عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » روحانی: امروز، روزی تاریخی برای ایران، ترکمنستان و قزاقستان است


روحانی: امروز، روزی تاریخی برای ایران، ترکمنستان و قزاقستان است

روحانی: امروز، روزی تاریخی برای ایران، ترکمنستان و قزاقستان است

 رییس جمهوری با اشاره به آغاز بهره برداری پروژه عظیم خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان گفت: امروز، روز تاریخی برای این سه کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه پس از انجام دیدار سه جانبه با روسای جمهوری ترکمنستان و قزاقستان در نشست خبری مشترک به همراه دو همتای خود افزود: این پروژه زیربنای یک تحول خوب برای روابط سه کشور و همچنین روابط اقتصادی منطقه خواهد بود.

 رییس جمهوری اظهار داشت: با بهره برداری از این پروژه از چین تا دریای خزر، از دریای خزر تا خلیج فارس و همچنین مدیترانه در سمت غرب و پاکستان و هندوستان در شرق اتصال مستقیم و غیرمستقیم را امروز شاهدیم.

 روحانی ادامه داد: ما با اعلام منطقه اینچه برون به عنوان یک منطقه تجاری و اقتصادی می توانیم زمینه حضور سرمایه گذاری و بخش خصوصی دو دولت ترکمنستان و قزاقستان را برای این منطقه فراهم کنیم.

 رییس دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه این پروژه دومین اتصال راه آهن ایران به آسیای مرکزی است اظهار داشت: در منطقه سرخس و تجن نیز توانستیم راه آهن را به آسیای مرکزی متصل کنیم و امروز نیز در شرق دریای خزر به آسیای مرکزی متصل شده ایم.

 وی با بیان اینکه در سال های آینده نیز اتصال سوم به منطقه قفقاز خواهیم داشت گفت: راه آهن رشت و آستارا و آذربایجان در سال های آینده راه اندازی خواهد شد؛ بنابر این ایران از سه طرف به آسیای مرکزی و قفقاز متصل خواهد بود.

 وی با اشاره به اینکه امروز در منطقه جنوب نیز راه آهن های مختلفی ما را به خلیج فارس متصل می کند و در آینده نزدیک به دریای عمان وصل خواهد کرد تصریح کرد: ما از لحاظ زیربنایی و سخت افزاری برای روابط بهتر اقتصادی سه کشور قدم بسیار مهمی برداشته ایم.

 وی توضیح داد: در جلسه سه جانبه با روسای جمهوری ترکمنستان و قزاقستان تصمیم گرفتیم که با شروع به کار کمیسیون مشترک سه جانبه بین نمایندگان سه کشور روابط اقتصادیمان را توسعه دهیم و به بهترین وجه از این راه آهن استفاده کنیم.

 رییس دولت تدبیر و امید گفت: در جلسه سه جانبه تصمیم گرفتیم برای سرمایه گذاری مشترک در بخش خصوصی و دولتی سه کشور گام های فعالی را برداریم.

 وی ادامه داد: همچنین قرار شد در زمینه بسترهای نرم افزاری در روابط بهتر اقتصادی همچون روادید و بانک ها گام هایی را برداریم تا بتوانیم این اتصال را قوی تر کنیم.

 روحانی با بیان اینکه در آینده شاهد شکوفایی بیشتر روابط سه کشور خواهیم بود گفت: سه کشوری که از یک ریشه هستیم؛ آباء و اجداد و نیکانمان هم با هم بودند و امروز هم دارای تاریخ و فرهنگ مشترک هستیم.

 رییس جمهوری با تاکید بر ارتقای منافع مشترک سه کشور گفت: در سایه منافع مشترک و روابط نزدیک شده، امنیت و ثبات ما به هم گره خواهد خورد و شاهد آرامش و بهبود رفاه بیشتر مردم سه کشور خواهیم بود.

 روحانی ضمن قدردانی از روسای جمهوری ترکمنستان و قزاقستان اظهار امیدواری کرد که در سال آینده گام های بیشتری برای خوشحالی سه ملت برداشته شود.

 بر اساس این گزارش رییسان جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان بر ایجاد کمیسیون مشترک سه جانبه برای شناسایی ظرفیت ها و توسعه اقتصادی تاکید کردند.

 نورسلطان نظربایف رییس جمهوری قزاقستان نیز گفت: بهره برداری از این پروژه بزرگ علاوه بر پیوند سه کشور بین همه کشورهای آسیای میانه پیوند ایجاد می کند.

 نظربایف تصریح کرد: سه رییس جمهوری توانستیم با بهره برداری از این پروژه کار بزرگی برای ملت های منطقه و سه کشور انجام دهیم.

 وی به مزایای راه اندازی این پروژه اشاره کرد و گفت: توسعه روابط سه کشور، توسعه تجارت و افزایش ظرفیت ترانزیتی از جمله ویژگی های این خط آهن بین المللی است.

 رییس جمهوری قزاقستان با یادآوری اینکه ایران کشوری بزرگ است گفت: تجارت با ایران که اقتصاد قدرتمندی دارد می تواند موجب رشد اقتصادی ما شود.

 قربانقلی بردی محمداف رییس جمهوری ترکمنستان افتتاح راه آهن ایران- ترکمنستان و قزاقستان را دارای دستاوردهای بسیاری در حوزه اقتصادی، سیاسی، جغرافیایی دانست و گفت: این پروژه بستر همکاری و بهره برداری مشترک از طرح ها را فراهم می کند.

 وی اظهار داشت: امروز با افتتاح این پروژه شاهد رخداد بزرگ تاریخی بین سه کشور بودیم.

 محمداف تاکید کرد: احیا و بازسازی حمل و نقل در آسیای مرکزی و دریای خزر می تواند برای توسعه هر چه بیشتر روابط این سه کشور و همچنین منطقه نقطه عطف باشد.


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 1562
  • کد خبر : 3954