عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » 30 درصد جمعيت گلستان در سكونتگاههاي غيررسمي سكونت دارند

مديرکل راه‌ وشهرسازی گلستان:

30 درصد جمعيت گلستان در سكونتگاههاي غيررسمي سكونت دارند

30 درصد جمعيت گلستان در سكونتگاههاي غيررسمي سكونت دارند

 مديركل راه و شهرسازي گلستان با اشاره به مساحت بيش از دو هزار هكتار بافت تاريخي، بافت فرسوده و سكونتگاه غيررسمي در استان، گفت: 30 درصد معادل 280 هزار نفر از جمعيت يك ميليون و 900 هزار نفري استان در اين مناطق سكونت دارند.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، مهندس"ابراهيم مبارك قدم" در جلسه ستاد استاني بازآفريني شهري با حضور معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري ايران در سالن اجتماعات استانداري گلستان، گفت: اين رقم در حدود 1/14 درصد از مساحت شهرهاي استان را در برگرفته است.

وي، جلوگيري از رشد حاشيه نشيني و ساماندهي مناطق موجود را از موضوعات مورد تاكيد مقام معظم رهبري در برنامه پنجم توسعه بيان كرد و گفت: بيشترين مناطق حاشيه نشين استان در شهرهاي گنبد و گرگان به مساحت 405 هكتار و در 8 منطقه وجود دارد.

مبارك قدم افزود: براساس مطالعات صورت گرفته در برخي شهرهاي استان گونه بندي بافت هاي ناكارآمد مشخص شده و در برخي شهرها به دليل تفاوت در محلات آنها و به اتمام نرسيدن مطالعات، گونه بندي مناطق مشخص نشده است.

دبير ستاد احياي بافت هاي فرسوده گلستان خاطرنشان كرد: پايين بودن درآمد ساكنان از ميانگين شهري، كم دوام و بي دوام بودن واحدهاي مسكوني، پايين بودن سرانه خدمات شهري و بيكاري از جمله وجوه مشترك در اين مناطق محسوب مي شوند.

مبارك قدم با اشاره به اينكه براي انجام اقدامات بهسازي در اين مناطق، ارزيابي آنها از ابعاد مختلف لازم است، افزود: مطالعات بهسازي در برخي از شهرهاي استان از جمله گرگان، گنبد و آزادشهر به اتمام رسيده و در شهرهاي كردكوي، بندرتركمن و آق قلا در دست تهيه است.

وي، پيشگيري و درمان را از موضوعات مورد توجه و مهم در ستاد بازآفريني شهري استان بيان كرد و گفت: به همين منظور در چشم انداز ديده شده در ستاد، بايد شرايط اقتصادي اين مناطق بهبود يابد و خدمات و زيرساخت هاي شهري آنها با ميانگين شهري برابري كند.

مبارك قدم به اقدامات انجام شده در ستاد بازآفريني استان پرداخت و گفت: انعقاد تفاهم نامه چهارجانبه احياي گذرهاي تاريخي گرگان با استانداري،شهرداري گرگان و ميراث فرهنگي با هدف حفاظت از ارزش هاي كالبدي و غيركالبدي و ارتقاي كيفيت آنها از جمله اين اقدامات است كه براي مرمت و بهسازي آنها 13 قراداد با 6/1 ميليارد تومان اعتبار منعقد شده است.

وي، برگزاري كارگاه بازآفريني شهري به منظور لزوم توجه به اهداف بازآفريني جهان و شهر رشت و برگزاري جلسات شهرستاني در ذيل ستاد بازآفريني استان از ديگر اقدامات مي باشد.

همچنين تشكيل كارگروه هاي اقتصادي و مشاركت، كارگروه ارتقاي اجتماعي و سلامت و كارگروه پيشگيري از بافت هاي ناكارآمد با همكاري دستگاههاي اجرايي دخيل از كارگروه هاي تشكيل شده ذيل ستاد بازآفريني استان است كه به بررسي وضعيت سكونتگاههاي غير رسمي به لحاظ اجتماعي و كاربري آنها مي پردازد.

در جلسه ستاد استاني بازآفريني شهري، موضوعات مهم و مورد توجه در سه محدوده بافت هاي تاريخي، بافت هاي فرسوده و سكونتگاههاي غيررسمي از جمله اعطاي تسهيلات بانكي ارزان قيمت، عملكرد شهرداران، به روز رساني مطالعات مناطق و تداوم اقدامات بازآفريني مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت.

استاندار گلستان و مديران، شهرداران و كارشناسان دستگاهها و نهادهاي مردم نهاد عضو اين ستاد نيز از ديگر مهمانان اين جلسه بودند.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .