عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » تشکیل کارگروه نجات خلیج گرگان در شرکت آب منطقه ای گلستان/ مطالعات نجات خلیج در 2 بخش اجرایی می شود


تشکیل کارگروه نجات خلیج گرگان در شرکت آب منطقه ای گلستان/ مطالعات نجات خلیج در 2 بخش اجرایی می شود

تشکیل کارگروه نجات خلیج گرگان در شرکت آب منطقه ای گلستان/ مطالعات نجات خلیج در 2 بخش اجرایی می شود

خلیج گرگان به عنوان یکی از بزرگ¬ترین خلیج¬های دریای خزر، در گوشه جنوب شرقی این دریا واقع شده است. خلیج گرگان دارای طولی برابر با 60 کیلومتر و عرض حداکثر 12 کیلومتر بوده و دارای امتدادی شرقی- غربی است.
اهمیت این خلیج از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی بسیار بالا بوده و به عنوان مرکزی تفریحی و شیلاتی مورد استفاده ساکنین منطقه می¬باشد. اکولوژی خلیج گرگان تحت تأثیردریای خزر، رودهای مجاورو شبه جزیره میانکاله قرارگرفته‌است و در رشد و تکثیرآبزیان، ماهیان استخوان¬دارو ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجرزمستانی نقش مهمی دارد. خليج گرگان نه تنها داراي ماهيان با ارزش غضروفي، ماهي سفيد، ماهي کفال و ... است، بلکه در سالیان قبل سهم قابل توجهي از خاويار مورد نياز کشور را تامين کرده و يکي از بهترين انواع خاويار سياه جهان که از نظر کيفيت درجه يک است ، در اين خليج توليد مي¬شد. توسعه صنايع در استان و توسعه دامداري در حاشيه رودخانه¬ها، موجب افزايش آلودگي ميکروبي آب خليج شده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مدیر عامل این شرکت دررابطه با وضعیت این خلیج در سالهای گذشته گفت: در گذشته نه چندان دور که سواحل استان گلستان فعال بود، شناورهای 500 و 1000 تن در این سواحل پهلو  می¬گرفتند، اما هم اکنون به دلیل پائین آمدن تراز آب دریای خزر، تردد شناورهای مذکور امکان پذیر نبوده و اسکله¬های ساخته شده در این خلیج کاربری خود را از دست داده¬اند.
مهندس علی نظری افزود: بر اساس اطلاعات اخذ شده از نوسانات تراز سطح آب دریای خزر، در سالیان اخیر، پائین رفتن این تراز باعث به خطر افتادن حیات خلیج گرگان و تالاب میانکاله شده است و هم اکنون دهانه آن تنها از طریق دو کانال باریک به دریای خزر متصل است.
 وی تصریح کرد: انجام مطالعه و اجرای طرح نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله در انتهای اسفند 1395 از سوی سازمان برنامه و بودجه استان گلستان به شرکت آب منطقه ای گلستان ابلاغ گردید.

مهندس نظری تصریح کرد: در این راستا شرکت آب منطقه ای گلستان بعنوان کارفرمای طرح اقدام به تشکیل کمیته راهبری متشکل از همکاران شرکت، مشاوران با تجربه کشورونمایندگان سازمان ها و نهادهای ذینفع و ذی مدخل شامل معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت هماهنگی امور عمرانی استان های گلستان و مازندران، سازمان بنادر و دریانوردی، ‌مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیرداری کشور نمود که این اقدامات با محوریت شرکت آب منطقه ای گلستان، به منظور پایش و کنترل کیفی مطالعات و پیگیری روند انجام مطالعات انجام می شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان تصریح کرد: دراین راستا ، این شرکت ضمن تشکیل کارگروه تخصصی پایش و راهبرد طرح اقدام به برگزاری 4 جلسه کارشناسی با حضور اعضای کارگروه تخصصی در محل شرکت آب منطقه ای، به منظور تصمیم گیری و بررسی اقدامات مصوب گذشته و استفاده از نظرات کارشناسی کلیه نهادها و سازمان های ذینفع و ذیمدخل در طرح نمود.
در جلسات کارگروه تخصصی طرح مقرر شد؛ مطالعات نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله در دو بخش "مطالعات شناسایی و ارزیابی راه کارهای اضطراری" و "مطالعات جامع" انجام پذیرد. به این صورت که مطالعات اضطراری در یک دوره کوتاه مدت جهت ارائه برنامه اقدامات فوری مقابله با بحران بوجود آمده و مطالعات جامع بصورت تفصیلی با در نظر گرفتن کلیه جنبه های طرح اعم از اثرات زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و ... به همراه نمونه برداری و پایش کمی و کیفی در یک دوره یکساله انجام شود.

مدیر فنی شرکت آب منطقه استان در خصوص اقدامات انجام شده تاکنون در خصوص طرح نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله اظهار کرد: مطالعات شناسایی و ارائه راهکارهای اضطراری  نجات خليج گرگان و تالاب میانکاله، عقد قرارداد مطالعات پایش کمی و کیفی منابع آب نامتعارف استان گلستان، مطالعات مرحله اول آبهای نامتعارف استان ، عملیات لایروبی و ساماندهی رودخانه های سرکلاته، باغو، ولفرا وگز وطنا، عملیات لایروبی و ساماندهی رودخانه بالاجاده و کانال ششدانگه، عملیات لایروبی وساماندهی رودخانه های شصت کلاته، نامن و میاندره، عملیات لایروبی و ساماندهی رودخانه قره سو، نظارت برانجام عملیات اجرایی لایروبی وساماندهی رودخانه های منتهی به خلیج گرگان، پایش و ارزشیابی مطالعات نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله از جمله اقدامات انجام شده طی این مدت کوتاه است.  
محمد نوری بیان کرد: تهیه و تدوین شرح خدمات مطالعات ارزیابی زیست محیطی طرح نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله ، تهیه و تدوین پیش نویس مطالعات جامع پایش و نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله، تهیه و تدوین شرح خدمات اندازه گیری های میدانی پارامترهای هواشناسی، هیدرودینامیکی، رسوبی و زیست محیطی در خلیج گرگان و تالاب میانکاله ، تهیه و تدوین مطالعات جامع پایش و نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله، تهیه و تدوین شرح خدمات عملیات هیدروگرافی، فوتوگرامتری و هیدرومتری خلیج گرگان و تالاب میانکاله و نقشه های روپرگذاری، تهیه و تدوین شرح خدمات مطالعات تکمیلی تعیین حدبستر و حریم خلیج گرگان و تالاب میانکاله و تهیه دستورالعمل، نقشه های اجرایی و اسناد مناقصه، تهیه اسناد مناقصه لایروبی کانال ها، زهکش ها و رودخانه های منتهی به خلیج گرگان و تهیه لیست تجهیزات مورد نیاز جهت خرید به منظور پایش، اندازه گیری، نمونه برداری از دیگر اقدامات انجام شده طی این مدت است که امیدوار هستیم با انجام و اجرایی شدن این اقدامات بتوانیم بخش زیادی از این بحران را در کوتاه مدت مرتفع نماییم.

تشکیل کارگروه نجات خلیج گرگان در شرکت آب منطقه ای گلستان/ مطالعات نجات خلیج در 2 بخش اجرایی می شود

 

تشکیل کارگروه نجات خلیج گرگان در شرکت آب منطقه ای گلستان/ مطالعات نجات خلیج در 2 بخش اجرایی می شود

 


نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب منطقه ای گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .