عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مختومقلی نماد وحدت و خاستگاه تفکرات قوم ترکمن است

استاندار گلستان در مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی؛

مختومقلی نماد وحدت و خاستگاه تفکرات قوم ترکمن است

مختومقلی نماد وحدت و خاستگاه تفکرات قوم ترکمن است

استاندار گلستان با تجلیل از جایگاه مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن به عنوان نماد وحدت و اتحاد گفت: خاستگاه تفکرات ترکمن ها از بزرگانی چون مختومقلی است.
به گزارش پایگاه استانداری گلستان دکتر حسن صادقلو روز جمعه(22 اردیبهشت) در مراسم دویست و هشتاد و چهارمین سالروز تولد مختومقلی فراغی که باحضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آرامگاه شاعر در روستای آق توقای برگزار شد، افزود: مردم ترکمن در ایجاد وحدت در منطقه نقش آفرین هستد و این نشان از فرهیختگی و بزرگی این قوم است.
وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری و رییس جمهوری نیز از نقش وحدت آفرین و بزرگی قوم ترکمن بارها یاد کرده اند.
دکتر صادقلو اضافه کرد: دولت در چهار سال گذشته هر سال در مراسم بزرگداشت این شاعر یک نماینده داشته است و این نشانه منزلت قوم ترکمن در نزد دولت می باشد.
وی تصریح کرد: دولت یازدهم طرح ها و اقدامات زیادی در گلستان به ویژه مناطق شمالی آن انجام داده که بحث راه آهن و تصویب منطقه آزاد تجاری از آن جمله است.
استاندار گلستان یادآور شد: در سال های اخیر ١٢ اثر از آثار ملموس و غیر ملموس قوم ترکمن مثل فرش ترکمن. موسیقی مقامی ترکمن. سوارکاری، رقص خنجر و دیوان اشعار مختومقلی ثبت ملی شده است. 
دکتر صادقلو گفت: دولت اخیرا نیز مبلغ پنج میلیار ریال برای توسعه سایت گردشگری آرامگاه مختومقلی تخصیص داده است. 
وی همچنین با اشاره به ارادت مختومقلی فراغی به اهل بیت (ع) اضافه کرد: ٥٠٢ بیت از اشعار مختومقلی در وصف اهل بیت پیامبر (ص) سروده شده که گواه وحدت و اتحاد امت اسلامی است. 
بر اساس این گزارش، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ١٧٣٣ میلادی برابر با ١١١٢ شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را ١٧٩٠ میلادی مطابق با ١١٦٩ شمسی ذکر کرده اند؛ وی در زمان وفات ٥٧ سال سن داشته است. 
مختومقلی فراغی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش را بر شتر سپیدی نهاده به روستای آق توقای در ٤٠ کیلومتری غرب مراوه تپه در شمال شرق استان گلستان بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند . 
هم اینک بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده است و همه ساله در دهه سوم اردیبهشت مراسم بزرگداشت این شاعر در این مکان و جای جای استان گلستان برگزار می شود. 
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گرانبهایی محسوب می شود و به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه وچاپ شده است.

مختومقلی نماد وحدت و خاستگاه تفکرات قوم ترکمن است

 

مختومقلی نماد وحدت و خاستگاه تفکرات قوم ترکمن است


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .