عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » 70 هزار هکتار بافت واجد ارزش تاریخی در کشور وجود دارد

معاون وزير راه و شهرسازي:

70 هزار هکتار بافت واجد ارزش تاریخی در کشور وجود دارد

70 هزار هکتار بافت واجد ارزش تاریخی در کشور وجود دارد

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی گفت: 70 هزار هکتار بافت واجد ارزش تاریخی در کشور وجود دارد كه تداوم حفاظت از آنها نیازمند جریان اجتماعی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، دکتر"پیروز حناچی" در حاشیه نخستین گردهمایی مدیران شهرسازی و معماری ادارات کل راه و شهرسازی سراسر کشور در گرگان در مصاحبه با خبرنگاران افزود: شیوه مدیریت و نحوه نگاه به اين بافت ها باعث شده كه مشکلات اجتماعی در بعضی از آنها ریشه دوانده كه راه نجات و حفاظت آنها جز مشارکت مردم و استفاده از كارشناسان متخصص نيست.

وي با اشاره به اينكه باید نگاه به اين بافت ها را تغییر داد، گفت: بافت هاي تاريخي عقبه شهرهای ما هستند و باید به آنها نگاه ويژه داشته باشيم تا بتوانيم با توجه به گذشته، امروز و آینده را بسازیم.

معاون وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: ما نيز برای برگشت سرزندگی به بافت ها توصيه مي كنيم چرا كه از فرسودگی کالبدی بافت هاي تاريخي رنج می بریم و براي برگشت اين ميراث گرانبها باید به مدیران شهرسازي كمك کنیم.

به گفته وي، مسووليت ستادي ما ايجاب مي كند كه از فرصتي كه براي توجه به ویژگی های منطقه ای از طريق برگزاري نشست ها و گردهمايي ها فراهم شده، استفاده كنيم.

وي افزود: به همين منظور، گرگان به دليل دارابودن عقبه تاریخی و بناهای فرهنگی بعنوان محلي برای پرداختن به موضوعات معاصر شهرسازی انتخاب شد.

حناچي اظهارداشت: بافت تاریخی گرگان خصیصه های ویژه ای دارد و هنوز دلبستگی مردم به بافت هاي آن از بین نرفته و بزرگان شهر به آن توجه دارند و اين سرمایه بزرگی است .

وي با بيان اينكه براي آفرینش و کیفیت در شهرها باید توجه و تلاش شود، گفت: نگاه به تجربیات گذشته، شناسایی درست آسیب های شهری و عدم تکرار اشتباهات قبلی بايد در قانون برنامه ششم توسعه تدوين شود.

معاون وزير راه و شهرسازی در پاسخ به اين سوال كه چرا برخی برنامه‎ریزان معماری را در بنا می‎بینند، گفت: این نگاه مربوط به سال 1931 است و بعد از آن تحولات بسیار زیادی در دنیا اتفاق افتاد، زمانی بناهای واجد ارزش را به شکل منفرد نگاه می‎کردند ولی خیلی زود دنیا به این نتیجه رسید که بناهای واجد ارزش به تنهایی دارای ارزش نیستند و آثار مجاورشان بسیار مهم و بااهمیت شناخته می‎شوند.

وی با اشاره به اینکه منظر شهر تاریخی مورد توجه است، ادامه داد: امروزه این عرصه بسیار گسترده‎تر از بافت‎های تاریخی شده و منظر یک شهر را در بر گرفته است که ما تا رسیدن به این موضوع فاصله زیادی داریم ولی این فرصت را در اختیار داریم که از تجربیات دیگران بهترین استفاده را ببریم.

مديريت خردمندانه فضای سرزمين از وظايف ماست

دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران اظهارداشت: توجه به نظام مدیریت شهری در قانون برنامه ششم توسعه فرصتی است تا بتوانيم از تجربیات قوانين برنامه سوم و چهارم توسعه با توجه به سند چشم انداز استفاده كنيم.

حناچي اضافه كرد: آنچه در دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دنبال می شود، مدیریت خردمندانه فضای سرزمین است که همین یک جمله برای کل ماموریت های ما کافی می باشد.

به گفته وي، ساخت و سازهای بی رویه در سه استان شمالي گیلان، مازندران و گلستان به دلیل دارا بودن منابع غني خدادادی و اقلیمی در ايران و جهان، جدی تر از گذشته دنبال خواهد شود .

معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در حال حاضر در محدوده و حریم شهرهای ايران مشکلاتی داریم که حاد نیست و قابل کنترل است اما در روستاها بویژه در روستاهایی که گردشگری هستند، این مشکلات بیشتر دیده می شود که در قوانین برنامه ششم توسعه بدنبال حل آنها خواهیم بود.

افزايش هزينه تخلفات از راهكارهاي جلوگيري از مشكلات توسعه ناهمگون شهري است

حناچی، افزایش هزینه تخلفات را، یکی از راهکارهای جلوگیری از این مشکلات بیان کرد و گفت: در شرایطی هستیم که روستاها و شهرهای ما در حال شبیه شدن به هم هستند و لازم است که آسیب شناسی آنها مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: تناسب فرهنگ و معماري در دوره اي در كشور رعايت مي شد اما هم اكنون دچار عارضه اي شده ايم كه بخشی از این عارضه ها به قوانین ثبتی و بخشی به تفکیک زمین و همچنين مسايل ديگر بر می گردد كه لازم است با توجه به تنوع غنی و جغرافیایی ايران، در فرهنگ و معماری آن تغيير داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بدون اشاره به آماري، حجم تخلفات در بافت هاي تاريخي را در مناطق شهری و روستایی گسترده و نوع آنها را متفاوت دانست و گفت: رسیدگی پرونده ها در روستاها بیشتر از شهرهاست.

حناچي افزود: نظم و انضباط برای توجه به حقوق شهروندان، اصلی ترین کار در شهرهای کشور است که رسیدن به اين هدف، نسبی است و نيازمند تلاش همه اجزای حکومت مي باشد.

وي با بيان اينكه نداشتن تراز مالی صحيح در محدوه قانونی و تقاضا برای افزایش تراکم در شهرها، تبعاتي را ايجاد كرده، گفت: در پي بررسي ضوابط شهري و ارائه خدمات متناسب با شرايط اقليمي هر منطقه هستيم و از هر اقدامي كه این برنامه ها را بهم بریزد، ممانعت می شود.

نخستین گردهمایی مدیران شهرسازی و معماری ادارات کل راه و شهرسازی سراسر کشور و سمينار ملي "سيماي مطلوب شهري، هويت ديروز، نياز امروز، حقوق فرداي شهروندان" طي دو روز در گرگان مركز استان گلستان برگزار شد.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره كل راه و شهرسازي استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .