میلیون تن از برنج مورد نیاز شما را تامین نماییم .
بنا به اظهار استاندار قزل اوردای قزاقستان، در زمینه گوشت قرمز امسال 10 هزار راس گوسفند وارد ایران شده و با توجه به این که ما با همکاری تجار گلستانی تاسیس دو کشتارگاه را در استان قزل اوردا آغاز کرده ایم ، آمادگی صادرات گوشت قرمز به ایران را داریم .
وی گفت : همچنین مرکبات و سیفی جات استان گلستان برای ما خیلی با اهمیت است و ما امیدواریم بتوانیم از این پتانسیل شما بخوبی استفاده نماییم .
استاندار قزل اوردای قزاقستان گفت : 812 کیلومتر از جاده در حال احداث چین – قزاقستان – روسیه که با هدف اتصال چین به غرب اروپا در شرف بهره برداری است ، از استان قزل اوردا می گذرد که پتانسیل بسیار خوبی برای ماست .
وی توان بالقوه توریستی و پایگاه فضایی بایکونور را از جمله پتانسیلهای این استان برشمرد .

ربیعی: قزاقستان و ایران دارای مناسبات مستحکم از نظر اقتصادی، فرهنگی و تاریخی هستند

 



نام دستگاه ارسال کننده خبر : سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : خلیلی
  • بازدید : 685
  • کد خبر : 38470