عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » سكونت بيش از 30 درصد جمعيت گلستان در بافت هاي فرسوده


سكونت بيش از 30 درصد جمعيت گلستان در بافت هاي فرسوده

سكونت بيش از 30 درصد جمعيت گلستان در بافت هاي فرسوده

 دبير ستاد احياي بافت هاي فرسوده گلستان از سكونت 4/30 درصد جمعيت شهري استان در محله ها و محدوده هاي هدف بازآفريني شهري خبر داد و گفت: قريب به 280 هزار نفر از جمعيت شهري استان در اين محدوده ها ساكن هستند كه بيشترين درصد آنها در شهرهاي گرگان و گنبدكاووس سكونت دارند.

به گزارش اداره روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان، مهندس "ابراهيم مبارك قدم" در نشست مقدماتي كارگروه پيش بيني و پيشگيري از گسترش بافت ناكارآمد در استان كه در محل دفتر معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري كل استان برگزار شد، افزود: عدم توجه به مسايل و مشكلات موجود در اين محدوده ها و اعمال سياست هاي پاكسازي و يا حمايتي در سال هاي گذشته، نتايج خوبي در بر نداشته و موجب استقرار نامتعادل جمعيت در مراكز شهري و شكل گيري عرصه هاي نابسامان در اشكال مختلف شده است.

وي با اشاره به اينكه گسترش ميزان جمعيت شهري ساكن در محدوده هاي هدف بازآفريني، واقعيتي انكار ناپذير است، افزود: مديريت شهري و دستگاههاي اجرايي متولي با پذيرش اين موضوع مي توانند سياست هاي كنترلي و راهبردي در جهت پيشگيري از اين معضل اتخاذ كنند.

مديركل راه و شهرسازي گلستان با اشاره به اينكه در مشروح قوانين و مقررات و در فرمايشات مقام معظم رهبري نيز، موضوع جلوگيري از گسترش حاشيه نشيني در شهرها و ساماندهي بافت هاي حاشيه اي و نامناسب موجود و پيشگيري و كنترل نابهنجاري هاي عمومي ناشي از آن تاكيد شده است، افزود: اين سكونتگاهها ضمن آنكه سيماي آشفته و بي نظم در بخش هاي خاصي از شهرها بوجود مي آورند، لطمات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي گسترده اي را بر كل مجموعه شهر تحميل مي كنند.

مبارك قدم ادامه داد: عدم توجه به اين مناطق موجب افزايش نفوذ آن در سطح وسيع تري از شهر مي شود و براي كاهش سرعت اين روند و چگونگي نحوه رسيدگي به مسايل اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي، بايد سياست هاي كنترلي و لازم را، اعمال و به آنها توجه كرد.

 وي، وجه مشترك اين مناطق را، نداشتن اسناد رسمي و برنامه هاي شهرسازي بيان كرد و گفت: به دليل شكل گيري اين مناطق در خارج از محدوده هاي قانوني، ساخت و سازهاي آنها غيررسمي است و با مصالح غير استاندارد، بي دوام و كم دوام و بدون رعايت مقررات ملي ساختمان و نظارت ساخته شده اند.

مبارك قدم، اغلب ساكنين اين مناطق را، مهاجرين از شهرهاي كوچك به بزرگ و از روستاها به شهرهاي بزرگ بيان كرد و گفت: تصويب و شكل گيري كارگروه پيش بيني و پيشگيري، يكي از اقدامات موثر جهت پيشگيري از رشد اين آسيب اجتماعي و توسعه و گسترش روند مهاجرت به اين مناطق خواهد بود.

وي يادآورشد: اين كارگروه از كارگروه هاي ذيل ستاد بازآفريني شهري پايدار است كه متشكل از 17 دستگاه اجرايي است كه هدف آن جلوگيري از هدر رفت منابع و اغتشاش در ناحيه شهري بوده و موجب وفاق و همگرايي دستگاههاي متولي مي شود.

معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري كل گلستان هم گفت: حضور مستمر، مداوم و نظارت در اين گونه بافت ها توسط مديران و تصميم گيران، زمينه اي براي تصميم گيري و اقدامات خوب در اين مناطق خواهد بود.

"حسين شعباني"، حاشيه نشيني را يكي از آسيب هاي اجتماعي مهم و از دغدغه هاي مهم مقام معظم رهبري بيان كرد و گفت: ما هم بايد به همين اندازه نسبت به اين معضل دغدغه داشته باشيم.

وي، كنترل و برنامه ريزي براي رفع اينگونه معضلات را، كارآمدي دولت دانست و گفت: با ساماندهي حاشيه نشيني از طريق فعال سازي اين كارگروه، امكاناتي در اين مناطق براي بهره مندي ساكنين آن فراهم مي شود و از رشد آن جلوگيري مي كند.

 سكونت بيش از 30 درصد جمعيت گلستان در بافت هاي فرسوده

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .