عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » بازدید وزیر کشور از طرح های تحول زای اقتصاد مقاومتی در حوزه فعالیتهای شیلات گلستان


بازدید وزیر کشور از طرح های تحول زای اقتصاد مقاومتی در حوزه فعالیتهای شیلات گلستان

بازدید وزیر کشور از طرح های تحول زای اقتصاد مقاومتی در حوزه فعالیتهای شیلات گلستان

وزیر کشور به همراه استاندار گلستان و تنی چند از مسئولین کشوری و استانی به مناسبت هفته دولت از طرح های شاخص تحول زای اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی در حوزه فعالیتهای شیلات استان بازدید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل شیلات گلستان، دکتر رحمانی فضلی با بیان اینکه مجتمع پرورش میگو گمیشان طرح بزرگ اقتصادی است بیان داشت: این طرح از نظر اقتصادی بسیار توجیه پذیر است و باید تمام مراحل زنجیره تولید شامل تولید بچه میگو، پرورش، صید و بسته بندی در استان انجام شود تا اشتغال موجود افزایش یابد.

وی افزود: دولت برای ایجاد زیرساخت های این مجتمع شامل جاده، آب و برق حمایت های لازم را انجام می دهد.

همچنین در حاشیه این بازدید مدیر کل شیلات گلستان نیز با اشاره به طرح های شاخص تحول زای اقتصادی شیلات گلستان در راستای اقتصاد مقاومتی، گفت: شیلات استان همسو با سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی در کشور به منظور تامین امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی پروژه هایی همچون پرورش میگوی گمیشان، پرورش ماهیان خاویاری، پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهی با استفاده دو منظوره از آب چاههای کشاورزی را معرفی نموده است.

مهندس قدس علوی در خصوص آغاز به کار فاز دوم مجتمع پرورش میگو گمیشان بیان کرد: فاز دوم این مجتمع 6 هزار هکتار است که در مجموع دو فاز 1 و 2 ، 10 هزار هکتار خواهد بود که طی برنامه ای تا افق 1404 با بهره برداری از این 10 هزار هکتار تولیدی بالغ بر سالانه 17 هزار تن میگو خواهیم داشت که 80 درصد این تولید به بازارهای هدف بین المللی صادر خواهد شد و با این میزان تولید و صادرات، مجتمع پرورش میگو گمیشان سالانه بالغ بر 100 میلیون دلار ارز آوری خواهد داشت.

وی گفت: در سالجاری که ششمین سال فعالیت مجتمع پرورش میگو گمیشان است بالغ بر 8500 نفر اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد. همچنین در سطح مفیدی حدود 400 هکتار در حال بهره برداری می باشد که نسبت به سال گذشته 50 درصد سطح بهره برداری افزایش یافته که پیش بینی می شود حدود 1300 تن میگو تولید شود که نسبت به سال گذشته 80 درصد افزایش تولید میگو در برخواهد داشت. ضمنا به میزان 80 درصد از این تولید به بازارهای جهانی (کشورهای حاشیه خلیج فارس، چین، ویتنام و ...) صادر خواهد شد که در همین راستا بالغ بر 6 میلیون دلار ارز عاید کشور و استان خواهد شد.

وی در خصوص طرح اقتصادی پرورش ماهیان خاویاری تصریح کرد: با توجه به کاهش ذخایر دریای خزر و به منظور حفظ برند استان در بخش پرورش ماهیان خاویاری مسئولین شیلاتی استان را بر آن داشت تا با استفاده از اراضی ساحلی مستعد در حوزه استان در زمینه پرورش ماهیان خاویاری اقدام نمایند. برا این اساس شیلات استان ضمن صدور مجوزهای انفرادی و در راستای مطالعات ارزیابی شناخت در خصوص شناسایی اراضی مستعد حدود 400 هکتار در شمال رودخانه گرگانرود، فاز اول آن به مساحت 220 هکتار به ظرفیت 800 تن گوشت و 400 تن خاویار را شناسایی کرد که در سال 94 با اختصاص اعتبار تملک دارایی سرمایه ای استانی موضوع مطالعات اجرایی پروژه مذکور شروع و در حال انجام می باشد که در صورت تحقق مجتمع مذکور در دنیا بی نظیر خواهد بود.

مهندس سید جواد قدس علوی با تاکید بر طرح پرورش ماهی در قفس بیان داشت: طرح ملی پرورش ماهی در قفس که مصوب ستاد فرماندهی قرارگاه اقتصاد مقاومتی کشور بوده به استان ابلاغ شده است و مقرر گردیده براساس برنامه افق 1404 به میزان تولید استان به 8000 تن برسد. که برای اولین بار در روزهای آینده طرح پرورش در قفس در پهنه دریای خزر در استان گلستان افتتاح خواهد شد.

مدیر کل شیلات گلستان پرورش ماهی با استفاده دو منظوره از آب چاههای کشاورزی در استان را نیز یکی از طرح های تحول زای اقصاد مقاومتی دانست واظهار کرد: وجود حدود 18000 حلقه چاه های کشاورزی موجب گردید که یکی از سیاستهای اداره کل شیلات استان استفاده بهینه از این منابع در قالب پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی باشد لذا در همین راستا در طی سالهای اخیر این اداره کل سعی بر این داشته با فرهنگ سازی و ترویج استفاده دو منظوره از آب چاههای کشاورزی با کمک و یاری کشاورزان استان مبادرت به پرورش ماهی در استخرهای احداثی در مجاورت چاههای کشاورزی نماید.

مهندس سید جواد قدس علوی در پایان یادآور شد: در اجرای این پروژه ها اهدافی شامل بهره گیری بهینه از آب شور دریای خزر، احیا و حفظ گونه های ارزشمند دریای خزر و کاهش فشار صید، ایجاد اشتغال مولد، توسعه صادرات غیر نفتی و ارز آوری و رونق اقتصاد ساحل نشینان و مردم منطقه را دنبال می نماییم که امیدواریم با اجرای این پروژه ها به هدف گذاریهای مورد انتظار دست یابیم و بتوانیم گام موثری در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی کشور برداریم.

گفتنی است در این بازدید کلنگ زنی کانالهای اصلی لاین 2 فاز اول 4 هزار هکتاری مجتمع پرورش میگوی گمیشان شامل 2 کانال به طول 1600 متر شامل کانال های آبرسان و زهکشی با اعتبار 4 میلیارد و 200 میلیون تومان با حضور وزیر کشور، استاندار گلستان، مدیر کل شیلات گلستان و تنی چند از مسئولین کشوری و استانی انجام شد.


تأیید کننده خبر : کیانی پور
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : شیلات 1
  • بازدید : 818
  • کد خبر : 24634