عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » گلستان، بازار متنوع برای ثبت برندهاست/ آغاز ثبت جهانی برند خاویار دریای خزر

استاندار گلستان در جلسه هماهنگی ثبت ملی و جهانی نشان جغرافیایی خاویار دریای خزر:

گلستان، بازار متنوع برای ثبت برندهاست/ آغاز ثبت جهانی برند خاویار دریای خزر

گلستان، بازار متنوع برای ثبت برندهاست/ آغاز ثبت جهانی برند خاویار دریای خزر

 استاندار گلستان گفت: این استان ظرفیت های زیادی را برای معرفی در سطح جهانی دارد و بازاری متنوع برای ثبت برند کالاهای منحصربه فرد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، حسن صادقلو، امروز (13 مرداد) در جلسه هماهنگی ثبت ملی و جهانی نشان جغرافیایی خاویار دریای خزر که با حضور معاون وزیر صنعت برگزار شد، با اشاره به ظرفیت های استان گفت: از 13 اقلیم موجود در جهان، 7 اقلیم در این استان وجود دارد که خود یک ظرفیت منحصر به فرد برای تنوع تولیدات به شمار می رود.

وی با بیان اینکه کالاها و محصولات زیادی در این استان تولید می شود که ظرفیت برند شدن را دارد، افزود: کار زیادی در این حوزه وجود دارد که می تواند در روند توسعه استان نیز نقش آفرینی کند. ما در این استان در مسیر کریدور شدن ریلی، هوایی و حتی دریایی قرار داریم و البته در صورت تصویب منطقه آزاد، این بخش ها می تواند یک ابزار مهم برای پشتیبانی از ثبت برندها و انحصار تجارت آنها باشد.

استاندار با اشاره به ثبت جهانی یا جهانی کردن نام و آوازه گلستان ، اظهار کرد: می دانیم که ثبت جهانی یک نام و برند به معنای جهانی شدن یک کشور و در پی آن، استان است.

وی با بیان اینکه فروش و صادرات محصولات یکی از دغدغه های جدی مسئولان استان است، گفت: تسهیلات زیادی که در شرایط اعتباری سخت دولت به بنگاه های تولیدی پرداخت می شود، دغدغه هایی را برای ما ایجاد کرده است. چراکه اقدامات ما نباید صرفاً به تولید ختم شود بلکه صفر تا صد این روند که در نهایت فروش محصولات و صادرات است نیز باید به صورت جدی دنبال و پیگیری شود.

صادقلو برون گرایی را یکی از مولفه های اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: کار ثبت برندها در راستای کلیدواژه برون گرایی بوده اما این اقدام، به عنوان یک پروژه در برنامه ملی نادیده گرفته شده است. این در حالیست که ثبت برندها زمینه افزایش صادرات و ارزش افزوده را نیز فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه گلستان بازاری متنوع برای ثبت برندهاست، عنوان کرد: در این استان ظرفیت های زیادی وجود دارد که می توان برای ثبت و معرفی آنها در بازارهای جهانی اقدام کرد. گندم گلستان یکی از این نمونه هاست که دارای گلوتن 36 تا 40 درصد است که برای کیفیت بخشی به آرد کشور، بخش عمده آن از استان خارج می شود. حتی یکی از اهداف قزاق ها برای صادرات 11 میلیون تن گندم مازاد از مسیر این استان نیز استفاده از برند گندم گلستان است.

وی ابریشم، نژاد اسب اصیل ترکمن، هندوانه اترک، انواع گیاهان دارویی، سرخدار، پنبه، زعفران و ... را برای ثبت جهانی دارای ظرفیت دانست و گفت: از همین جلسه فرمان ثبت جهانی خاویار استان را صادر می کنم و از همه دستگاه های دولتی می خواهم نسبت به تحقق این مسئله با قدرت تمام همکاری کنند. هم چنین انتظار دارم تقویم زمانی و اجرایی روند این اقدام و وظایف سایر بخش ها در اتباط با آن مشخص شود.

گلستان، بازار متنوع برای ثبت برندهاست/ آغاز ثبت جهانی برند خاویار دریای خزر

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این جلسه با بیان اینکه حدود 80 درصد سرمایه های جهان مربوط به دارایی های فکری و نیروی انسانی است، اظهار کرد: در کشورهای توسعه یافته 70 تا 80 درصد سرمایه ها مربوط به دارایی های فکری است و حدود 20 درصد آن شامل بخش های سخت افزاری می شود.

سید مهدی میرصالحی در خصوص مزیت ثبت جهانی برندها اظهار کرد: محصولی که به ثبت جهانی می رسد، پس از طی فرآیند مربوطه می تواند به نام ایران به دنیا صادر شود. خاویار ایران هم یکی از این محصولات است که بهترین برند در دنیا به شمار می رود. ایجاد مزیت های رقابتی نیز از دیگر مزیت های ثبت جهانی برند خاویار ایران است که انحصار صادرات را در اختیار ما قرار خواهد داد.

میرصالحی گفت: افزایش قیمت محصول صادراتی نیز از دیگر پیامدهای ثبت جهانی یک برند است که در قالب افزایش ارزش افزوده تعریف می شود.

وی بیان کرد: مقدمات و فرآیند کار برای ثبت جهانی برند خاویار دریای خزر آغاز شده و پیش نویس فرمت آن در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار گرفته است. پس از تکمیل آن، اظهارنامه به مرکز ارسال می شود و این فرآیند حدود 8 ماه طول خواهد کشید و در صورتی که مشکل به وجود نیاید، وارد فاز دوم اجرا خواهیم شد. بعد از آن پرونده برای تمامی کشورهای عضو معاهده لیسبون ارسال می شود و 3 تا 5 ماه هم زمان برای اظهارنظر این کشورها لازم است. در صورتی که مدعی وجود نداشته باشد، کار ثبت به مراحل پایانی خواهد رسید.

 

گلستان، بازار متنوع برای ثبت برندهاست/ آغاز ثبت جهانی برند خاویار دریای خزر

 

گلستان، بازار متنوع برای ثبت برندهاست/ آغاز ثبت جهانی برند خاویار دریای خزر

 

گلستان، بازار متنوع برای ثبت برندهاست/ آغاز ثبت جهانی برند خاویار دریای خزر

 


تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 1326
  • کد خبر : 23448