عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » دومین موزه روستایی کشور در گلستان افتتاح شد

با حضور معاون اول رئیس جمهور؛

دومین موزه روستایی کشور در گلستان افتتاح شد

دومین موزه روستایی کشور در گلستان افتتاح شد

 دومین موزه روستایی کشور پس از موزه روستایی سراوان در استان گیلان بعدازظهر امروز با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در روستای قرق شهرستان گرگان افتتاح شد.

در این مراسم سلطانی فر رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان، ، استاندار و جمعی از مسوولان و مدیران ارشد استانی حضور داشتند.

در موزه میراث روستائی گلستان که با اعتبار 300میلیارد ریالی در پارک جنگلی قرق از توابع شهرستان گرگان احداث و تکمیل می شود، قرار است دانش بومی روستایی، ابنیه های تاریخی روستا و سایر موارد مرتبط با روستا به نمایش گذاشته شود.

به گفته استاندار گلستان در موزه روستایی استان که دومین مورد بعداز موزه روستایی استان گیلان است، تمام نمادها، صنایع دستی و دانش بومی روستاهای استان گردآوری می شود.

دومین موزه روستایی کشور در گلستان افتتاح شد

  اسحاق جهانگیری در ایین آیین با بیان اینکه با توجه به سیاست‌های اشتباه در گذشته روستاها تخلیه شده است، اظهار داشت: با ایجاد امکانات به ویژه در حوزه گردشگری و صنایع دستی باید کاری کرد تا روستاها دوباره رونق یابد.

 وی با بیان اینکه هرچه در روستاها خرج شود به خزانه برخواهد گشت، افزود: دولت با همین نگاه اقدام به ایجاد معاونت روستایی کرده است.

 معاون اول رئیس‌جمهور یکی از راه‌های کمک به ماندگاری مردم در روستاها را توجه به گردشگری و صنایع دستی خواند و افزود: تمدن ایران که در جای جای این کشور وجود دارد از این طریق باید محافظت کرد.

 جهانگیری گفت: ما هرگاه این تمدن و آثار آن را مشاهده می‌کنیم به آن افتخار می‌کنیم چرا که در زمانی که خیلی از دولت‌های امروزی وجود نداشته‌اند ایران دارای چنین تمدنی بوده است.

 وی با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری دیوار دفاعی گرگان گفت: میراث فرهنگی کشور ما موظف است این دیوار را به جهانیان بشناساند؛ چرا که این امر سبب رشد و رونق گردشگری در کشور و به ویژه استان گلستان می‌شود.

 معاون اول رئیس‌جمهور در پایان اظهار داشت: استان گلستان ظرفیت‌های عظیمی در بخش گردشگری دارد که سازمان میراث باید با رعایت ملاحظات محیطی آن را شکوفا کند.

دومین موزه روستایی کشور در گلستان افتتاح شد

 همچنین مسعود سلطانی‌فر در این آیین اظهار داشت: با پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم توانستیم 3 محموله بزرگ تاریخی را از بلژیک، آمریکا و ایتالیا به کشور برگردانیم.

 وی در توزیع این مسئله افزود: آثار مربوط به منطقه خور 50 سال پیش به بلژیک قاچاق شده بود، آثار مربوط به منطقه چقامیش منطقه خوزستان نیست 51 سال پیش توسط مؤسسه شرق شناسی آمریکا برای مطالعه از کشور خارج شده بود که متأسفانه طی این سالها برای برگرداندنش اقدامی صورت نگرفته بود.

 رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: هفته گذشته با کمک پلیس ایتالیا و مطابق با قوانین کنوانسیون یونیدرو 30 عدد از کالاهای تاریخی که در فروشگاهی در ایتالیا وجود داشت به کشور برگردانده شد.

 سلطانی‌فر در تشریح عملکرد سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: توانستیم از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم 3 بنای شهر سوخته زابل، شهر شوش خوزستان و روستای میمند کرمان را به ثبت جهانی برسانیم که با این تعداد، تعداد اثار ثبت شده ما در سازمان میراث جهانی به 19 رسید.

 وی در تشریح روند ایجاد موزه میراث روستایی در کشور گفت: 10 سال پیش و در زمان استانداری اینجانب در استان گیلان اقدامات اولیه برای ایجاد نخستین موزه میراث روستایی کشور در گیلان صورت گرفت و با توجه به تجربه آن موزه امروز اقدام برای برپایی دومین موزه میراث روستایی کشور صورت گرفت.

 رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راه‌اندازی انجمن‌های میراث فرهنگی را یکی از طرح‌های در دست اقدام این سازمان دانست و افزود: در تلاشیم با حمایت مردم این انجمن‌ها را که در حال حاضر در 10 استان فعالیت می‌کنند به کل کشور تأمین دهیم. با راه‌اندازی این انجمن‌ها چیزی تا حدود 90 درصد جلو قاچاق کالاهای باستانی و عتیقه کشور را خواهیم گرفت.

 سلطانی‌فر از مشارکت بخش خصوصی در مرمت و بازسازی اماکن تاریخی خبر داد و گفت: در سال گذشته 300 بنای تاریخی با مشارکت بخش خصوصی بازسازی شد که این رقم امسال به 500 ابنیه می‌رسد.

 وی افزود: در این طرح اجازه استفاده از این اماکن برای امور استراحتی و پذیرایی به مشارکت‌کنندگان بخش خصوصی داده می‌شود.

 معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از غرفه‌های این نمایشگاه که هنوز بخش‌هایی از آن تکمیل نشده بود، بازدید کردند.

دومین موزه روستایی کشور در گلستان افتتاح شد

 

دومین موزه روستایی کشور در گلستان افتتاح شد

 

دومین موزه روستایی کشور در گلستان افتتاح شد

 

دومین موزه روستایی کشور در گلستان افتتاح شد

 

دومین موزه روستایی کشور در گلستان افتتاح شد

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 2222
  • کد خبر : 11381