عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » دکتر بانک: استان گلستان بسترهای مناسبی برای سرمایه گذاری در کشور دارد

نشست مشترک اتخاذ راهکارهای بهینه برای ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور در گرگان؛

دکتر بانک: استان گلستان بسترهای مناسبی برای سرمایه گذاری در کشور دارد

دکتر بانک: استان گلستان بسترهای مناسبی برای سرمایه گذاری در کشور دارد

مشاور رئیس جمهوری و دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي كشور، اظهار کرد: استان گلستان بسترهای مناسبی برای سرمایه گذاری در کشور دارد و منطقه آزاد اینچه برون به توسعه اقتصادی این استان کمک های فراوانی خواهد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، دكتر مرتضي بانك، صبح امروز چهارشنبه 27 دیماه در نشست مشترک اتخاذ راهکارهای بهینه برای ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور در گرگان، افزود: موقعيت ويژه اينچه برون با ويژگي بازارهاي كشورهاي همجوار برای تبديل به منطقه آزاد جهش اقتصادي بزرگي ایجاد خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: ٨ منطقه پيش بيني شده براي تاسيس مناطق آزاد جديد، به لحاظ موقعيت جغرافيايي و همجواري با همسايگان و دسترسي به شاهراه هاي ترانزيتي، بهترين شرايط ممكن را دارا هستند.
مشاور رییس جمهوری تصریح کرد: لايحه ایجاد ٨ منطقه آزاد و ١٢منطقه ويژه اقتصادي دولت كه بزودي در مجلس براي تصويب مطرح مي شود با توجه به همه ظرفيت ها و محدوديت ها مصوب شده است.
دبير شوراي عالي مناطق آزاد كشور گفت: فعاليت ٥٠ مناطق آزاد در ١٥كشور پيراموني ايران نشان از اهميت مناطق آزاد با هدف حفظ سرمايه داخلي و جذب سرمايگذاري خارجي است و ايجاد آن در اين زمان يك ضرورت است.
وی افزود: مقايسه وضعيت فعلي مناطق آزاد هفتگانه كشور با نواحي همجوار، نشان دهنده حركت صحيح بر ريل توسعه و تاييدكننده موفقيت اين مناطق است.
دکتر بانک با تأکید بر رعایت قانون شکل گیری این مناطق اظهار کرد: طبق قانون، این مناطق با شرایط و ویژگی های جدید با حذف بروکراسی معمول و با امکانات اقتصادی، پولی و بانکی ایجاد می شود تا بتواند هم سرمایه های کشور را حفظ و هم اینکه سرمایه های خارجی را جذب کند.
وی افزود: در حال حاضر 30 درصد درآمدهای مناطق آزاد صرف هزینه های جاری و 70 درصد صرف توسعه و عمران این مناطق می شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزادکشور با اشاره به درآمدهای این مناطق در چهارسال گذشته اعلام کرد: در دولت یازدهم بالغ بر 5 هزار و 400 میلیارد تومان مجموع درآمدهای این مناطق بوده که  سه هزار و 525 میلیارد تومان این درآمدها صرف هزینه های عمرانی و سرمایه ای شده است. وی خاطرنشان کرد: نمی گوییم که در این زمینه شق القمر کرده ایم اما درآمدهایی هم که در مناطق آزاد به دست آمده، قابل ملاحظه است.
دکتر بانک با اشاره به صادرات از این مناطق هم بیان داشت: در این مدت 90 میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات از این مناطق انجام شده در حالیکه میزان واردات 28 میلیارد و 500 میلیون دلار بود.
وی با بیان اینکه عده ای معتقدند مناطق آزادتجاری بارانداز کالاهای قاچاق شده است، گفت: کل واردات از این مناطق که گفته می شود به صورت قاچاق است سالانه یک میلیارد و 450 میلیون دلار است که البته بخشی از آن صرف تهیه مواد اولیه و ماشین آلات 982 واحد صنعتی که در این مناطق فعالیت می کنند، شده است.
دبیر شورای عالی مناطق آزادکشور با اشاره به جذب سرمایه های خارجی در این مناطق اظهارداشت: در چهارسال گذشته 800 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی محقق شده و بالغ بر 5 میلیارد و 400 میلیون دلار نیز سرمایه گذاری خارجی مصوب داریم.
وی با اشاره به اشتغال 265 هزار نفر در مناطق آزادتجاری گفت: به صورت مستقیم و غیر مستقیم بیش از نیم میلیون نفر در این مناطق فعالیت می کنند که توسعه این مناطق به توسعه اقتصادی و اشتغال هم کمک می کند.
مرتضی بانک افزود: طبق سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، توسعه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یک اصل و ضرورت است.بنابراین ما متکی بر سیاست های کلان و قوانین بالادستی و معتقد به توسعه هستیم.
وی ادامه داد: توسعه و آبادانی نواحی مرزی و پیرامونی و رونق بخشی به صنعت گردشگری جزو جهت گیری های اصلی آمایش سرزمین است.
 دبیر شورای عالی مناطق آزادکشور تأکید کرد: این فاجعه است که بعد از 40 سال می بینیم در پیرامون کشور توسعه اتفاق نیفتاده و این مسئله خطرناک است.
وی بیان داشت: ما کشوری هستیم که باید روی پای خود بایستیم برای همین اگر در مناطق پیرامونی که اقوام و مذاهب هم ساکن هستند توسعه نداشته باشیم از منظر امنیت، وحدت و نیاز ملی آسیب می بینیم.
لازم به ذکر است نشست مشترک اتخاذ راهکارهای بهینه برای ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور در گرگان با حضور استانداران 5 استان گلستان، اردبیل، ایلام، بوشهر و سیستان و بلوچستان در حال پیگیری است.

 دکتر بانک: استان گلستان بسترهای مناسبی برای سرمایه گذاری در کشور دارد

 

دکتر بانک: استان گلستان بسترهای مناسبی برای سرمایه گذاری در کشور دارد

 

دکتر بانک: استان گلستان بسترهای مناسبی برای سرمایه گذاری در کشور دارد

 


تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : مقسمی
  • بازدید : 696
  • کد خبر : 41356