عضویت    ورود
ورود به سایت

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان

» » » حضور مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان در برنامه رادیویی روزنه


حضور مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان در برنامه رادیویی روزنه

حضور مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان در برنامه رادیویی روزنه
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان به همراه معاون بهره برداری با حضور در برنامه زنده رادیویی روزنه گزارش کاملی از وضعیت منابع تامین آب شرب در استان گلستان و شهر گرگان بیان نمود.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب استان گلستان مهندس محمد هادی رحمتی افزود:  با توجه به اینکه ما در سطح کشور هرساله با خشکسالی متوالی مواجه هستیم و با تغییر اقلیم پیش می رویم، هر ساله منابع آب بسیاری هدر می رود که این خود نیاز به فرهنگسازی دارد.  
وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب مردم استان متاسفانه 220 لیتر در شبانه روز است گفت : استاندارد جهانی 130 لیتر است ولی ما تقریباً دو برابر استاندارد جهانی مصرف داریم و از این مقدار سهم آشامیدن 3 تا 4 لیتر است و بقیه صرف نظافت و استحمام و مستقیما فاضلاب می شود.
  مهندس محمد هادی رحمتی تاکید کرد : قسمت اعظم هدر رفت آب مربوط به بحث های فرهنگی و آموزشی است یعنی این آبی که از کیلومترها دورتر با هزینه فراوان به ما رسیده خیلی راحت هدر می رود مثلا از فشار آب برای شستشوی حیاط و ماشین استفاده می کنیم در حالیکه در کشورهای پیشرفته در دستشویی یک پمپ دارند که آب غیر شرب را پمپ می کند برای شستن دست و این کار در چند شهر کشور ما در حال انجام است اما فراگیر نشده است .
  وی با بیان این مطلب که 95 درصد منابع تامین آب استان وابسته به آبهای زیرزمینی و چاهها و 5 درصداز آبهای سطح الارضی استفاده می شود افزود با توجه به اینکه استان گلستان منطقه کشاورزی است در معرض آلودگی سموم قرار دارد تنها مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و خانگی می تواند به حفظ ذخایر آب کمک کند و گذر منطقه از بحران خشکسالی را آسان‌تر نماید.
  مدیر عامل آب و فاضلاب شهری استان گلستان خاطرنشان کرد : در گلستان از هیچ سدی برای تامین آب شرب شهرها استفاده نمی کنیم و این یک مشکل حاد و اساسی است و باعث شده تا در شهری چون گرگان که 420 هزار نفر جمعیت دارد و در آن از 84 حلقه چاه آب و دو حلقه رودخانه زیارت و الگندره ، در تابستان آبدهی کم شود .
  مهندس رحمتی تصریح کرد: این کاهش شدید آبدهی منابع تامین باعث شده تا در گرگان از سیستم مدیریت فشار استفاده کنیم یعنی شبها فشار آب برخی قسمتها را کم کنیم و با آبگیری مجدد روز بعد جریان آب را برقرار کنیم اما تا چند سال دیگر نمی توانیم از این روش برای تامین آب استفاده نموده و عملا چاره ای نداریم تا در سالهای آینده به سمت منابع آبی پایدار برویم چون تعداد جمعیت و مشترکین سالانه 15 درصد در حال افزایش است .
  وی اضافه کرد :تنها راه  رسیدن به شرایط پایدار جایگزینی آب های سطح الارضی به آبهای تحت الارضی بوده که این امر در شهر گرگان با احداث سد شصت کلاته امکان پذیر خواهد بود ، در همین راستا طراحی و مطالعاتش به پایان رسیده و در شرکت آب منطقه ای تامین اعتبار شده و بزودی عملیات ارجایی آن آغاز می شود و چاره ای نداریم برای تامین آب که به سمت سد سازی برویم چون منابع آبی ما در حال نقصان است و باید همین امروز به فکر باشیم .
  مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان با تاکید بر اینکه تعرفه های آب وفاضلاب توسط شورای اقتصاد مصوب می شود خاطرنشان کرد با توجه به  ابلاغ مصوبات افزایش تعرفه های آب وفاضلاب از سوی شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور به شرکت های تابعه موضوع افزایش تعرفه فاضلاب در حدود اختیارات این شرکت نبوده و ما نیز فقط برای تسهیل در پرداخت حق انشعاب فاضلاب میتوانیم بصورت تقسیط بلند مدت و بدون بهره مشترکین را برای خرید انشعاب کمک نمائیم.
  معاون بهره برداری شرکت آب وفاضلاب استان گلستان در برنامه رادیویی روزنه گفت طبق آمار جهانی 2 تا از تابستان های رکورددار را داریم سپری می کنیم ،قرار نیست همیشه به بارندگی ها و وضعیت آب و هوایی سابق برگردیم ،لذا باید یادبگیریم چگونه با این تغییر اقلیم و مسئله مصرف آب شرب کنار بیائیم و از آب این مایه حیات که بعنوان مادر محیط زیست نام برده میشود چگونه استفاده کنیم.
  مهندس مهیار خسروی خاطرنشان کرد : در سالهای گذشته با بازسازی تاسیسات و چاه های حفر شده قبلی ، اسید شویی و پیستون زنی و در برخی مواقع دوجداره کردن و تعویض پمپ ها میزان آبدهی را بالا بردیم ، بطور مثال چاهی بوده که هشت لیتر بر ثانیه آب داشته اما با پیستون زنی و اسید شویی به 20 لیتر بر ثانیه رسیده و یا در گرمابدشت چندین چاه وجود دارد که با جابجایی پمپ ها و منطبق کردن بر شرایط فنی آبدهی چاهها 160 لیتر بر ثانیه اضافه شد ، این موارد به همراه حفر چاه در سیاهتلو ، اطراف گرگان ، عیسی محله گرگان ، گرمابدشت و ... باعث شد تا از بحران عبور کنیم که همه این اقدامات از محل درآمد و اعتبارات عمرانی شرکت آب و فاضلاب استان گلستان هزینه شده است .
وی با بیان این مطلب که در تمام دنیا هزینه تصفیه فاضلاب گران تر از هزینه تصفیه  آب است  افزود: دولت و وزارت نیرو برای هر مترمکعب مبلغ 1100تومان هزینه می کند اما به مردم مبلغ 250تومان ارائه می دهند که این فاصله بسیار زیاد بوده و مشکلاتی را برای ارائه خدمات رسانی به شهروندان بوجود آورده ، حال ببینید  ما چه منابعی را از دست می دهیم و قدرش را نمی دانیم و  تاز مانی که قیمت ها واقعی نشوند شاهد هدر رفت آب خواهیم بود .
  وی تصریح کرد پیشنهاد ما این است در راستای فرهنگ سازی و آموزش مصرف صحیح آب شرب با سازمان آموزش و پرورش تفاهم نامه ای منعقد شود و باید در کتاب درسی مقاطع پایه دبستان  در خصوص آب و صرفه جویی در مصرف نکات آموزشی دیده شود که امیدواریم مسئولین امر به این نکات توجه ویژه ای داشته باشند.
  معاون بهره برداری شرکت آب وفاضلاب استان گلستان در ادامه با اشاره به آب گرگان از نظر کیفیت هیچ مشکلی ندارد و با توجه به شاخص‌های علمی بهترین آب است وتمام  آزمایشگاه ها در استان به صورت روزانه کیفیت آب را از جهات مختلف کنترل می‌کنند و مردم می‌توانند با اطمینان از آب شرب شهری استفاده کنند.
  به گفته وی در بخش فاضلاب اقدامات خوبی صرت گرفته که در حال حاضر حدود 80 درصد از شهرهای استان مطالعات تاسیسات جمع اوری و دفع فاضلاب آنها انجام شده و 4 شهر استان مشترکین از سیستم جمع آوری  دفع فاضلاب بهره مند شده اند و در شهرهای کردکوی،بندرترکمن و بندرگز حدود 98 درصد و در شهر گرگان نیز 15 شهروندان تحت پوشش طرح فاضلاب قرار گرفته اند.
  مهندس مهیار خسروی ضمن قدردانی از همکاری و سعه صدر شهرندان در اجرای طرح فاضلاب شهر گرگان اظهار داشت در حال حاضر در بخش هایی ازشهر مشغول فعالیت عمرانی طرح فاضلاب هستیم که با اجرای نقاط انفصالی در شهر گرگان جمعیت قابل توجهی در آینده نزدیک به شبکه فاضلاب متصل خواهند شد.

<!-- [if gte mso 9]> Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA <!-- [if gte mso 9]> <!-- [if gte mso 10]> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;} -->
نام دستگاه ارسال کننده خبر : شرکت آب وفاضلاب استان گلستان
تأیید کننده خبر : کارشناس1
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : ایوبی
  • بازدید : 412
  • کد خبر : 36281