عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » افزایش 66 درصدی تولید میگو در گلستان


افزایش 66 درصدی تولید میگو در گلستان

 مدیر کل شیلات استان از افزایش 66 درصدی تولید میگو در گلستان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل شیلات گلستان، مدیر کل شیلات استان، در حاشیه بازدید معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی از پرورش ماهیان خاویاری و استخوانی در محیط محصور(پن کالچر) در سواحل جنوب جزیره ی آشوراده، ضمن ارائه گزارشی کامل از فعالیت های شیلاتی استان گفت: فاز اول مجتمع پرورش میگو گمیشان در 4 هزار هکتار به بهره برداری رسیده و30 درصد از تاسیسات زیر بنایی آن انجام شده است.

سید جواد قدس علوی در این بازدید با اشاره بر طرح های تحول زای اقتصادی در بخش شیلات، توضیحاتی پیرامون فعالیت های مجتمع پرورش میگو گمیشان که در حال بهره برداری است و پرورش ماهیان خاویاری در بندرترکمن که مطالعات اجرایی آن در حال انجام است ارائه داد و گفت: سال گذشته یکی از چالش های ما دریافت آب از تالاب گمیشان برای این مجتمع بود که متاسفانه در شهریور ماه به علت پسروی آب دریا، ارتباط آبی دریا و تالاب قطع شد و در نتیجه به مجتمع آب نمی رسید. اما طی هماهنگی های به عمل آمده با محیط زیست و اخذ مجوزهای لازم از این سازمان، با ایجاد کانالی با طول حدود 5/12 کیلومتر، آبرسانی به این مجتمع انجام شد.

وی با اشاره به میزان تولید میگو در این مجتمع گفت : در حال حاضر 270 هکتار سطح مفید تولید داریم که نسبت به سال گذشته پیش بینی می شود 66 درصد افزایش تولید خواهیم داشت.

مدیر کل شیلات استان در خصوص آغاز به کار فاز دوم مجتمع پرورش میگو گمیشان بیان کرد: فاز دوم این مجتمع 6 هزار هکتار است که در مجموع دو فاز 1 و 2 ، 10 هزار هکتار خواهد بود که با بهره برداری از این 10 هزار هکتار تولیدی بالغ بر سالانه 18 هزار تن میگو خواهیم داشت که 80 درصد این تولید صرف صادرات خواهد شد و با این میزان تولید و صادرات، مجتمع پرورش میگو گمیشان سالانه 100 میلیون دلار ارز آوری خواهد داشت.

همچنین در این بازدید یک روزه حجتی وزیر محترم جهاد کشاورزی با اشاره به ظرفیت های خوب آبزی پروری در گلستان و تاکید بر پرورش میگو گفت: در این خصوص مجتمع 10 هزار هکتاری پرورش میگو در گلستان طراحی که در مرحله اول آن 4 هزار هکتار در حال بهره برداری است.

به گفته ی حجتی سال گذشته 481 تن میگو در این مجتمع برداشت شد و پیش بینی می شود امسال 800 تن میگو برداشت شود.

لازم به ذکر است مجتمع پرورش میگو در 17 کیلومتری شمال گمیشان در منطقه محروم و مرزی، در مرز ترکمنستان واقع شده است.

 

 


تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : شیلات 1
  • بازدید : 1240
  • کد خبر : 11725