عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » آغاز صید و برداشت میگو در استان گلستان


آغاز صید و برداشت میگو در استان گلستان

 برداشت میگو از مزارع مجتمع پرورش میگوی گمیشان آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل شیلات گلستان، مهندس سید جواد قدس علوی با اعلام این خبر گفت: پاک ترین مجتمع پرورش میگو کشور، با 18 مزرعه در سطح 360 هکتار و در سطح مفید 270 هکتار و پیش بینی حدود 800 ـ 750 تن، عملیات برداشت میگو را آغاز کرده است.

مدیر کل شیلات گلستان با اعلام رشد بالغ بر 60درصدی برداشت میگو در استان اظهار کرد: سال گذشته 481 تن میگو از سطح مزارع استان برداشت شد که این رقم، امسال به مرز 800 تن، خواهد رسید. همچنین در واحد سطح نیز امسال حدود 3 تن برداشت خواهیم داشت که نسبت به 2 تن سال گذشته با افزایش بیش از 60 درصد همراه خواهد بود.

وی در خصوص میانگین وزنی میگو گلستان بیان داشت: میگوی صید شده استان در سال گذشته با میانگین وزن 15 گرم بود و امسال با وزن 17 تا 16 گرم صید خواهد شد که از این نظر نیز امسال رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه میگوی گلستان در کشور به لحاظ کیفیت، با توجه به شفافیت رنگ و نرمی گوشت منحصربفرد است گفت: میگو استان به یک برند تبدیل شده است و دلیل آن استفاده از آب سالم دارای کلسیم، دما و شوری مناسب است که این آب طی عملیات سنگین کانال کشی صورت گرفته در سال گذشته، مستقیم از دریا به مجتمع می رسد.

مدیر کل شیلات استان یکی از چالش های پرورش میگو استان را تامین بچه میگو(پست لارو) دانست و خاطر نشان کرد: یکی از بزرگترین چالش ها در مجتمع پرورش میگو گمیشان تامین بچه میگو از استانهای جنوبی است . امسال 57 میلیون قطعه بچه میگو به گلستان انتقال داده شد. طی برنامه ریزی های صورت گرفته، مجوز ساخت اولین مجتمع تولید بچه میگو در استان با ظرفیت بالغ بر 100 میلیون قطعه اخذ شد که امیدواریم بتوانیم در سال آینده برای تامین نیاز بچه میگو خودکفا شویم.

قدس علوی در خصوص ضریب تبدیلی غذا (FCR) در مجتمع پرورش میگو گمیشان گفت: یکی از مزیت های ممتاز مجتمع پرورش میگو گمیشان ضریب تبدیلی غذایی بسیار مناسب آن است. سال گذشته ضریب غذایی ما 1/4بوده است که این رقم امسال با توجه به انتقال مستقیم آب از دریا 0/9 تا 0/8 رسیده است. به این معنا که با دادن 800 گرم غذا، 1 کیلو گرم میگو برداشت می کنیم که دلیل آن غذای زنده ای است که در آب دریای خزر وجود دارد. این یعنی کاهش هزینه ها که یکی از بیشترین هزینه های پرورش میگو تامین غذا است. استانهای جنوبی با اینکه در مزکر تولید میگو کشور قرار دارند تا به حال این ضریب تبدیلی غذا را تجربه نکرده اند.

مدیر کل شیلات استان در پایان در خصوص افزایش سرانه مصرف داخلی میگو گفت: عمده تولید ما با توجه به شرایط ایده ال، صرف صادرات و عرضه در بازارهای جهانی می شود. اما هدف شیلات استان افزایش سرانه مصرف داخلی است تا همه ی شهروندان بتوانند این محصول با کیفیت را که در دنیا زبانزد است در سبد غذایی خود قرار دهند.

گفتنی است امسال صادرات میگو گلستان به کشورهای آسیای شرقی و اروپا انجام خواهد شد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل شیلات استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : شیلات 1
  • بازدید : 1728
  • کد خبر : 12864