عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » جهاد کشاورزی در ارائه برنامه عملیاتی کشت 3 هزار هکتار خشکه‎کاری برنج در گلستان تسریع کند

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری گلستان:

جهاد کشاورزی در ارائه برنامه عملیاتی کشت 3 هزار هکتار خشکه‎کاری برنج در گلستان تسریع کند

جهاد کشاورزی در ارائه برنامه عملیاتی کشت 3 هزار هکتار خشکه‎کاری برنج در گلستان تسریع کند

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری گلستان گفت: سازمان جهادکشاورزی برنامه عملیاتی کشت 3 هزار هکتار خشکه‎کاری برنج در سال 1398 که مصوب کارگروه اقتصاد مقاومتی استان است، تا قبل عید با ارائه برنامه اجرایی و جزییات تهیه و به دفتر اقتصادی استانداری ارائه کند.
محمد حمیدی صبح امروز در جلسه کارگروه اقتصادی استان اظهار کرد: اگر هم اکنون برنامه و اقدام عملی برای توقف کشت محصولات پرمصرف آبی اندیشیده نشود در پنج تا 6 سال آینده آبی باقی نمی‎ماند که برای آن جلسه برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه تعهد جهاد کشاورزی برای خشکه‎کاری در سال 1398، 3 هزار هکتار بوده است، تصریح کرد: در سال جاری حدود 80 هزار هکتار زیر کشت شالی رفت که 900 میلیون مترمکعب آب مصرف کرده است. 
حمیدی با اشاره به اینکه حدود 60 درصد منابع آب‎های زیرزمینی استان فقط در شالیکاری مصرف می‎شود، گفت: طی تصمیمی قرار بود برای 31 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، محصولاتی که نیاز آبی کمی دارند مانند چغندرقند و «سوربن» (کشت علوفه‎ای) جایگزین شود.
وی با بیان اینکه باید همه دستگاه‎های اجرایی به این باور برسند که برای چه امر مهمی در حال تصمیم‎گیری هستند، تصریح کرد: همه استان باید برای مدیریت مصرف آب و جلوگیری از چالش‎های کم آبی وارد میدان شوند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری گلستان با اشاره به اینکه تصمیم جدی و عاقلانه باید بگیریم چون آب به سرعت در حال تمام شدن است، خاطرنشان کرد: نباید انتظار داشت که برای این کار مهم تنها یک دستگاه خاص متولی است بلکه همه دستگاه‎های اجرایی در این خصوص پای کار باشند. 
حمیدی با بیان اینکه باید نتایج علمی بحران آب و آخرین وضعیت آب به اطلاع مردم رسانده شود تا به عمق فاجعه کم آبی پی ببرند، گفت: تصمیمات ما برای یک نسل نیست بلکه تلاش ما برای این است که نسل‎های آینده دچار فاجعه نشوند.
وی با اشاره به اینکه باید تصمیمات عاقلانه و عملیاتی برای توسعه خشکه‎کاری برنج گرفته شود، یادآور شد: کشاورزانی که توجه به هشدارها نمی‎کند و بر کشت برنج اصرار می‎کند باید به این مهم توجه داشته باشند که در پنج سال آینده با کمبود بارش‎ها و کم‎آبی شدید دیگر حتی قادر به کشت گندم هم نخواهد بود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری گلستان همچنین گفت: در خصوص سایر خدمات و تعرفه‎های سازمان نظام مهندسی کشاورزی، از سوی دفتر اقتصادی پیگیری و پیشنهاد شود کمیته ای متشکل از معاونت اقتصادی استانداری، جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای تعیین قیمت این خدمات تشکیل شود.
حمیدی خاطرنشان کرد: سوخت مورد نیاز بخش کشاورزی به میزان واقعی باید تامین شود.
وی ادامه داد: تامین و توزیع سوخت بخش کشاورزی باید با رعایت همه مصالح کشور و جلوگیری از هرگونه اسراف و انحراف احتمالی به منظور جلوگیری از لطمه وارد شدن به تولید کشور به صورت کامل تامین شود، برای همین تمهیداتی مرکب از دفتر اقتصادی استانداری، سازمان جهاد کشاورزی استان و شرکت پخش فرآوردهای نفتی منطقه گلستان نسبت به بررسی موضوع اقدام و گزارش آن را به معاونت هماهنگی امور اقتصادی ارائه کند.
 مدیرعامل شرکت پخش فرآوردهای نفتی منطقه گلستان نیز در این جلسه گفت: در استان چهار ناحیه توزیع فرآوردهای نفتی شامل ناحیه گنبدکاووس، گرگان، کردکوی و مینودشت و 14 شهرستان برای توزیع سوخت فعال هستند.
عیسی افتخاری با بیان اینکه 60 میلیون لیتر سوخت بیشتر از میزان واقعی مصرف، تخصیص و تحویل می‎شود، اظهار کرد: از 143 میلیون سوخت اختصاص یافته در سال 1397 به استان طی توافقنامه‎ای، تاکنون 136 میلیون و 500 هزار لیتر تحویل داده شد.

جهاد کشاورزی در ارائه برنامه عملیاتی کشت 3 هزار هکتار خشکه‎کاری برنج در گلستان تسریع کند

 

جهاد کشاورزی در ارائه برنامه عملیاتی کشت 3 هزار هکتار خشکه‎کاری برنج در گلستان تسریع کند


ارسال کننده خبر : اداره کل مدیریت بحران
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : admin3
  • بازدید : 692
  • کد خبر : 58452