عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » دانشگاه ها از فروش فناوری و قرارداد با صنایع درآمد زایی کنند

معاون علمی و فن آوری رییس جمهور:

دانشگاه ها از فروش فناوری و قرارداد با صنایع درآمد زایی کنند

دانشگاه ها از فروش فناوری و قرارداد با صنایع درآمد زایی کنند

 معاونت علمی و فناوری رییس جمهور گفت: انتظار داریم دانشگاه ها رقم قابل توجهی از درآمدشان را از فروش فناوری و قرارداد با صنعت تامین کنند.

سورنا ستاری شامگاه شنبه در جلسه کارگروه پژوهش، فناوری و تحول اداری استان گلستان اظهار کرد: دانشگاه ها اگر درآمد بیشتر می خواهند باید روش های جدید را برای کسب درآمد ایجاد کنند چرا که با اعتبارات دولتی و پول سرانه دانشجو نمی توان دانشگاه را اداره کرد.

 رییس بنیاد ملی نخبگان کشور در ادامه تصریح کرد: دانشگاه ها باید سمت و سوی حرکت خود را عوض کنند و به سمت فناوری های دانش بنیان حرکت کنند و در این رابطه اگر ما تسهیلات خوبی به دانشگاه ها می دهیم که اگر طرح ها به نتیجه برسد بخشی از وام هم بلاعوض می شود.

 

سه درصد جایزه صادراتی به محصولات دانش بنیان اختصاص می یابد

 ستاری در ادامه از اختصاص سه درصد جایزه صادراتی برای صادرات محصولات دانش بنیان خبر داد و گفت: در حوزه صرفه جویی مانند کاهش مصرف سوخت، ساختمان ها و بخش حمل و نقل از زمستان امسال اتفاقات خوبی در کشور رخ می دهد و این بازار بزرگی برای شرکت های دانش بنیان است.

 وی در ادامه تصریح کرد: کمک ما به شرکت های دانش بنیان بیشتر در قابل تسهیلات است و اگر طرح های دانش بنیان به نتیجه برسد بخشی از وام را هم از شرکت ها دریافت نمی کنیم.

 معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر این که ما قابلیت این را داریم که روی پروژه های مورد نیاز استان با استان همکاری کنیم گفت: صندوق پژوهشگران استان سابقه 10 ساله در کشور دارد ولی این صندوق وارد کار تجاری نمی شود و در بحث های پایه ای فعالیت می کند.

 

مهم ترین وظیفه بنیاد نخبگان هدایت نخبگان به فعالیت در استان ها است

 ستاری بیان کرد: از اول مهر آیین نامه بنیاد نخبگان تغییر می کند و نخبگان بیشتری در استان وارد این حوزه می شوند و ما به نخبگانی که وارد بحث های دانش بنیان استان شوند 2 سال حقوق پرداخت می کنیم. یکی از وظایف استان ها نیز این است که نخبگان استان را در استان مشغول به کار و فعالیت کنند.

 وی افزود: این تعاملات با استان ها در راستای اصلاح قوانین است و ما به ایده ها و نظرات استان ها را در راستای بحث بنیاد علمی و فناوری و نخبگان نیاز داریم.

 ستاری در ادامه بیان کرد: ما در حوزه دانشگاه هیچ مشکلی برای تاسیس شرکت های دانش بنیان اساتید نداریم و از این حوزه فعالیت حمایت می کنیم.

 

معاون علمی و فن آوری رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، از کمک مالی بلاعوض دولت به پروژه های تولید بذر که برای اولین بار در گلستان اجرا می شود، خبر داد.

ستاری افزود: طرح های تجاری سازی که دارید را برای ما آورده و با کمک هم به سمت جلو حرکت کنیم.

 وی ادامه داد: اگر مشکلاتی که در استان وجود دارد را خودتان حل نکنید شخص یا سازمان دیگری نمی تواند حل کند.

 ستاری افزود: دنبال تسهیلات یا پولی نباشید تا به شما تعلق بگیرد و مشکلات استان را حل کنید شما خودتان باید بخواهید تا این اتفاق بیافتد.

 وی خاطرنشان کرد: اگر جهت گیری تحقیقات و کارهای دانشگاه حل مسایل و مشکلات گلستان نیست سراغ ما را نگیرید.

 وی با بیان این که اقتصاد کشور بر پایه رانت استوار است گفت: با این شرایط این سوال پیش می آید که چه نیازی به پژوهش و دانشگاه داریم و تعجب می کنم در این شرایط چرا این مقدار تحصیل کرده می خواهیم تحویل دهیم.

 ستاری افزود: باید سعی کنیم خیلی از نظام ها و دیدگاه ها در اقتصاد کشور تغییر کند و دانشگاهی که نتواند مشکلات را حل کند به درد گلستان نمی خورد.

 وی با بیان این که ظرفیت های عظیمی که در گلستان وجود دارد باید پوشش داده شود گفت: 4 سال قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان را داریم اما به دلیل این که بسیار مدرن است هنوز اجرا نشده است.

 ستاری خاطرنشان کرد: ما تازه این راه را شروع کرده ایم و هنوز جای کار زیادی برای جا انداختن آن در نظام کشور داریم و باید فرهنگ سازی را در استان ها شروع کنیم.

 وی در خصوص اهداف بنیاد نخبگان استانی گفت: تمام تلاش این بنیاد باید نگه داشتن نخبگان در استان باشد و آنها را ساماندهی کند و در جهت حل مشکلاتشان بکوشد.

 وی ادامه داد: معاونت علمی و فن آوری یک سیستم کوچک و چالاک است و با تلاش و کوشش باید سعی کنیم این سیستم را شکل دهیم.

 معاون رییس جمهور با بیان این که محدودیت مالی نداریم و مشکل تفکری داریم اضافه کرد: تمام پروژه های تجاری سازی به شرط ورود به لاین شرکت های دانش بنیان قابل حمایت است.

   در پایان این برنامه تفاهم نامه ای در ارتباط با مسائل فناوری بین معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و استانداری گلستان به امضا رسید.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 1372
  • کد خبر : 1006