عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » گلستان دربرنامه های توانبخشی مبتی برجامه واجتماع محور جز ۵استان برتر کشوراست

مدیرکل دفترتوانمندسازی بهزیستی کشور:

گلستان دربرنامه های توانبخشی مبتی برجامه واجتماع محور جز ۵استان برتر کشوراست

گلستان دربرنامه های توانبخشی مبتی برجامه واجتماع محور جز ۵استان برتر کشوراست

 مدیرکل دفترتوانمندسازی سازمان بهزیستی کشور صبح امروز در نشست مطبوعاتی که باحضورمدیرکل بهزیستی استان در گرگان برگزارشد به معرفی برنامه ها و طرح های دفترتوانمندسازی معلولین پرداخت.

دراین نشست که درحاشیه همایش کشوری "شبکه سازی انجمن های غیردولتی CBR"درگرگان برگزارشد،کیوان توانگران گفت: برنامه هایی که ما دردفترتوانمندسازی حوزه توانبخشی داریم درراستای توانمندسازی اقتدارگرایی گروههای هدف،معلولین وسالمندان میباشد فعالیتهایی که در2سال اخیر مورد توجه بیشترقرارگرفته است ،طرح های توانمندسازی معلولین است مثل برنامه های توانمندسازی نابینایان،سالمندان،ناشنوایان و...است

وی همچنین افزود:ازدیگر برنامه های توانمندسازی این حوزه فعالیت‌های رفاهی گروههای هدف است،که جنبه اقتصادی دارند مثل کمک هزینه های مددجویان،حق پرستاری به افرادضایعه نخاعی که همگی از مصادیق توانمندسازی است.
ایشان از جمله برنامه های این حوزه که درسال اخیر توجه بیشتری نسبت به آن شده است، مبحث دسترسی و مناسب سازی معلولین و سالمندان عنوان نمود. مدیرکل دفترتوانمندسازی سازمان بهزیستی کشور گفت: هم‌اکنون چهار هزار تسهیلگر در کشور فعالیت می‌کنند.

کیوان دواتگران اظهار کرد: در طول ۲۵ سال گذشته بزرگ‌ترین شبکه رسمی ارائه کننده خدمات به مردم شبکه سلامت بود و بعد از آن به جرات می‌توان گفت شبکه توان‌بخشی بزرگ‌ترین شبکه فعال در کشور است.

وی با بیان این  که در برنامه ریزی ها مهم است که کارها توسط شبکه مردم نهاد یا تسهیلگران انجام شود، افزود: زحمت اصلی این کار بر دوش تسهیلگران محلی است که همه تحصیل کرده هم هستند.

دواتگران با اشاره به همایش تسهیلگران کشور در استان گلستان گفت: در این همایش تسهیلگران کشور را جمع کردیم تا از تجارب آن‌ها استفاده کرده و ببینیم تا چه قدر می‌توانیم مباحث آموزشی را تغییر دهیم. در این برنامه اساسنامه را به صورت پیش نویس آماده و که شاخص‌های نظارتی بر تسهیلگران و CBR را ارزیابی کنیم.

به گفته وی، هم اکنون چهار هزار تسهیلگر در کشور فعالیت می‌کنند و برنامه CBR را به جلو می‌برند.

دواتگران افزود: برنامه‌های مختلفی در حوزه دفتر توانبخشی داریم. دو دفتر مراکز و دفتر معلولین هم باید کارهای مربوط به توانبخشی و هم کارهای مربوط به معلولان را انجام دهند.

وی اظهار کرد: در دو سال گذشته طرح‌های توانمندسازی معلولان به طور اختصاصی را دست اقدام داشتیم و امیدواریم به زودی بسته آموزشی توانمندسازی بیماران روانی و ذهنی را هم فراهم کنیم.

دواتگران با اشاره به استقرار طرح‌های توانمندسازی تخصصی گفت: برنامه‌های رفاهی معلولان هم جزو توانمندسازی به شمار می‌آید. پرداخت حق پرستاری به افراد ضایعه نخاعی، برنامه‌های اختصاصی و مبحث دسترسی و مناسب سازی از دیگر برنامه‌ها مهم ما است.

وی افزود: در این برنامه‌ها دو رکن مهم وجود دارد که شامل همه اقدامات سبب استقلال زندگی افراد می‌شود و هر چیزی که زمینه دسترسی افراد معلول به منابع و امکانات را فراهم کند را شامل می‌شود.

دواتگران گفت: توانبخشی مبتنی بر جامعه یا CBR شامل رویکردهایی است که خارج از موسسه این امکان را می‌دهد که فرد معلول در جامعه حضور داشته باشد و با قوت کارهای خود را در جامعه دنبال کند.

به گفته وی، بودجه بر اساس سیاست‌های سازمان و اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده و به دنبال برنامه‌هایی هستیم که برنامه‌های لازم و ضروری خود را انجام دهیم.

دواتگران گفت: مشکل ما تنها بودجه و کمبود اعتبارات نیست. مشکل اصلی این است که  CBR را با چهار میلیارد تومان تحویل گرفتیم و امروز به ۴۵ میلیارد تومان بودجه رسیدیم اما به اهداف خود به‌اندازه رشد بودجه نرسیدیم.

وی تأکید کرد: یکی از مشکلات اصلی ما امرار معاش و معیشت افراد معلول است. آنچه باید فرهنگ سازی شود این است که مبلغ پرداختی کمک هزینه است نه مقرری برای تأمین معیشت. در مابقی مؤلفه‌ها نیز نیازمند همیاری هستیم و استفاده از دیگر ارگان‌ها هم هدف CBRاست.

دواتگران گفت: CBR اعتقاد دارد بهزیستی تسهیلگر مشارکت تمامی ذینفعان در جامعه و بهترین الگوی توانبخشی مبتنی بر جامعه است. با افزایش تعداد مراکز مراقبتی نمی‌توان صحبت از توسعه یافتگی کرد.

وی افزود: بودجه ما نسبت به چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته و امیدواریم بودجه را هدفمند و با تغییر نگرش در جامعه هزینه کنیم.

دواتگران تصریح کرد: توفیق ما این بود که در CBR به ۳۰ درصد جامعه شهری و روستایی رسیدگی کردیم و به محض اینکه این بخش به پایان برسد وارد شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر و شهرهای بزرگ می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: بهترین تسهیلگری در بخش اشتغال را CBR انجام می‌دهد و استفاده از تکنیک‌های ساده تسهیلگری مانند استاد شاگردی در روستاها توانسته‌اند شغل ایجاد کنند. به طور مثال در سال گذشته با همین روش ۵ تا ۶ هزار شغل ایجاد کردیم.

دواتگران اظهار کرد: هم اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر معلول در سامانه اطلاعاتی سازمان بهزیستی کشور ثبت‌شده‌اند، بالاترین نرخ را معلولیت‌های جسمی حرکتی با ۴۲ درصد و پس از گروه‌های ذهنی و شناختی با ۳۶ درصد به خود اختصاص داده‌اند.

وی تأکید کرد: رسانه باید فرهنگ‌سازی کند و سازمان‌های دولتی و غیردولتی را بسیج کند تا حقوق رسمی بخشی از جامعه یا معلولان را به رسمیت بشناسد.

دواتگران گفت: توانمندسازی برای همه افراد جامعه است و معلول و غیر معلول ندارد.

وی افزود: استان گلستان جزو استان‌های اولویت‌دار و پیشرو در حوزه توانبخشی است و پایلوت برنامه مناسب سازی محیط زندگی برای افراد معلول هم هست.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل بهزیستی استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : ابطحی
  • بازدید : 522
  • کد خبر : 25084