عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » برگزاری جلسه شورای اداری شهرستان گرگان در اداره کل میراث فرهنگی گلستان


برگزاری جلسه شورای اداری شهرستان گرگان در اداره کل میراث فرهنگی گلستان

برگزاری جلسه شورای اداری شهرستان گرگان در اداره کل میراث فرهنگی گلستان

 جلسه شورای اداری شهرستان گرگان در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی وامور فرهنگی این اداره کل، ابراهیم کریمی مدیر کل این دستگاه اجرایی دراین جلسه با تبریک عید نیمه شعبان و سالروز آزادسازی خرمشهر و همچنین هفته میراث فرهنگی، گفت: مرکز استان گلستان درکل کشور به عنوان برند استان نگاه می شود و مورد توجه بیشتری قرار می گیرد.

 وی افزود: با توجه به اینکه استان را با مرکز استان می شناسند، تاکید براین است که همه مدیران با توجه به مرکزیت استان حرکت کنند.

 کریمی درادامه با اشاره به ظرفیت های گرگان درسه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، برنامه ها و انتظارات این حوزه ها را برشمرد و اذعان داشت: درحوزه میراث فرهنگی با ارزش ترین ظرفیت ها، بافت تاریخی گرگان است که این بافت تفاوت بسیار روشنی با سایر بافت های تاریخی کشور دارد.

 وی با عنوان اینکه درجلسه ای با حضور معاون رییس جمهور نیز به اینکه بافت گرگانف بافتی پویاست اشاره شده، ادامه داد: زندگی در این بافت تاریخی جریان دارد که از محاسن بسیار خوب بافت می باشد، ولیکن با توجه به شرایط اقلیمی استان واستان های شمالی، بارندگی ها می تواند تهدیدی برای این بافت باشد و از این رو باید نگاه به این بافت کارشناسی تر باشد.

 کریمی با ذکر این مطلب که موزه های استان ازجمله کاخ موزه گرگان علی رغم امکانات وظرفیت های خوب و نمایش 70 اثر از موزه ملی ایران در هفته میراث فرهنگی، متاسفانه مورد استقبال واقع نمی شوند، افزود: با برنامه ریزی جهت شناساندن ظرفیت ها به کارکنان ادارات وخانواده های آنها، می توان آغاز کرد وظرفیت موزه ها را معرفی کرد.

 وی درادامه به ظرفیت های تاریخی روستاهای استان ازجمله زیارت وشاهکوه اشاره داشت، که سمبل میراث تاریخی گرگان می باشند اشاره داشت و خاطر نشان کرد: شایسته است فرایندی صورت گیرد که روستاهایی که ظرفیت دارند، با همراهی فرماندارن و بنیاد مسکن و ارگانهای مرتبط، بافت تاریخی حفظ شده و آیندگان ما را زیر سوال نبردند.

 ابراهیم کریمی همچنین اذعان داشت: هنرمندان صنایع دستی روستاهای گرگان، شاخص کشور هستند و صنایع دستی استان به عنوان برند در کشور شناخته شده و جایگاه صنایع دستی در کشور مناسب است.

 وی با ذکر اینکه بخشی از ظرفیت ها و اعتبار و افتخار ما درحوزه گرگان است، یاد آور شد: جاجیم و منسوجات نساجی و سایر ظرفیت ها در خانه صنایع دستی و بازارچه ها و نمایشگاه ها به وضوح مشخص شده و برهمین اساس سال گذشته بازارچه صنایع دستی گرگان را علی رغم ظرفیت محدود شکل دادیم وتعدادی از هنرمندان دارای جا ومکان شدند و درنوروز 95 با استقبال خوب گردشگران، فروش مناسب داشتند.

 کریمی با اشاره به اینکه ظرفیت خوبی در خانه صنایع دستی به وجود امده افزود: کارگاه های تولید صنایع دستی در اختیار هنرمندان قرار گرفته تا فرصتی برایشان جهت تولید محصولات صنایع دستی فراهم آید.

 وی با اعلام این خبر که اولین مرکز تخصصی نساجی را در سالجاری درگرگان راه اندازی خواهیم کرد، اظهار امیدواری کرد : به سمتی حرکت کنیم که مراکز تخصصی را درحوزه صنایع دستی احیا و راه اندازی کنیم .

 کریمی همچنین با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری نیز شهرستان گرگان ظرفیت های منحصر به فردی از جمله ناهارخوران ، النگدره، محور توسکستان دارد ، اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی مطلوب این حوزه به شکوفایی بعضی از این ظرفیت ها بپردازیم.

 وی وجود هتلها و مراکز اقامتی 4 و5 ستاره را در گرگان درشرایط مطلوبی دانست و افزود: تا پایان سال 95 و96 چندین هتل 5 ستاره به ظرفیت اقامتی استان اضافه خواهد شد.

 کریمی خاطر نشان کرد: با توجه به نگاهی که درحوزه گردشگری است، تسهیلات مناسب وکمک های فنی و اعتباری با یارانه 6 تا 8درصدی درساخت هتل ومراکز اقامتی لحاظ می شود که هم انگیزه ای است برای سرمایه گذاران و هم برای بانکهایی که تمایل دارند تسهیلات را به سمت گردشگری سوق دهند.

 مدیر کل میراث فرهنگی گلستان درادامه به برنامه های این حوزه اشاره داشت وادامه داد: از اصلی ترین موضوعات درحوزه میراث فرهنگی، بافت تاریخی است که حدود 230ساختمان را شناسایی کرده ایم که نیاز به رفع خطر و مرمت دارند وامسال قصد داریم با کمک دستگاه های زیربط در این حوزه اقدام جهادی دراین زمینه داشته باشیم.

 وی درادامه از تعاملات خوب با شهرداری گرگان و راه و شهرسازی ودفتر بهسازی بافت فرسوده و امضای تفاهم نامه در اوایل سال یاد کرد که مقرر شده محورهای اصلی را دربافت تاریخی به طور مشترک مورد توجه قرارداده و از کار منفرد خودداری شود تامحورها به سرانجام برسند.

 کریمی از دیگر برنامه های به واگذاری ساختمان های تاریخی عنوان کرد و گفت: مزایده دومحوطه درخانه باقری انجام شده وسرمایه گذار به زودی معرفی خواهد شد تا این مجموعه به بهترین مرکز اقامتی و پذیرایی وتفریحی در بافت تاریخی تبدیل شود.

 وی همچنین از واگذاری دیگر ساختمانها در بافت تاریخی گرگان جهت تبدیل به مراکز اقامتی وپذیرایی و تفریحی یادکرد و افزود: واگذاری مالکیت مطرح نیست بلکه واگذاری مدیریت وبهره برداری در این بناها صورت خواهد گرفت.

 کریمی همچنین دیوار دفاعی گرگان را ازاصلی ترین موضوعات مطرح شده درسفر دکتر نوبخت معاون رییس جمهور عنوان کرد که با حمایت های استاندار وتاکیدات نماینده ولی فقیه دراستان در شورای اداری استان ، دیوار دفاعی گرگان ردیف اعتباری خواهد گرفت.

 وی درادامه خاطر نشان کرد: بناست احیای بخشی از این دیوار در دستور کار قرار گیرد و بنانیست که صدها میلیارد ریال هزینه شود بلکه سیاست این است که این دیوار واحیای آن به سرمایه گذاران واگذار شود.

 مدیر کل میراث فرهنگی گلستان تصریح نمود: به واسطه این دیوار، استان و مجموعه روستاهای استان از توسعه پایدار برخوردار خواهند شد و این دیوار می تواند نقش بسیار بزرگی درماندگاری گردشگر درگرگان وسراسر استان ایفا کند.

 وی همچنین یادآورشد: عملیات اجرایی موزه روستایی استان که به عنوان برندی ملی است و به عنوان دومین موزه روستایی کشور مطرح است در قرق در زمینی حدود 700هکتار، با حضور معاون اول رییس جمهور اغاز شد و اکنون کارشناسان به همراه مجری طرح که مرکز پژوهشگاه دانشگاه تهران است درحال جمع اوری و واچینی بناهای تاریخی روستاهای استان هستند و درچند روز اینده دوباره چینی این ساختمانها و خانه های روستایی درموزه روستایی آغاز خواهد شد.

 کریمی خاطر نشان کرد: این موزه می تواند در ماندگاری مسافر دراستان به خصوص شهر گرگان نقش ایفا کند.

 وی همچنین اذعان داشت: سیاست این است که خانه های روستایی تملک شوند و در دل این موزه روستایی قرار گیرند و همچنین بخش بزرگی از این موزه برای نمایش ظرفیت های اقوام استان قرار خواهد گرفت.

 این مقام مسوول درادامه از اصلی ترین مباحث گردشگری را بوم گردی عنوان کرد و گفت : به دلیل ظرفیت های گردشگری و سلیقه های مختلف حوزه گردشگری خیلی از گردشگران تمایل به استفاده از هتلها ندارند و خانه های روستایی طبیعی و اقامتگاه های جنگلی را ترجیح می دهند و دراین راستا تقویت بخش های بوم گردی از دیگر برنامه هاست.

 وی به تسهیلات صندوق کار آفرینی امید که 4 درصدی میباشد جهت متقاضیان بوم گردی که اکثرا قشر جوان می باشند، اشاره داشت و گفت: درصورتی که ظرفیت روستاها استفاده شده وتبدیل به فضای بوم گردی شوند، رونق گردشگری رابه همراه خواهند داشت.

 وی یکی از ضعف های مشهود را ماندگاری مسافر عنوان کرد،و افزود: در سال 94، 304 هزار نفر در استان اقامت داشتند و این رقم در سال 95 به 524 هزار نفر رسید که رقم قابل ملاحظه ای نیست و امروز استانهایی مثل اردبیل وآذربایجان شرقی وغربی وهمدان و کردستان بخشی از ظرفیت های گردشگری شیراز و مشهد را گرفته اند وجای استان گلستان پا گذاشته اند و ما به رده سوم افت کرده ایم، که باید تلاش شود تا به رده بالاتر برسیم.

 وی درادامه ایجاد ظرفیت های گردشگری خانواده پسند ازجمله تله کابین، شهربازی و موجهای آبی را جذاب برای گردشکران عنوان کرد و افزود: شهرداری وشورای شهر نیز به این موضوعات توجه دارد و شایسته است این کمبودها جبران شوند تا درماندگاری مسافر موثر واقع شوند.

 وی با اشاره به اینکه تسهیلات دربخش گردشگری مطلوب و با یارانه 6 الی 8 درصدی است، از برنامه جدی درمحورهای گردشگری استان یادکرد و گفت: پروژه های خوبی دراستان درحال اجراست وبناست درمحورهای توسکستان وهزارپیچ ومحورهای جاذب گردشگر ، مراکز خدماتی و سرویس بهداشتی و کمپ وسکو ایجاد کنیم و باهمت بیشتری به این موضوعات بپردازیم.

 کریمی گردشگری را دغدغه همه دستگاه ها عنوان کرد و افزود: می توان از طریق ان اشتغال ایجاد کرد و همچنین از اصلی ترین محورهایی که اقتصاد مقاومتی را محقق می کند، گردشگری و صنایع دستی است.

 کریمی درپایان از مدیر میراث فرهنگی شهرستان گرگان، و همکاری ومساعدت کلیه دستگاه ها تشکر نموده و اظهار امیدواری کرد: بتوانیم با اجرایی شدن برنامه های مطلوب درحوزه گردشگری به آرزوهای مردم جامه عمل بپوشانیم.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .