عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » تدوین و تصویب پیش نویس استاندارد ملی سه رشته صنایع دستی استان گلستان

معاون صنایع دستی استان خبرداد:

تدوین و تصویب پیش نویس استاندارد ملی سه رشته صنایع دستی استان گلستان

تدوین و تصویب پیش نویس استاندارد ملی سه رشته صنایع دستی استان گلستان

 سارا اخوت معاونت صنایع دستی استان از پیش نویس استاندارد ملی سه رشته صنایع دستی استان گلستان در سال 1395 خبر داد.

 به گزارش روابط عمومی وامور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان سارا اخوت با اعلام این خبر افزود: استاندارد سه رشته از رشته های صنایع دستی استان گلستان با عناوین "جاجیمچه، نواربافی کتول و آلاچیق ترکمن" با همکاری اداره کل استاندارد در سال 1395 تدوین وتصویب شد.

 وی افزود:سه رشته صنایع دستی (جاجیمچه، نواربافی کتول و آلاچیق ترکمن) در کمیسیون ملی سازمان استاندارد مطرح و توسط اعضای کمیته که شامل نماینده کارشناسان و محققان سازمان استاندارد ، نماینده مدیرکل دفتر تدوین استاندارد و نماینده سازمان میراث فرهنگی می باشد مورد بررسی قرار گرفت و توسط کمیته استان که به دبیری آقای امانبایی و ریاست خانم مامی کارشناس اداره کل میراث فرهنگی تشکیل شد به تصویب نهایی رسید.

 سارا اخوت در ادامه سه رشته فوق را اینگونه تشریح کرد: آلاچیق چادر تركمني داراي اسكلتي چوبي به شكل دايره اي ، با پوششي از نمدوحصير بوده است که قوم ترکمن از دوران بیابانگردی تا به امروز از چادر تركمني ( آلاچيق ) استفاده مي كنند.

 نواربافی به عنوان یکی از هنرهای سنتی قوم کتول و از رشته‌های اصیل و بومی استان گلستان می باشد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این رشته با استفاده از الیاف ابریشم و نخ زری یا سیم طلا و نقره و قدرت خلاقیت و با استفاده از ابزاری ساده بر روی دار بافته می شود که با بهره‌گیری از نقوشی چون دو گلی، اریب، ولولک، کل قندی و ماه تولید می‌ شود و طرفداران زیادی هم در کشور دارد.

 جاجيمچه يا « جاجَم » دستبافي ضخيم و بدون پرز از جنس پشم و پنبه كه داراي چله كشي بلند بوده و بصورت راه راه و رنگين توسط دار ، شانه و ماسوره جهت مصارفي چون زيرانداز و پادري و ... بافته مي شودو با ابزاری چون دار(دستگاه بافت)بصورت چاله اي يا زميني راه اندازي مي شود و از اجزايي چون نورد ، نورد گردان ، پايه ، گورد ، قرقره ، پدال تشكيل مي شود و ساير ابزار آن نظير ماكو ، ماسوره كوچك و بزرگ ، شانه و چرخ ( چرخجه ) میباشد.

 اخوت در ادامه به هدف از تدوین استاندارد های ملی ایران برای رشته های صنایع دستی اشاره کرد و افزود: اهمیت و ارزش صنایع ­دستی ، کیفیت مواد و مصالح به کار رفته، لزوم برخورداری مواد اولیه محصولات از چهارچوب ه­ای مشخص و مدون به تأیید اساتید فنی و تولید کنندگان صنایع ­دستی و انتخاب معیار و میزانی مناسب جهت سنجش کیفی محصولات تولیدی با توجه به آخرین پیشرفتهای علمی، فنی، صنعتی و نیاز مصرف کنندگان از جمله اهداف تدوین استانداردهای ملی ایران برای رشته های صنایع دستی می­باشد.

 وی کیفیت‌بخشی به محصولات بر اساس استانداردهای لازم را عامل مهمی در افزایش تقاضا برای خرید این محصولات عنوان کرد و یادآور شد: اگر هنرمندان ما محصولات باکیفیت و استاندارد تولید کنند مطمئنا محصولات و تولیدات آنها متقاضیان زیادی در بازارهای داخلی و خارجی پیدا خواهند کرد.

 سارا اخوت استاندارد سازی صنایع­ دستی را امری ضروری دانست و بیان کرد: ارایه نشان استاندارد به تولیدات هنرمندان براساس معیارهایی از پیش تعیین شده صورت می­پذیرد که در گروه استاندارد سازی تشویقی و گواهی کیفیت سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران قرار می­گیرد

 معاون صنایع دستی استان گلستان در پایان به فواید استاندارد سازی محصولات صنایع دستی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: از فواید استاندارد سازی محصولات صنایع دستی می­توان به کسب جایگاه مناسب صنایع ­دستی کشور در رتبه­ بندی جهانی، سهولت در گسترش تجارت بین المللی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر صنایع ­دستی، ارتقای کیفیت تولید ، خدمات و رشد صادرات، کاهش ریسک سرمایه گذاری در بخش تولید و توسعه پایدار، افزایش سرمایه­ گذاری­های خارجی در بخش تولید و خدمات، تأمین سلامتی ، رفاه ، ایمنی و اطمینان مصرف کننده اشاره نمود.

 گفتنی است در کمیته استان مقرر شد پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی توسط اعضاء ، متن استانداردهای مذکور به دفتر تدوین ارایه شده و دفتر تدوین نیز به استاندارد تصویب شده یک شماره ملی مطابق دستورالعمل، اختصاص داده شود.

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .