عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » دیدار اعضای شورای هماهنگی تعاون کار و رفاه اجتماعی گلستان با امام جمعه موقت گرگان

به مناسبت هفته ی کار وکارگر انجام شد:

دیدار اعضای شورای هماهنگی تعاون کار و رفاه اجتماعی گلستان با امام جمعه موقت گرگان

 دیدار اعضای شورای هماهنگی تعاون کار و رفاه اجتماعی گلستان با امام جمعه موقت گرگان
به مناسبت فرا رسیدن هفته ی کارگر دیدار صمیمی مدیران کل دستگاههای اجرایی تابعه شورای هماهنگی تعاون کار و رفاه اجتماعی و مسئولین جامعه کارگری استان گلستان با حجت الاسلام قاسم لیوانی امام جمعه موقت گرگان برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان گلستان این دیدار با حضور مدیران کل دستگاههای آموزش فنی وحرفه ای ، تعاون کار و رفاه اجتماعی ، تامین اجتماعی ، بانک توسعه تعاون ، بانک رفاه و همچنین مسئولین جامعه کارگری استان گلستان در محل دفتر امام جمعه ی گرگان برگزار گردید .
در ابتدا این نشست سعید مازندرانی مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی گلستان ضمن ارائه ی عملکرد دستگاههای شورای هماهنگی در سال 1395 به بیان چشم انداز های سال 1396 این شورا پرداخت .
وی با ارائه گزارشی از وضعیت جامعه کار و تلاش استان تصریح کرد: جمعیت استان یک میلیون و 900 هزار نفر است 243 هزار بیمه شده تامین اجتماعی و کارگری در استان وجود دارد به همین اندازه کارگان استان زیرپوشش بیمه نیستند اما جزو جامعه کارگری محسوب می‎شوند
مازندرانی گفت: جامعه کار و تلاش باوجود همه مشکلات همراهی خوبی با انقلاب اسلامی، دولت کریمه و مسئولان داشتند تنها استانی هستیم که شاهد اعتصاب و تحصن کارگری نبودیم، در عین حال پیگیر مسائل و مشکلات جامعه کارگری هستیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در خصوص توانمندسازی جامعه کارگری ابراز کرد: بیش از 27 هزار نفر از جامعه کارگری از آموزش‎های فنی و حرفه‎ای برخوردار شدند 500 تشکل کارگری و کارفرمایی در استان وجود دارد که حدود 460 تشکل کارگری و مابقی تشکل کارفرمایی هستند.
مازندرانی گفت: 11 دستگاه زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان گلستان با همکاری یکدیگر به مردم خدمات می‎دهیم بخشی از آن مربوط به جامعه کارگری و بخشی مربوط به مردم است، بیش از 40 درصد جمعیت استان جزو جمعیت کارگری است.
در ادامه امام جمعه موقت گرگا ن ضمن عرض خسته نباشید به مدیران پر تلاش شورای هماهنگی گلستان از کارگران به عنوان تلاشگران عرصه اقتصادی یاد کرد و گفت: کسانی که درد کارگری را می‎دانند باید بر مسند مسئولیت قرار بگیرند.
حجت‎الاسلام قاسم لیوانی اظهار کرد: یک اشکال عمده در قوانین است، از میان کارگران تحصیلکرده نه فقط از گرگان باید افرادی به مجلس فرستاده شوند کسانی که درد کارگری را می‎دانند و مشکل قشر آسیب‎پذیر را می‎بینند باید بر مسند قرار بگیرند.
وی با اشاره به اینکه کارگری در مقایسه با 700 یا 2 هزار سال پیش آسان‎تر شده است، تصریح کرد: آن زمان به دلیل سختی کار بسیاری از کارگران جان خود را از دست می‎دادند اما اکنون وسایل و امکانات فراهم است.
امام جمعه موقت شهر گرگان به روایتی از امام محمد باقر (ع) پیرامون اهمیت کار ابراز کرد: تنبلی و بیکاری برای دین و دنیای انسان مضر است، در روایتی از امام علی (ع) نیز داریم ملتی که دست از کار و تلاش بردارد و تنبلی و بیکاری را شعار خود سازد روی سعادت به خود نخواهد دید.
لیوانی با اشاره به نامگذاری سال به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال»  از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: باید برای تحقق تولید و اشتغال تلاش کرد وقتی می‎گوئیم اشتغال؛ اذهان مردم به سمت نیروی دولتی سوق پیدا می‎کند متاسفانه این فرهنگ غلط ریشه در گذشته دارد و این تفکر که اگر شغل دولتی داشته باشید نان شما در روغن است همین‎طور انتقال پیدا کرد، تفکر جامعه این است که اگر مدرک بگیرند باید شغل دولتی داشته باشند در حالیکه شغل دولتی به اندازه بازار تقاضا نیست.
وی بر لزوم ایجاد مشاغل جدید در جامعه تاکید کرد: باید به دنبال مشاغلی بود که علاوه بر تولید بتواند درآمدزایی نیز به دنبال داشته باشد یک اشکال عمده در قوانین است، از میان کارگران تحصیلکرده بایبد افرادی به مجلس فرستاده شوند نه فقط از گرگان بلکه کسانی که درد کارگری را می‎دانند و مشکل قشر آسیب‎پذیر را می‎بینند باید بر مسند قرار بگیرند.
امام جمعه موقت شهر گرگان افزود: مجلس حداقل و حداکثر حقوق کارگر را تصویب کرده است اما کارفرما حداقل آن را برای کارگر محاسبه می‎کند و قانون دست کارفرما را باز گذاشته اما کارگر متضرر می‎شود حتی در پرداخت عیدی کارگران به حداقل‎های آن توجه می‎شود در برخی موارد نیز عیدی کارمندی به کارگران می‎دهند.
لیوانی با بیان اینکه زندگی کارگران تحت فشار است، ابراز کرد: کارگری که دختر و پسر در آستانه ازدواج دارد با این اوضاع فعلی فراهم کردن جهیزیه و وسایل زندگی برای جوان‎اش سخت است چه اینکه چشم و هم‎چشمی نیز وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه قوانین باید پشتوانه خوبی برای کارگران باشد، اظهار کرد: یک کارمند 3 الی 4 میلیون تومان حقوق می‎گیرد اما یک کارگر ماهانه 700 یا 800 هزار تومان حقوق دارد امسال اعلام کردند که حقوق کارگران کمتر از یک میلیون تومان نباشد کسانی که در شرکت‎ها و کارخانجات کار می‎کنند آب باریکه‎ای برای زندگی دارند اما برخی کارگران که سر چهارراه میدان به امید کار می‎ایستد زندگی و معیشت خوبی ندارد.
امام جمعه موقت شهر گرگان در خصوص وضعیت بد اقتصادی و شرایط نامطلوب کارگران گفت: کارگری می‎گفت یک هفته است از سد وشمگیر می‎آیم تا شاید کاری دست و پا کنم 5 هزار تومان کرایه می‎دهم که بیایم و 5 هزار تومان کرایه برگشت می‎دهم، کارگر دیگری که اگر کار پیدا نکند حتی به نان شب محتاج است این کارگران واقعا وضع سختی دارند.
لیوانی ابراز کرد: قوانینی که نمایندگان مجلس تصویب می‎کنند باید دست کارگران را بگیرد لازمه‎اش این است از قشر کارگر افرادی وارد مجلس شوند تا حرکتی برای بهبود وضعیت کارگران اتفاق بیفتد.

نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .