عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » دستورالعمل کاشت آفتابگردان برای برداشت محصول بهتر

اطلاعیه ترویجی؛

دستورالعمل کاشت آفتابگردان برای برداشت محصول بهتر

دستورالعمل کاشت آفتابگردان برای برداشت محصول بهتر

 رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان خطاب به آفتابگردان کاران گفت: یکی از عوامل مهم در دستیابی به عملکرد بالا در زراعت مذکور کاشت به موقع و ایجاد سبز یکنواخت با تراکم مناسب می باشد.

مهندس علی موسی خانی افزود: رعایت موارد ذیل شرط موفقیت در تولید آفتابگردان می باشد:

1- طبق دستورالعمل تحقیقات کشت زمستانه آفتابگردان با هدف استفاده از نزولات آسمانی طی زمستان و بهار در استان امکان پذیر می باشد لذا در فرصت باقیمانده تا پایان اسفند کشت بهاره صورت گیرد.

2- به منظور کشت تابستانه آفتابگردان پس از برداشت محصولات پاییزه بهتر است در اولین فرصت نسبت به کشت آفتابگردان اقدام گردد.

3- گیاه آفتابگردان به دلیل داشتن ریشه های منشعب و عمیق نیاز به آبیاری کمتر نسبت به سایر محصولات دارد.

4- برای کشت آفتابگردان از خطی کارهای غلات، عمیق کارهای پرسی، خطی کارهای پنوماتیک(کمبینات)، ردیف کارهای پنوماتیک و ردیف کارهای سطلی با صفحه مخصوص آفتابگردان (ردیفکار مکانیکی) می توان استفاده کرد.

5- میزان بذر مصرفی برای ارقام داخلی (هایسان) 8-6 کیلوگرم در هکتار و ارقام وارداتی 5-4 کیلوگرم در هکتار می باشد.

6- عمق مناسب کاشت 4 تا5 سانتیمتر، فاصله ردیف های کاشت برای رقم هایسان 50 سانتی متر و فاصله بین بوته روی ردیف ها 30 سانتی متر و برای ارقام وارداتی فاصله بین ردیف ها 70 تا 75 سانتی متر و فاصله بین بوته روی ردیف ها 20 تا 30 سانتی متر و بهترین تراکم 66000 بوته در هر هکتار می باشد.

7- برای تعیین نیاز کودی مرحله کاشت آزمایش خاک مناسب ترین روش می باشد در غیر اینصورت میزان کودهای توصیه شده برای کود اوره 120 کیلوگرم که 3/1 آن قبل از کاشت مصرف می گردد. کود فسفره 120 کیلوگرم در هکتار و کود پتاسه 120-100 کیلوگرم در هکتار است که قبل از کاشت در خاک مصرف می شود.

8- جهت کنترل علف های هرز قبل از کاشت با استفاده از علفکش های پیش رویشی ترفلان به میزان 5 /2 لیتر در هکتار اقدام گردد.

« قابل توجه اینکه قیمت تعیین شده برای دانه آفتابگردان هر کیلو 24510 ریال بوده که بصورت تضمینی از تولیدکنندگان خریداری می گردد. »

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .