عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در نشست خبری/ مشروح


روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در نشست خبری/ مشروح

 روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در نشست خبری بر ایجاد کمیسیون مشترک سه‌جانبه به‌منظور شناسایی ظرفیت‌ها و اولویت‌های اقتصادی برای توسعه بیش از پیش همکاری‌ها میان تهران، عشق‌آباد و آستانه تأکید کردند.

نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، قربان‌قلی بردی محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان و نورسلطان نظربایف رئیس‌جمهور قزاقستان دقایقی پیش در ایستگاه راه‌آهن اینچه‌برون برگزار شد.

 

روحانی: کمیسیون سه‌جانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان به‌منظور افزایش روابط اقتصادی تشکیل می‌شود

 

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در این نشست، اظهار داشت: با افتتاح این پروژه به صورت مستقیم و غیر مستقیم امروز شاهد رشد زیربنایی و تحرک خوب در روابط اقتصادی سه‌کشور و روابط اقتصادی منطقه خواهیم بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما با اعلام منطقه اینچه برون به عنوان یک منطقه تجاری و اقتصادی می‌توانیم زمینه حضور سرمایه گذاری و بخش خصوصی دو دولت ترکمنستان و قزاقستان را برای این منطقه فراهم کنیم.

وی با یادآوری اینکه این پروژه دومین اتصال راه‌آهن ایران به آسیای مرکزی است، افزود: در منطقه «سرخس» و «تجن» نیز توانستیم راه‌آهن را به آسیای مرکزی متصل کنیم، امروز نیز در شرق دریای خزر به آسیای مرکزی متصل شده‌ایم. در سال های آینده هم اتصال سوم به منطقه قفقاز خواهیم داشت؛ راه آهن رشت و آستارا و آذربایجان در سال‌های آینده راه اندازی خواهد شد بنابراین ایران از سه طرف به آسیای مرکزی و قفقاز متصل خواهد بود.

رئیس جمهور ادامه داد: ما راه‌های ریلی مختلفی با خلیج فارس و دریای عمان داریم که از نظر زیربنایی می‌توانیم قدم‌های والایی را برای افزایش روابط اقتصادی سه کشور برداریم.

وی افزود: در جلسه سه جانبه با هم تصمیم گرفتیم که با شروع به کار کمیسیون مشترک سه جانبه بین نمایندگان 3 کشور بتوانیم روابط اقتصادی را توسعه دهیم و به بهترین وجه از این راه‌آهن استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: خطوط دیگری نیز برای اتصال سه کشور در جلسه 3 جانبه بررسی شد، همچنین تصمیم گرفته شد که در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک و بخش دولتی قدم‌های فعالی را برداریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همچنین تصمیم گرفته شد که در زمینه مسائلی به عنوان نرم‌افزار در راستای توسعه روابط اقتصادی مانند روادید و بانک‌ها قدم‌هایی برداریم تا بتوانیم این اتصال را قوی‌تر کنیم.

وی تاکید کرد: انشاءالله ما در آینده شاهد شکوفایی روابط سه کشور هستیم، سه کشوری که از یک ریشه هستیم، آباء و اجداد و نیاکان ما در کنار هم و با هم سخن می‌گفتند، امروز هم دارای تاریخ و فرهنگ مشترک هستیم و باید منابع مشترکمان را روز‌به‌روز بیشتر کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه در سایه منافع مشترک و روابط نزدیک شده، امنیت و ثبات ما به هم گره خواهد خورد و شاهد آرامش و بهبود رفاه بیشتر مردم سه کشور خواهیم بود، اظهار داشت: این موضوع سبب خواهد شد که ما در منطقه شاهد آرامش بیشتر و بهبود و رفاه مردم سه کشور باشیم، من به سه دولت و ملت به‌خاطر گامی که برداشته شد، تبریک می‌گویم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بخش خصوصی و شرکت‌های ایران توانایی بسیاری دارند و آماده مشارکت و حضور در هر یک از کشورهای همسایه بویژه ترکمنستان و قزاقستان هستند، خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال‌های آینده گام‌هایی را برداریم که مردممان را خوشحال تر و روابط اقتصادی و فرهنگی را بیشتر کنیم. البته ملت‌های ما خوشحال خواهند بود.

 

 

نظربایف: خط‌آهن ترانزیت شرق دریای خزر سبب توسعه تجارت کشور‌های منطقه می‌شود

نورسلطان نظربایف رئیس‌جمهور قزاقستان نیز در این نشست خبری با بیان اینکه هدف از احداث این راه‌آهن بهره‌برداری و تقویت و استحکام روابط بین سه کشور و همچنین توسعه مناسبات منطقه‌ای است، اظهار داشت: امروز شاهد افتتاح پروژه مشترک ایران، ترکمنستان و قزاقستان هستیم. پروژه‌ای که بین سه کشور است و آن‌ها را به کشور‌های آسیای میانه متصل می‌کند. همچنین باید اشاره کنم که احداث پل و راه‌اهن برای ما اهمیت بسیاری داشته و سه کشور با هماهنگی آن را انجام دادیم.

وی افزود: سازمان همکاری کشورهای خزر می‌تواند به توسعه مناسبات منطقه‌ای شتاب بخشد. اکنون شرایط اقتصاد جهان بحرانی است و برای مبارزه با این بحران، باید همکاری‌ها میان همسایگان در منطقه گسترش یابد.

نظربایف افزود: به هر حال احداث راه‌آهن سبب توسعه هر کشوری می‌شود. دومین مسئله این است که می‌تواند سبب تجارت بین سه کشور و کشور‌های منطقه شود و جنبه ترانزیت کشور‌ها برای حضور بین‌المللی برای هر سه کشور بسیار مهم است. به‌عنوان مثال می‌توان اشاره کرد که در سال گذشته بیش از یک میلیون تن گندم به فروش رساندیم.

رئیس‌جمهور قزاقستان ادامه داد: همچنین باید اشاره کنم که در کشور‌های خلیج‌فارس و آسیای میانه در نظر داریم فولاد، کود شیمیایی و دیگر اقلام را صادر کنیم و نیز اقلام دیگر و کالاهایی که مورد نظرمان است را از ایران و ترکمنستان خریداری کنیم.

وی تاکید کرد: این رخداد که ما امروز جشن گرفته‌ایم، رخدادی بسیار مهم است که همانطور که همگی مستحضر هستید سبب توسعه روابط اقتصادی و روابط دوستانه و سیاسی بین کشور‌ها می‌شود.

نظربایف در ادامه سخنانش به دیدار چندجانبه با روسای جمهور ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: ما در این دیدار‌ها به توافقاتی دست پیدا کردیم که یکی از این توافقات بحث ایجاد، گروه کاری مشترک کاری سه‌جانبه برای بررسی نقاط مشترک سه‌کشور در مورد تجارت و اقتصاد است.

وی تصریح کرد: دومین موردی که بررسی شد پیشنهاد رئیس‌جمهور ترکمنستان مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های لوژستیکی یکدیگر بود که در همین راستا قزاقستان آمادگی خود را برای واگذاری لوکوموتیو به ایران کشور و یا ایران اعلام می‌کند. لوکوموتیو‌های ما اکنون واگن‌های قزاقستانی که درواقع حامل گندم بودند را به ایران آورده اند.

رئیس‌جمهور قزاقستان خاطرنشان کرد: ما امروز پیرامون مسائل مختلف تجاری و اقتصادی صحبت‌ کردیم و باید تشکر کنم از رئیس‌جمهور ایران درمورد این رخداد بزرگ. ایران کشور بسیار بزرگی است که دوستی و همکاری با این کشور برای ما مایه افتخار است.

 

 

بردی‌محمداف: توسعه روابط ریلی از اولویت‌های مهم سیاست خارجی ترکمنستان است

 

قربان‌قلی بردی محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان نیز به‌عنوان آخرین سخنران در این نشست خبری با بیان اینکه امروز شاهد رخداد بسیار بزرگ مبنی بر افتتاح راه‌آهن بین‌الملی ایران، قزاقستان و ترکمنستان بودیم، اظهار داشت: چنین طرح بزرگی را کشورهای قدرتمند و توانا می‌توانند انجام دهند، این نقطه عطفی است که کشورهای ما و با انجام زحمات و مساعی می‌توانند به آن برسند.

وی افزود: حمل و نقل برای توسعه ملت‌ها یک توسعه بسیار حائز اهمیت محسوب می‌شود بنابراین این 3 کشور زحمت بسیار زیادی در احداث این خط آهن انجام دادند.

رئیس‌جمهور ترکمنستان در ادامه با بیان اینکه ساخت خطوط راه‌آهن و خطوط جاده‌ای از شرق تا غرب و از شمال به جنوب از اولویت‌های سیاست‌های خارجی ما است، خاطرنشان کرد: این خط راه‌آهن ثمره زحمات زیاد ماست و در نتیجه می‌توانیم جابه‌جایی محموله‌ها و کالاها را از کشورهای آسیایی و اروپایی از طریق این خط‌ ریلی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: احیاء و بازسازی حمل و نقل در منطقه آسیای مرکزی و دریای خزر یکی از مسائل مهمی است که می‌تواند به توسعه روابط میان ایران، ترکمنستان و قزاقستان کمک کند.

بردی‌محمداف ادامه داد: خط آهنی که امروز شاهد افتتاح آن بودیم، یکی از طرح‌های بزرگ است که می‌تواند ما را به کشور‌های چین، پاکستان، هندوستان و کشور‌های اطراف اقیانوس آرام پیوند دهد. خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان از نظر ژئو سیاسی بی‌نظیر است چراکه می‌توان همکاری‌های بین‌المللی مهمی را از این طریق انجام دهیم، از سوئی جایگاه ما را در منطقه و جهان به اثبات خواهد رساند.

رئیس‌جمهور ترکمنستان با بیان اینکه تنوع‌سازی در حمل و نقل، در توسعه روابط و حسن روابط با کشور‌های همسایه و جهان کمک شایانی می‌کند، خاطرنشان کرد: پیوند این راه با راه‌های اطراف و همسایه و همچنین کشور‌های دوردست یکی از ویژگی‌های این خط آهن است.

وی تصریح کرد: همچنین اطمینان کامل داریم با به‌بهره‌برداری رسیدن این همکاری و روابط بین سازمان‌های بین‌المللی، سازمان همکاری‌های اسلامی و همچنین بانک توسعه اقتصادی و بانک آسیایی، روابط بسیار تنگاتنگ خواهد شد.

بردی‌محمداف در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه خط آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان، تاثیر ویژه‌ای در اقتصاد ترکمنستان داشته و اقتصاد این کشور را دگرگون خواهد کرد، اظهار داشت: ما حق داریم که افتخار کنیم و خوشحال باشیم به خاطر این طرح بزرگ، این طرح یک طرح دوستی و روابط حسنه بوده و نشانگر حسن همجواری میان کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان است.

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .