عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » سایت پرورش میگو گمیشان استعداد توسعه تا 28 هزار هکتار را دارد

مدیر کل دفتر میگو سازمان شیلات ایران:

سایت پرورش میگو گمیشان استعداد توسعه تا 28 هزار هکتار را دارد

سایت پرورش میگو گمیشان استعداد توسعه تا 28 هزار هکتار را دارد

 مدیر کل دفتر میگو سازمان شیلات ایران با تاکید بر پتانسیل ها و ظرفیت های استان گلستان در زمینه آبزی پروری اظهار کرد: سایت پرورش میگو گمیشان که در حال حاضر از 4 هزار هکتار آن استفاده می شود و در آینده نزدیک به 2/ 10 هزار هکتار افزایش می یابد، قابلیت ارتقا تا 28 هزار هکتار را دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل شیلات گلستان، مهندس وحید معدنی در کارگروه فنی میگو استان با اشاره به مناطق 5 گانه کشور در تولید میگو، تصریح کرد: در سال 1395 یک میلیون و 70 هزار تن تولید آبزیان کشور بوده است که از این میزان 455 هزار تن، معادل 45 درصد آبزی پروری بوده است.

وی با بیان هدف گذاری برنامه ششم توسعه کشور در خصوص پرورش میگو گفت: در سال 95، 21 هزار و 300 تن میگو در کشور تولید شده که این رقم در پایان برنامه ششم توسعه به 60 هزار تن خواهد رسید.

وی ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در شیلات گلستان، یادآور شد: استفاده از فیلترهای شنی در برخی استانها با همکاری دامپزشکی انجام شده و دستورالعمل 34 ماده ای آن به تفکیک 5 استان در اختیار قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر میگو سازمان شیلات ایران خاطر نشان کرد: براساس توافقات صورت گرفته بخشودگی جرایم برای آن دسته از پرورش دهندگانی که تسهیلات زیر 100 میلیون تومان دریافت کرده اند، منظور می شود.

معدنی مسئله مولد سازی را پراهمیت دانست و افزود: علی رغم مشکلات تامین اعتبار به 3 استان گلستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کمک هایی شده است تا مسئله مولد سازی را حل کنند و در عین حال گلستان به دلیل آنکه یکی از مراکز صید کشور است، در زمینه مولد سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی استفاده دو منظوره از استخرها را برای پرورش ماهی مهم قلمداد کرد و گفت: استفاده از این ظرفیت ها با توجه به عدم مشکلات محیط زیستی و استفاده از توان ماهیان بومی و دریایی می تواند نقش پررنگی در پرورش ماهی و اقتصاد داشته باشد.

همچنین در این جلسه مدیر کل شیلات گلستان، سایت پرورش میگو گمیشان را تنها مجتمع پاک کشور دانست و اظهار کرد: در مسئله پرورش میگو و تبدیل آن به صنعت، ما تنها به پرورش این محصول فکر نمی کنیم بلکه به دنبال ایجاد زنجیره تولید هستیم.

سید جواد قدس علوی با تاکید بر اهمیت مولد سازی، تصریح کرد: یکی از نقاط آسیب پذیر ما در استان ارسال مولد به جنوب، تکثیر و انتقال به استان است که امیدواریم تا انتهای سال 96 بتوانیم مرکز تکثیر بچه میگو را در استان راه اندازی کنیم.

وی افزود: از 5 واحد عمل آوری میگو در استان، 3 واحد در حال حاضر فعال هستند و علی رغم اینکه فعال سازی واحدهای عمل آوری وظیفه ما نبوده، همکاری لازم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه هنوز میگو در سبد خانوار قرار نگرفته، خاطر نشان کرد: سرانه مصرف میگو در استان و کشور پایین است و ما تلاش می کنیم میزان استفاده از این محصول سالم را افزایش دهیم.

مدیر کل شیلات گلستان با اشاره به بازارهای بین المللی یادآور شد: طی ماه های آینده با ارسال تیمی مباحث کشت فراسرزمینی را در کشور قزاقستان دنبال می کنیم.

قدس علوی در خصوص ایجاد پایانه های شیلاتی گفت: مجوز 2 پایانه صادراتی در شهرستان های گمیشان و بندرترکمن اخذ شده و امیدواریم با توجه به وجود واحدهای عمل آوری فعال در استان هر چه زودتر امکان صادرات این محصول فراهم شود.

گفتنی است در ابتدای این جلسه معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گلستان، به ارائه گزارشی از وضعیت تولید سال 1395 و برنامه ریزی سال 1396 پرداخت و افزود: گلستان رتبه سوم تولید کشور در زمینه میگو دارد و از نظر ضریب تبدیل غذایی (F.C.R) رتبه برتر را در کشور داراست.

مهندس محمود سقلی تصریح کرد: گلستان در زمینه وزن میگو تولیدی رتبه نخست کشور را دارد و متوسط وزن میگو در کشور 5 /14 گرم بوده در حالیکه میگو استان 16 گرم می باشد.

وی افزود: پرورش میگو در گلستان طی دولت تدبیر و امید به لحاظ افزایش سطح، تولید و نیز ایجاد اشتغال رشد جهشی 533 درصدی را تجربه کرده و امیدواریم این مسیر تداوم یابد.

شایان ذکر است در این جلسه معاون اداره کل دامپزشکی و مسئول صندوق بیمه کشاورزی استان و کارشناسان اداره کل و مرکز تحقیقات شیلات نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل شیلات استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : شیلات 1
  • بازدید : 2258
  • کد خبر : 34615