عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » سمينار بين المللي مختومقلي فراغي در استان گلستان و عشق آباد برگزار مي شود

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي:

سمينار بين المللي مختومقلي فراغي در استان گلستان و عشق آباد برگزار مي شود

اسلامي كشور از برگزاري سمينار بين المللي مختومقلي فراغي در ارديبهشت ماه سال آينده در استان گلستان و عشق آباد تركمنستان خبر داد .

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري گلستان ، دكتر ابوذر ابراهيمي تركمان در ديدار با استاندار گلستان با اشاره به مراودات فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تركمنستان در تمام سطوح بويژه مناسبات فرهنگي فيمابين ، اظهار كرد : جمهوري تركمنستان تنها كشوري است كه در آسياي ميانه و مجامع بين المللي از جمهوري اسلامي ايران حمايت مي كند.

وي خاطرنشان كرد : دو كشور اشتراكات تاريخي و فرهنگي بسياري با يكديگر دارند و همواره براي همين اشتراكات است كه از حسن همجواري بسيار مناسبي بهره مند هستند.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي تصريح كرد : روابط فرهنگي بيش از آنكه به اقتضائات زماني و داشتن منافع مشترك در مجامع جهاني ، كه در روابط سياسي بين دولتها حاكم است ، وابسته باشد به مشتركات مردمان و شهروندان دو كشور در زمينه هاي نژادي، قومي، زبان و اعتقادات نيز بستگي دارد .
دكتر ابراهيمي تصريح كرد: در قسمتي از كشور ايران جمع قابل توجهي از تركمنها زندگي مي كنند كه آداب، رسوم، سنتها و علايق مشتركي با برادران و خواهران تركمني تركمنستان دارند و همچنين اكثريت قريب به اتفاق مردم دو كشور مسلمان هستند و به خدا، پيامبران وحي، قرآن و سنت اعتقاد دارند.
وي در ادامه افزود: عليرغم تسلط هفتاد ساله كومونيسم بر جمهوري هاي شوروي سابق از جمله تركمنستان ، مردم اين كشور هنوز هم اعتقادات ديني خود را حفظ كرده و به خدا و پيامبر وفادار هستند و هيچگونه بي حرمتي و يا مقاومت در مقابل احكام خدا در مردم اين سرزمين ملاحظه نمي شود.
دكتر ابراهيمي با اشاره به برگزاري سمينار مختومقلي فراغي شاعر و عارف ايراني تركمن در استان گلستان و تركمنستان تاكيد كرد : باور داريم شاعران و مفاخر فرهنگي ايران و تركمنستان حوزه تمدني هردو را كشور غني تر مي كنند.
وي همچنين بيان داشت : سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در تركمنستان تمام تلاش و همت خود را در برگزاري اين سمينار و نمايشگاهي كه به همين مناسبت دراستان گلستان و در شهر گنبد برگزار خواهد شد ،به كار خواهند بست. 
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ادامه داد : قرار است در اين سمينار، نمايشگاهي از فعاليت هاي انتشاراتي مشترك در خصوص زندگي و آثار مختومقلي فراغي به زبان فارسي و تركمني و همچنين فيلم هاي ايراني به زبان تركمني در تركمنستان برگزار شود . 
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين كه جمعيّت زيادي در تركمنستان و ايران به دو زبان تركمني و آذري «تركي» كه قرابت زيادي با هم دارند صحبت مي كنند خاطرنشان كرد : اين عوامل و عوامل مهم ديگر باعث شده در تمام اعصار و قرون رابطه فرهنگي ميان ساكنين دو كشور برقرار باشد و كساني هم كه سعي كرده اند بين مردم اختلاف ايجاد كنند توفيق چنداني نداشته اند.
ابوذر ابراهيمي در پايان با اشاره به اين مطلب كه برگزاري سمينار بين المللي مختومقلي فراغي هر ساله در هفته آخر ارديبهشت بصورت مستمر و مشترك با همكاري جمهوري اسلامي ايران و تركمنستان ادامه دارد، افزود: 15نفر از انديشمندان و محققين فرهنگي در اين سمينار از طرف جمهوري اسلامي ايران به ارائه مقاله خواهند پرداخت تا همكاري هاي فرهنگي و انديشه اي هر دو كشور در اين زمينه نمود و ظهور داشته باشد.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : admin
  • بازدید : 1024
  • کد خبر : 458