عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » مرمت اضطراری خانه تاریخی روشنی واقع در شهرستان گمیشان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خبر داد:

مرمت اضطراری خانه تاریخی روشنی واقع در شهرستان گمیشان

مرمت اضطراری خانه تاریخی روشنی واقع در شهرستان گمیشان

 مهندس ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان صبح امروز 29 خرداد 96 از مرمت اضطراری خانه تاریخی روشنی واقع در شهرستان گمیشان با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان مهندس ابراهیم کریمی با اعلام این خبر تشریح کرد: زیر نظر کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال  از محل اعتبارات ملی فاز اول  عملیات مرمت اضطراری  خانه تاریخی روشنی واقع در شهرستان گمیشان در حال انجام است.

او افزود:اجرای مرمت اضطراری و استحکام بخشی خانه تاریخی روشنی مطابق با برداشت های انجام شده و به صورت جزبه جز و دقیق در حال انجام است و طی این مرمت ،  اجرای شمع کوبی، برچیدن جرزهای آسیب دیده و  مرمت و بازسازی جرزهای شمالی بنا انجام خواهد شد.

کریمی در ادامه گفت: این بنا بسیاری از ویژگی های معماری اقلیمی منطقه معتدل و مرطوب و همینطور اصول معماری ایرانی یعنی مردم واری، پرهیز از بیهودگی، نیارش و ... را به خوبی داراست و بطور کلی مصالح مورد استفاده در این خانه از مصالح بوم آورد  مثل چوب و آجر با ملاتهای کاهگل، گچ و گچ و خاک ، ماسه و آهک تهیه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان یادآور شد: خانه تاریخی روشنی متعلق به دوره پهلوی و در سال 1391 با شماره 31009 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

گفتنی است سازه بنای تاریخی روشنی با آجر و ملات ماسه و آهک و چوب احداث شده  و این بنا بر روی زیرزمینی واقع است که در واقع نیم طبقه محسوب می گردد و نیمی از ارتفاع آن بر روی زمین است و انبار و محل نگهداری دام بوده است.در طبقه همکف فضاهای بکاربرده شده شامل سه اتاق، راهرو و راه پله می باشد و در طبقه اول چهار اتاق، راهرو و دو تراس که یکی در جهت شمال و دیگری در جهت جنوب اجرا شده است .دربها و پنجره ها و تراسهای چوبی طبقه فوقانی که هم در چشم انداز و هم به عنوان یک فضای ارتباطی بین اتاقها نقش مهمی دارد.بنا دارای سه ورودی در جهت جنوب و یک ورودی در جهت شمال است.

شایان ذکر است ویژگیهای کالبدی بنا را میتوان به صورت اندودهای کاهگلی، گچی و گچ و خاکی- تیرهای چوبی- دیوارهای آجری طبقه زیرزمین و همکف و دیوارهای چوبی با ملات در طبقه اول- بام شیروانی با اسکلت چوبی- درب و پنجره های چوبی بسیار زیبا- اتاق های مستطیل شکل تو در تو و ارتفاع بلند سقف های داخلی دسته بندی کرد.


نام دستگاه ارسال کننده خبر : اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس2
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .