عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » اجرای تمامی برنامه ها باید برمبنای سند آمایش باشد

استاندار گلستان در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان:

اجرای تمامی برنامه ها باید برمبنای سند آمایش باشد

برای مشاهده تصاویر بصورت اسلایدر، روی یکی از تصاویر کلیک کرده و دکمه Space یا فاصله را از روی کیبرد بفشارید.

اجرای تمامی برنامه ها باید برمبنای سند آمایش باشد

استاندار گلستان با تاکید بر اهمیت هماهنگی برنامه توسعه با آمایش سرزمین اظهار کرد: آمایش سرزمینی دارای جایگاه ویژه ای است که اجرای تمامی برنامه باید منطبق با آن باشد و برنامه ریزی بر اساس آن صورت گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، دکترحسن صادقلو، در پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که با حضور مشاور عالی سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، گفت: آمایش یکی از مسائل جدی در برنامه ریزی هاست که به عنوان یک نقشه راه و سند بالادستی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه آمایش می تواند زمینه توسعه را فراهم کند، افزود: گلستان به دلیل نوپا بودن دارای عقب ماندگی های تاریخی است و در بسیاری از بخش ها که دارای ظرفیت است، نیازمند توسعه است که می توان با اتکا به سند آمایش سرزمینی، توسعه این بخش ها را رقم زد.

استاندار یادآور شد: جایگاه آمایش باید در برنامه ریزی ها به صورت دقیق و کامل مشخص شود و همه باید برنامه ریزی ها و اقدام و عمل نیز براساس این سند باشد.

وی در بخشی از سخنان خود به ظرفیت خط ریلی هم اشاره کرد و گفت: وجود ظرفیت کردیدور ریلی شمال ـ جنوب که از منطقه اینچه برون دسترسی به آب های جنوب کشور را فراهم می آورد باید در سند آمایش مورد توجه قرار بگیرد و ارزش افزوده این خط آهن خود را بروز دهد.

دکتر صادقلو به انتقال آب دریای مازندران به سمنان هم اشاره کرد و افزود: باتوجه به پس روی و عقب نشینی آب دریای خزر و وضعیتی که برای خلیج گرگان به وجود آمده است، اجرای این طرح مشکلات زیست محیطی زیادی را به وجود خواهد آورد.

وی با اشاره به برخی واکنش ها برای اجرای طرح های بزرگ صنعتی در استان گفت: اگر بخواهیم اینگونه جلو برویم باید خیلی چیزها را در استان تعطیل کنیم در حالیکه باید به گونه ای رفتار نمائیم تا انتظارات و مطالبات برای توسعه استان را هم پاسخگو باشیم.

همچنین در این جلسه،رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گلستان گفت: سند آمایش استان تهیه شده است اما برای هماهنگی بین بخش های مختلف باید نقشه راه برای سندهای بخشی بین دستگاه های اجرایی استان تهیه شود.

حسین پیشقدم با بیان اینکه سند آمایش در استان تدوین و به سازمان ارسال شده است تا پس از بررسی مورد تصویب قرار بگیرد، تصریح کرد: اقدام بعدی در راستای ایجاد هماهنگی بین اسناد مختلف بخشی است تا بدانیم که صنعت، کشاورزی، میراث فرهنگی و آب و ... را چگونه در کنار یکدیگر قرار دهیم.

وی خاطر نشان کرد: برای ایجاد این هماهنگی ها نیاز به تهیه نقشه راه براساس سندهای بین بخشی دستگاه های اجرایی داریم که باید بتوانیم چارچوبی را برای آن تعریف و نقشه راه را تدوین کنیم.

وی درباره واگذاری پروژه ها و طرح های عمرانی اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون 64 پروژه قابل واگذاری در استان احصا شده که دستگاه های اجرایی استان باید تلاش کنند تا پروژه های بیشتری را شناسایی کرده و برای واگذاری آنها نیز اقدام کنند.

پیشقدم با اشاره به طرح زهکشی 280 هکتار از اراضی استان هم گفت: جلسه مشترک بین جهادکشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و آب منطقه ای برای برنامه ریزی و متقاضیان همکاری در این پروژه در خصوص نحوه اجرای آن تشکیل شده و در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اجرای طرح مزیت های پیشرو، گفت: دستگاه های میراث فرهنگی و شیلات سند مزیت های پیشرو را آماده کردند و ما هم برای تصویب به کارگروه اقتصاد مقاومی ارسال کرده ایم. هم چنین دو سازمان جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نیز هنوز اقدام چندانی برای تهیه سند مزیت های پیشرو انجام نداده بودند که این مسئله نیز پیگیری شد و تا سه ماه آینده نتایج اولیه این اسناد نیز مشخص و اعلام می شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره سرشماری عمومی نفوس و مسکن در استان اظهار کرد: میانگین کشوری مشارکت مردم در سرشماری اینترنتی 43 درصد بود در حالیکه در گلستان این شاخص 52.3 درصد است و گلستان رتبه دهم حضور مردم در سرشماری اینترنتی را از آن خود کرد.

گفتنی است در پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مشاور عالی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گزارشی با عنوان«رهنمودها و تدابیر میان مدت آمایش سرزمین» ارائه کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی چیزی جز آمایش سرزمینی نیست چراکه این برنامه نیز به فکر توسعه همه جانبه و متوازن است.

دکترمحمد حسن فولادی، عضو هیات علمی دانشگاه UCL انگلستان و مشاور عالی سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: برنامه ریزی در کشور دارای سابقه طولانی است و در سال 27 نخستین برنامه در کشور اجرا شد که از این نظر از بسیاری از کشورها جلوتر هستیم.

فولادی با بیان اینکه در تدوین برنامه ششم، آمایش سرزمینی مورد توجه جدی قرار گرفته است، افزود: اقتصاد مقاومتی که یک مسئله جدی در کشور است چیزی جز آمایش سرزمین نیست بلکه آمایش بستر اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: اگر قرار است به رشد و توسعه برسیم باید قابلیت های هر منطقه را برای رسیدن به توسعه مشخص کنیم.

فولادی با بیان اینکه آمایش سرزمین باید یک برنامه جامع نگر باشد، خاطرنشان کرد: آمایش سرزمین در توسعه منطقه ای، هماهنگی بین بخش ها، هماهنگی بین مناطق و هماهنگی رابطه بخش و منطقه اثرگذار است و برای این کار باید موقعیت ژئوپلتیک و ژئواکونومیک کشور مشخص شود. شناسایی قلمروهای خاص، اولویت بندی مناطق در توسعه و فعالیت های محرک رشد اقتصادی در استان ها نیز باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

لازم به ذکر است در این جلسه مدیران حاضر به ارائه نقطه نظرات خود پیرامون مسائل مطروحه پرداختند.

 

اجرای تمامی برنامه ها باید برمبنای سند آمایش باشد

 

اجرای تمامی برنامه ها باید برمبنای سند آمایش باشد

 

اجرای تمامی برنامه ها باید برمبنای سند آمایش باشد

 


تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 1140
  • کد خبر : 27047