عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » برگزاری چهل و یکمین جلسه حفظ حقوق بیت المال با محوریت اداره کل شیلات گلستان


برگزاری چهل و یکمین جلسه حفظ حقوق بیت المال با محوریت اداره کل شیلات گلستان

چهل و یکمین جلسه حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان با محوریت مباحث شیلات گلستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل شیلات گلستان در این جلسه که به ریاست دادستان مرکز استان برگزار شد، حجت الاسلام حقی ضمن پیگیری مباحث مطرح شده در جلسات گذشته و ارائه راهکارهای لازم گفت: طبق نامه رسیده از سوی دادستان محترم کشور، تمامی ارگان ها و دستگاههای اداری استان موظفند در ایام تعطیلی عید نوروز کشیک های اداری خود را در جهت برخورد با متخلفینی که به اراضی ملی و منابع طبیعی دست درازی می کنند، فعال نمایند.

همچنین در این جلسه مدیر کل شیلات گلستان ضمن بیان مشکلات در نحوه برخورد با صیادان غیر مجاز، وجود این صیادان را یک معضل برای استان دانست و تصریح کرد: عمده صید غیر مجاز انجام شده در آبهای استان، غیر استاندارد است. ماهی های نارس توسط صیادان غیر مجاز صید می شوند و متاسفانه این عمل آنها انقراض نسل ماهی های صید شده را در پی دارد .

وی با اشاره به عدم صید مولد گونه ازون برون یکی دیگر از ماهیان خاویاری دریای خزر اظهار کرد : از 5 گونه موجود ماهیان خاویاری، متاسفانه 3 گونه در معرض خطر انقراض است که ماهی ازون برون هم یکی دیگر از ماهیان در خطر انقراض ماهیان خاویاری دریای خزر می باشد که از ابتدای فصل صید در سالجاری تاکنون هیچ مولد ازون برون به مرکز تکثیر ماهیان خاویاری شیلات تحویل داده نشده است.

مهندس سید جواد قدس علوی با اشاره به اینکه برخورد با صیادان غیر مجاز تنها در حیطه کار اداره کل شیلات استان نیست افزود: با شرایطی که امروز بر دریای خزر حاکم است باید تمام مسئولین و ارگان های مسئول وارد عمل شوند تا با کمک هم بتوانیم با صیادان غیر مجاز که امروز به عنوان یک معضل در استان فعالیت می کنند برخورد شود.

وی با تاکید بر اجرایی شدن طرح های اشتغال زا در اداره کل شیلات گلستان، برای مبارزه با معضل بیکاری صیادان غیر مجاز بیان داشت: مطالعات اجرایی مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در حال انجام است که به زودی شاهد اجرایی شدن این پروژه و اشتغال زایی برای تعداد زیادی از جوانان جویای کار استان خواهیم بود. همچنین فاز دوم مجتمع 6 هزار هکتاری پرورش میگو گمیشان که در مجموع 2 فاز 1 و 2 ، 10 هزار هکتار خواهد بود ،با بهره برداری از این 10 هزار هکتار تولیدی بالغ بر سالانه 18 هزار تن میگو خواهیم داشت که 80 درصد این تولید صرف صادرات خواهد شد.

مهندس سید جواد قدس علوی با اشاره به افق اداره کل شیلات گلستان در خصوص طرح 10 هزار هکتاری تولید میگو در استان تصریح کرد: با اجرای این طرح 8500 شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد. حدود 18 هزار تن تولید میگو خواهیم داشت که 80 تا 100 میلیون دلار ارزآوری در سال برای استان به همراه خواهد داشت.

مدیر کل شیلات گلستان بیان کرد: در راستای ایجاد درآمدهای دیگر برای تعاونیهای صیادان و ایجاد اشتغال دیگر صیادان غیر عضو در تعاونیهای صیادی طرح استفاده از ظرفیت و امکانات صیادان خصوصا در شش ماه اول سال در جهت گردشگری می باشد که جلسات تعامل با اداره کل میراث فرهنگی استان و فرمانداریهای ساحلی استان و اتحادیه تعاونیهای صیادی تشکیل گردیده است که امیدواریم در سال 95 این طرح به بهره برداری برسد.

وی در پایان گفت: در پروسه تولید آبزیان در دریا 3 مرحله کاشت(تکثیر)، داشت (حفاظت) و برداشت (صید) وجود دارد. مرحله اول و دوم بر عهده دولت و مرحله سوم بر عهده صیادان مجاز است. برای اداره کردن مراحل اول و دوم تمام ارگان ها و ادارات باید در کنار اداره کل شیلات حضور داشته باشند.

گفتنی است چهل و یکمین جلسه حفظ حقوق بیت المال با محوریت اداره کل شیلات گلستان، با حضور مرگدری، سرپرست معاونت هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منطقه اي استانداری گلستان، دادستان ها و فرمانداران شهرستان های بندرگز، بندرترکمن و گمیشان، دکتر مهاجر مدیر کل محیط زیست استان و ... برگزار شده که هر یک نظرات خود را پیرامون مباحث مطرح شده در جلسه بیان کردند.

 

 


تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : شیلات 1
  • بازدید : 823
  • کد خبر : 18709