عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » فاز اجرایی نجات خلیج گرگان باید تا پایان سال جاری آغاز شود

استاندار گلستان؛

فاز اجرایی نجات خلیج گرگان باید تا پایان سال جاری آغاز شود

برای مشاهده تصاویر بصورت اسلایدر، روی یکی از تصاویر کلیک کرده و دکمه Space یا فاصله را از روی کیبرد بفشارید.

فاز اجرایی نجات خلیج گرگان باید تا پایان سال جاری آغاز شود

استاندار گلستان با تاکید بر اهمیت توجه به خلیج گرگان، اظهار کرد: فاز اجرایی نجات خلیج گرگان باید تا پایان سال جاری آغاز شود و مجری طرح نباید به هیچ دستگاه اجرایی وابستگی خاصی داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، دکتر حسن صادقلو در جلسه نجات خلیج گرگان که با حضور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مدیران ارشد مرتبط استانهای گلستان و مازندران برگزار شد، تصریح کرد: باید تشکیلاتی از جنس تشکیلاتی که برای احیای دریاچه ارومیه شکل گرفت ظرف مدت زمان 10 روز شکل گیرد و بر اساس اطلاعات بدست آمده، با ایجاد شاخص هایی در یک کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت به فکر نجات خلیج گرگان بود.

وی افزود: از محل تبصره 36 قانون اصلاح قانون بودجه سال 95 مبلغ 5 میلیارد تومان به نجات خلیج گرگان تخصیص یافته و با توجه به مدت زمان استفاده از این بودجه و همچنین شرایط خاص خلیج گرگان باید هرچه سریعتر فاز اجرایی آغاز شود.

وی با اشاره به اهمیت مسائل محیط زیستی، گفت: برای مدیریت استان، خلیج گرگان، میانکاله، آشوراده و زاغمرز به عنوان یک پکیج محیط زیستی محسوب می شوند و ما به دنبال آن هستیم که آب در خلیج گرگان جاری شود تا از مخاطرات آتی جلوگیری گردد.

استاندار گلستان مسئله زمان را در نجات خلیج گرگان پراهمیت دانست و یادآور شد: فضای خلیج گرگان در حال حاضر نگران کننده است و آسیب های محیط زیستی آن چندین استان کشور را تهدید می کند.

دکتر صادقلو با تاکید بر اجرای طرح های کارشناسانه برای احیای خلیج گرگان و جلوگیری از تکرار سرنوشت دریاچه ارومیه دراین منطقه گفت: کم توجهی به لایروبی کانال های منتهی به خلیج گرگان موجب تشکیل مرداب و مانداب شده وخطر شکل گیری مرکز انتشار ریزگردها را افزایش می دهد.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل گسترش روز افزون خشکی خلیج گرگان و فراهم بودن بستر تولید ریزگردها در این منطقه، فرصت سوزی برای هرگونه اقدام اجرایی نجات این خلیج، خطرناک و غیرقابل پذیرش است.

دکتر صادقلو یادآور شد : محوریت این پروژه با سازمان حفاظت محیط زیست است و دستگاه های اجرایی و اقدامات فنی باید زیر نظر این سازمان صورت پذیرد.

همچنین در این جلسه معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اهمیت نجات خلیج گرگان گفت: باید ظرف مدتی کوتاه(15 تا 20 روز) راهکارهای کوتاه مدت زیر نظر کمیته تخصصی بررسی شود و اقدامات اجرایی آغاز شود.

دکتر پروین فرشچی از دغدغه مسئولان استان گلستان تقدیر کرد و افزود: باید با توجه به تجربه احیای دریاچه ارومیه ، اقدامات اجرایی در خصوص نجات خلیج گرگان با سرعت بیشتری انجام شود.

همچنین در این جلسه باقر زاده کریمی معاون دفتر تالاب های محیط زیست کشور، خوشروان از کارشناسان مرکز مطالعات دریای خزر، نعمتی نماینده سازمان بنادر و کشتیرانی، صیاد شیرازی نماینده تشکل های مردم نهاد شمال کشور و فداکار مدیر کل دفتر تالاب های ساحلی سازمان محیط زیست کشور پاور پوینت هایی را در خصوص خلیج گرگان را ارائه کردند.

لازم به ذکر است در این جلسه مصوب شد، مسائل مربوط به خلیج گرگان، با عنوان «ستاد نجات خلیج گرگان ـ تالاب میانکاله» دنبال شود و همچنین دیگر مدیران حاضر در این جلسه به ارائه نقطه نظرات خود پیرامون خلیج گرگان پرداختند.

گفتنی است خلیج گرگان به عنوان تنها خلیج دریای خزر در محدوده استان گلستان قرار دارد و در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین المللی جهان در فهرست تالاب های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید.

خشک شدن این خلیج نه تنها به محیط زیست و گونه های جانوری و گیاهی منطقه آسیب وارد کرده، بلکه سلامت مردم پیرامون آن را نیز تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد از همین رو نجات آن در دستور کار دستگاه های ذیربط قرار گرفته است.

 

فاز اجرایی نجات خلیج گرگان باید تا پایان سال جاری آغاز شود

 

فاز اجرایی نجات خلیج گرگان باید تا پایان سال جاری آغاز شود

 

فاز اجرایی نجات خلیج گرگان باید تا پایان سال جاری آغاز شود

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .