عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » موضوع احیاء دیوار دفاعی گرگان را به طور ویژه با رییس جمهور محترم مطرح کردم

استاندار گلستان در دیدار مدیرعامل صندوق حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی کشور:

موضوع احیاء دیوار دفاعی گرگان را به طور ویژه با رییس جمهور محترم مطرح کردم

موضوع احیاء دیوار دفاعی گرگان را به طور ویژه با رییس جمهور محترم مطرح کردم

 استاندار گلستان گفت: موضوع احیاء دیوار دفاعی گرگان یکی از مسایل مهمی بود که بطور ویژه با دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری مطرح نمودم.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، دکتر صادقلو در جلسه مشترک با دکتر پوینده مدیرعامل صندوق حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی کشور با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی استان گلستان افزود: مساله واگذاری بناهای تاریخی بسیار مهم است و باید کاربری متناسب با بنای تاریخی که هویت آن اثر را از بین نبرد تعریف شود.

 استاندارگلستان همچنین با تاکید بر حفظ و حراست از بناهای تاریخی استان افزود: تخریب یک بنای تاریخی برابر است با نابودی یک هویت و از این رو باید حفاظت از آثار تاریخی از اولویت های اصلی و مورد حمایت باشد.

 وی در ادامه با معرفی دیوار دفاعی گرگان، شهر تاریخی جرجان، پادگان روس ها و برخی دیگر از جاذبه های تاریخی شاخص استان گفت: اگر صندوق حفظ و احیاء بتواند هر کدام از این آثار تاریخی شاخص استان را احیا نماید علی الخصوص دیوار دفاعی گرگان، تحولی عظیم در حوزه جذب گردشگر و توریسم در استان ایجاد خواهد شد.

وی ضمن حمایت از اقدامات خوب صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور اعلام کرد: استانداری گلستان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمادگی خود را در خصوص معرفی بناهای تاریخی و قابل واگذار به صندوق اعلام می نمایند تا ضمن حفظ، حراست و احیای بناهای تاریخی شاهد تحولی عظیم در حوزه صنعت گردشگری استان باشیم.

در این جلسه مهندس پوینده مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیاء و بهره برداری بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور گفت: اساسنامه این صندوق به تاریخ 24/6/1384 به تایید شورای نگهبان رسیده و از آن زمانی شروع به کار نموده ولی در طول این مدت شاهد رشد خوبی در خصوص احیای بناهای تاریخی نبودیم.

 وی در ادامه افزود: خوشبختانه در دولت یازدهم و با حمایت های خوبی که از صندوق صورت گرفته از سال گذشته تا کنون در خصوص احیای بناهای تاریخی توسط صندوق احیا ما شاهد رشد 10 برابر نسبت به سال های گذشته بودیم.

 مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیاء و بهره برداری بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی کشور در خصوص احیای بناهای تاریخی یاد آور شد: 110 پروژه در حال حاضر توسط صندوق احیا معرفی و در حال جذب سرمایه گذار است که بعد از تعیین کاربری به سرمایه گذار جهت مرمت و بهره برداری واگذار می گردد.

 مهندس پوینده در خصوص بنای تاریخی مجموعه باقری های شهرستان گرگان گفت: این مجموعه اولین مجموعه تاریخی استان گلستان است که توسط این صندوق و با حمایت های خوب مهندس کریمی مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در حال حاضر هم بخشی از آن با تغییر کاربری به بازارچه صنایع دستی استان اختصاص و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

 وی در خصوص بقیه بناهای تاریخی استان که توسط صندوق مورد مرمت و احیاء قرار خواهد گرفت افزود: این پروژه ها در غالب پروژه های اقتصاد مقاومتی تعریف میشوند و اولویت اول صندوق استفاده از توان سرمایه گذار بخش خصوصی استان است که مورد حمایت صندوق قرار خواهد گرفت و اولویت بعدی صندوق استفاده از سرمایه گذار غیر بومی است.

 در ادامه این جلسه مهندس ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان افزود: استان گلستان دارای دو بافت قدیمی که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است بافت تاریخی گرگان و بافت تاریخی گمیشان که هر دو به شدت در معرض خطر تخریب قرار دارند.

 وی در ادامه افزود: در حال حاضر بیش از 230 بنای تاریخی در معرض خطر در استان وجود دارد که نیاز اولیه همه انها رفع خطر است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خاطر نشان کرد: این اداره کل امادگی دارد تا با هماهنگی صندوق حفظ و احیا نبست به معرفی بناهای تاریخی قابل واگذار به بخش خصوصی جهت مرمت و تعیین کاربری قرار بدهد.

 

موضوع احیاء دیوار دفاعی گرگان را به طور ویژه با رییس جمهور محترم مطرح کردم

 

موضوع احیاء دیوار دفاعی گرگان را به طور ویژه با رییس جمهور محترم مطرح کردم

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .