عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » ارايه گزارش اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان

در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه استانهای منطقه یک کشور انجام شد:

ارايه گزارش اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان

ارايه گزارش اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان

 اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در اولین نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه استانهای منطقه یک کشور (مازندران، گلستان و گیلان) گزارش داده شد.

 به گزارش روابط عمومی وامور فرهنگی این اداره کل، در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه استانهای منطقه یک کشور ( مازندران، گلستان و گیلان) که با حضور جناب آقای دکتر نوبخت معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مازندارن - فرح آباد برگزار گردید مهندس ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان به ارایه گزارش اقدامات انجام شده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان پرداخت.

 مهندس کریمی در ابتدا ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تشکر از فضای ایجاد شده و برگزاری نشست صمیمی معاون محترم رئیس جمهور با مدیران و تدبیر استاندار محترم ، در خصوص حوزه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پروژه های اولویت دار سازمان که از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است گفت: تا کنون فعالیت های زیادی صورت گرفته است که با توجه به زمان موجود مختصر به آن اشاره خواهد شد.

 وی توضیحات خود را با حوزه صنایع دستی آغاز و با اشاره به آنکه یکی از راحتترین و سریعترین امکانی که در حوزه اقتصاد مقاومتی می تواند قابلیت داشته باشد حوزه صنایع دستی است گفت: در این حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته است از جمله بحث ایجاد بازارچه های صنایع دستی دراستان رقم خورده است که همراه با نتیجه مطلوب همراه بوده است، بحث ایجاد خانه های صنایع دستی در روستاهای دارای قابلیت و در شهرها از جمله فرصت های این حوزه بوده است، همچنین بحث ایجاد مراکز تخصصی صنایع دستی که ما ابریشم را در دستور کار خود قرار دادیم ، پرداختن به صنایع دستی شهرستان ها با توجه به ظرفیت ها و قابلیت هایی که هر شهرستان دارد.

 مدیرکل میراث فرهنگی استان گلستان ادامه داد: یکی از نکات مثبتی که استان گلستان دارد برجستگی های خاص آن در حوزه صنایع دستی است، تنوع آب و هوایی و تنوع اقوام باعث شده است که هم ما تولیدات متنوعی داشته باشیم و هم صنایع دستی ما مورد پذیرش بیشتری قرار گیرد، لذا اگر جهت گیری حوزه اقتصاد مقاومتی در این بخش صورت گیرد قطعا می تواند با توفیقات بیشتری همراه باشد.

 مهندس کریمی در ادامه صحبت های خود در خصوص بخش دوم ابلاغ اقتصاد مقاومتی و بحث ایجاد ظرفیت ها در هتلینگ گفت: جهت گیری تهسیلات صندوق توسعه ملی به سمت استان های برخوردار است، امروز خیلی از استان های ما حتی استان های شمالی ما از جمله گیلان و مازندران در حوزه هتلینگ به اشباع رسیده اند درخواست ما این است که در توازن بخشی به این نکته اشاره شود و بتوان به استان هایی که نیاز به ایجاد هتل بیشتری دارند تسهیلات بیشتری سوق داده شود و این امر می تواند بسیارمفید واقع شود.

 وی در خصوص مبحث استفاده از منابع داخلی بانک ها گفت: در این بخش ما خوشبختانه بیشترین استفاده را داشته ایم و در طی یک سال گذشته 67 میلیارد تومان از منابع داخلی بانک ها که برابر با ده سال گذشته می باشد استفاده کرده ایم و در این زمینه از نگاه مدیران بانک ها به ویژه بانک ملی و سپه تشکر میکنیم.

 مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ادامه داد: در بحث حمایت های تشویقی، جهت گیری ستاد موانع رفع تولید بیشتر و در حدود 90 درصد صنعتی می باشد خواسته ما از آنجایی که در زمان حال مشکلاتی از قبیل چک برگشتی و اقساد معوق در بعضی از هتل ها و مراکز خدماتی بین راهی داریم این است که به بحث هتل هم در موضوع حمایت تولید پرداخته شود

 ابراهیم کریمی با اشاره به آنکه امروز توجه بسیاری از گردشگران به بوم گردی است گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در حوزه گردشگری اتفاق افتاده است توجه به اقامت های بوم گردی و طبیعت گردی می باشد و جهت گیری ما به این سمت بوده است. همچنین ساخت هتل های ارزان قیمت در مناطقی که قابلیت و امکان طبیعت گردی را دارد باید مدنظر قرار گیرد.

 مهندس کریمی در پایان صحبت های خود با توجه به هفته میراث به توضیحات در خصوص پاره ای از مشکلات حوزه میراث فرهنگی پرداخته و گفت: ما در این حوزه بحث تسهیلات برای خانه های تاریخی را داشته و با توجه به شرایط آب و هوایی و رطوبت بخش شمالی کشور بناها و بافت تاریخی این ناحیه نسبت به استان های کویری در معرض تخریب بیشتری می باشد و درخواست ما این است که برای رفع این مشکل اعتباری که به بافت های تاریخی تعلق می گیرد باید متفاوت باشد.

 وی یکی از اصلی ترین نکاتی که توسعه پایدار روستاها استان و کشور را به دنبال دارد بحث خلیج گرگان بوده و ما درخواست داریم که به آن پرداخته شود.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .