عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » انتشار متن کامل پاسخ مراجع عظام تقلید به استفتاء در خصوص پیاده روی اربعین


انتشار متن کامل پاسخ مراجع عظام تقلید به استفتاء در خصوص پیاده روی اربعین

انتشار متن کامل پاسخ مراجع عظام تقلید به استفتاء در خصوص پیاده روی اربعین

متن کامل استفتاء و پاسخ هفت تن از مراجع عظام تقلید در خصوص پیاده روی اربعین حسینی (علیه السلام) در پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حجت الاسلام و المسلمین داود نمازی مشاور وزیر کشور در امور روحانیت از محضر مبارک مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم درخواست کرد با توجه به نزدیک بودن ایام پیاده روی اربعین آقا اباعبد الله الحسین (علیه السلام)؛ نظر مبارک خود را در خصوص دو سؤال مهم در این ارتباط بیان فرمایند.

بنا بر این گزارش در سؤال نخست از محضر مراجع معظم تقلید آمده است؛ به نظر مبارک حضرتعالی، با توجه به ازدحام جمعیت جهت زیارت اربعین؛ آیا زیارت اربعین اختصاص به خود روز اربعین دارد یا ایام قبل و بعد از اربعین که نزدیک به روز اربعین است را نیز شامل می شود؟

در دومین سؤال مطرح شده است که: حکم رعایت نکردن قوانین دو کشور، مانند اخذ ویزا و پرداخت خروجی و ... از سوی بعضی از زوّار که بعضاً موجب بی نظمی شده و نیز تبعات امنیتی به دنبال دارد چه می باشد؟

متن کامل پاسخ مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) در پاسخ به سؤالات مطرح شده بدین شرح است:

پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

1- در صورتی که بعضی از زوار محترم بر اثر ازدحام زیاد نتوانند روز اربعین زیارت کنند، مانعی ندارد که به جای آن، قبل یا بعد آن زیارت کنند و ان شاء الله قبول است.

2- زوار محترم لازم است قوانین و مقررات هر دو کشور را رعایت کنند؛ برای موفقیت همه آنها دعا می کنیم. همیشه موفق باشید.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

1- ثواب خاص زیارت اربعین برای کسی است که در همان روز حضرت سیدالشهدا علیه السلام را زیارت کند ولی کسانی که در این ایام موفق به زیارت می شوند به ثواب تعظیم شعائر الهی نائل می شوند و از آنجا که برای جلوگیری از ازدحام، زیارت خود را قبل یا پس از این روز انجام می دهند، ان شاء الله پاداش و ثواب زیارت روز اربعین هم به آنها عنایت شود.

2- جایز نیست.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی:

1- بلی اختصاص به خود روز اربعین دارد. ولی در فرض سؤال اگر قبل از یا بعد از روز اربعین هم انجام شود ثواب خود را دارد.

2- لازم است بر اساس مقررات حکومت اسلامی عمل شود و معیارها رعایت گردد.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی:

1- خواندن « زیارت اربعین» لازم نیست در کنار قبر یا دو حرم و نواحی آن باشد، می توان با فاصله هم در همان روز « زیارت اربعین» را خواند و از طرف دیگر به زیارت رفتن به عنوان "اربعین" در قبل و بعد نزدیک به روز اربعین، اشکال ندارد، بلکه خواندن زیارت اربعین در قبل و بعد نزدیک روز اربعین، رجاءً مانعی ندارد.

2- مؤمنین مقررات را رعایت نمایند.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:

1- زیارت اربعین به همان روز خاص مربوط است، لکن اگر قبل از اربعین به جهت رفع مشکل در ازدحام جمعیت، زیارت را به جای آورند، ثواب زیارت را می برند.

2- عدم رعایت قوانین، شرعاً جایز نیست.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی سبحانی:

1- زیارت اربعین امام حسین علیه السلام مربوط به روز خاصّی است البته باید مؤمنین زائر در انجام عمل رعایت حال دیگر زائرین را بنمایند و این عمل مهم را به گونه ای برگزار کنند که از هرگونه ایذاء پرهیز شود.

2- یک فرد مؤمن باید قوانین کشور را که از نظر شورای نگهبان گذشته است رعایت کند. هر نوع بی نظمی و بی انضباطی بر خلاف موازین شرعی حرام است.

پاسخ حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی:

1- ایام نزدیک اربعین چه قبل و چه بعد ثواب زیارت اربعین را دارد گرچه خود اربعین زیارت اربعین ثواب بیشتری دارد.

2- رعایت نکردن قوانین دو کشور ایران وعراق حرام و چه بسا موجب ضمان هم خواهد بود.

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .