عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » لغزش و رانش زمين حدود 35 درصد از جاده هاي كوهستاني استان را تهديد مي كند

مديركل راه و شهرسازي گلستان:

لغزش و رانش زمين حدود 35 درصد از جاده هاي كوهستاني استان را تهديد مي كند

لغزش و رانش زمين حدود 35 درصد از جاده هاي كوهستاني استان را تهديد مي كند

مديركل راه و شهرسازي استان گلستان گفت: حدود 35 درصد از جاده هاي واقع شده در جنوب استان كه در كوهپايه و ارتفاعات البرز واقع شده اند، مستعد لغزش و رانش زمين هستند.

به گزارش روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان، مهندس "علي بخش رستمي" در پنجمين نشست كارگروه تخصصي مخاطرات زلزله، لغزش لايه هاي زمين، ابنيه و ساختمان و شهرسازي به مناسبت هفته ايمني در برابر زلزله و بلاياي طبيعي در سالن اجتماعات راه و شهرسازي گلستان افزود: اين پديده هاي طبيعي، هم اينك جاده هاي استان را در معرض خطر قرار داده كه اگر مطالعات و اقدامات كارشناسي بيشتر نظير احداث ابنيه هاي پايدار و هدايت آبهاي سطحي در آن مناطق صورت نگيرد، جاده هاي استان را تخريب و نگهداري آنها را مشكل ساز مي كند.

وي اضافه كرد: اگرچه مجموعه اين اقدامات نيازمند صرف هزينه است اما شرايط خاص جغرافيايي مناطق جنوبي استان به گونه اي است كه بايد مورد توجه ويژه مسوولان و كارشناسان امر قرار گيرد تا از بروز خسارات ناشي از مخاطرات رانش و لغزش زمين، پيشگيري به عمل آيد.

رئيس كارگروه تخصصي مخاطرات زلزله، لغزش لايه هاي زمين، ابنيه و ساختمان و شهرسازي گلستان با بيان اينكه شناسايي و پيشگيري وقوع حوادث، كم هزينه تر و آسان تر از وقوع و علاج بخشي آنهاست، گفت: تهيه مطالعات آمايش استان براي شناسايي و ارائه اقدامات پيشگيرانه و ايمني در برابر آنها ضروري است و همچنين، تكليف دستگاه هاي متولي همچون راه و شهرسازي را، براي اجراي اين اقدامات مشخص مي كند.

رستمي خاطرنشان كرد: در حال حاضر مطالعات آمايشي در اين زمينه در دست نيست اما برنامه ريزي و پيشنهادات كارشناسي اين كارگروه مي تواند راهگشاي موثر در سياستگذاري هاي مجموعه هاي بالادستي استان باشد.

به گفته وي، مطالعات و خروجي هاي كارشناسي كارگروه همچنين در تامين منابع مالي و دستيابي به اهداف سازماني و انجام اقدامات پيشگيرانه موثر واقع مي شود و سندي كارشناسي براي دستگاه هايي همچون راه و شهرسازي خواهد بود.

مديركل راه و شهرسازي گلستان با بيان اينكه به دليل كمبود منابع مالي دولت و همچنين نيمه كاره بودن بسياري از پروژه هاي عمراني اولويت دار، برخي از طرح هاي مطالعاتي در حاشيه قرار مي گيرد، افزود: تامين منابع مالي طرح ريز پهنه بندي مخاطرات لرزه اي شهر گرگان نيازمند تائيد، تصويب و ابلاغ شوراهاي بالادستي نظير شوراي هماهنگي مديريت بحران و برنامه ريزي است و پس از طي اين مراحل قانوني در روند تامين منابع جاي خواهد گرفت.

رستمي افزود: تمام تلاش بر اين معطوف خواهد شد كه به سهم خود، تصميمات دلسوزانه كارگروه را به دليل مخاطراتي كه استان و شهر گرگان را تهديد مي كند، به آنجايي برسانيم كه در تصميم گيريهاي مراجع ارشد استان مورد توجه قرار گيرد.

در اين جلسه مقرر شد نتيجه مطالعات و بررسي هاي كارشناسانه بعمل آمده توسط دستگاه متولي در روستاي نرگس چال پس از بررسي، جهت اخذ تصميمات بعدي به مديريت بحران استان ارسال شود.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .